Bij het doorlezen van een al lang vergeten Panhardboekje vond ik een (kopie)artikel uit de jaren 50 van het blad l’automobile. Het blad komt met een idee om een DS met de 850 cc Panhard motor uit te rusten. Om zo tot een soort zuinige ID te komen. Schemaatje met leidingen enz.
Kent iemand dat? Eventueel als er belangstelling is, kan ik het inscannen en plaatsen. Maar misschien is het oude koek en kent iedere Ds-er het wel.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Neen nog niet van gehoord . ops:
ik weet wel dat ze in een panhard chassis de eerste (SM ?? )motoren getest hebben .
Een scannetje zou mooi zijn .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik word ook nieuwsgierig. Ken dit verhaal nog niet.
Wacht met spanning op de scan.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Nooit van gehoord.
Plaatsen man, interessante stuff!
Even andere pc opstarten (duurt effe, oud ding). scannetje komt straks.
Dyna Z1: Tout alu.
Hier de scan
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
FF offtopic, maar ook wel weer on..
een stapeltje Panhards te koop in Belgie..
http://www.kapaza.be/Autos/Oldtimers/11059843/Panhard_24_CT_en_Panhard_24_BT.html
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.
fluidphreak schreef:Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.
Fijn rijden zal het niet. Maar toch ..die Panhard motortjes hadden indertijd maar een 10 tal pk’tjes minder dan de eerste Id motor (66pk). De latere Panhards hadden uit mijn hoofd 65 pk. En ruimte zat. Er hadden eigenlijk drie van die luchtgekoelde motortjes in het vooronder gemoeten, maar ja dat is een heel ander verhaal.
fluidphreak schreef:Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.
Dat is wellicht de reden waarom dit verhaal nooit echt verder is doorgezet. Alhoewel je er natuurlijk wel rekening mee moet houden dat het gewicht ook aardig afneemt met de Panhard motor in plaats van de DS/ID motor.
Een grotere scan is wat mij betreft ook welkom.
Ik zal vanavond een grotere scan proberen.
Dyna Z1: Tout alu.
De Pl 17 break heb ik ook gehad. Woog 960 kg. Daar hadden ze tov de berline iets met de bak gedaan, maar de auto trok toch goed.
Maar idd is 850 cc (ontstaan uit 610cc) aan de krappe kant.
In Frankrijk ergens rijd een 24CT met 2 geschakelde 24 CT motoren.
Dat is leuk met 120 pk. Ook leuk om in een ds te bouwen. Moet dan moet je wel een knappe techneut zijn, lijkt me.
Dyna Z1: Tout alu.
Misschien nu groter.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stukken beter zo! Nu nog iets aan mijn frans gaan doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Stukken beter zo! Nu nog iets aan mijn frans gaan doen.
Ooh, ik had even de hoop dat jij me hiermee kon helpen. Het is inderdaad taai lezen die Franse tekst.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Een ID met een Panhard motor heet toch een GS
Dus bij deze studie alleen is het niet gebleven.
Deze studie is trouwens niet door Citroën uitgevoerd en er is geen prototype geweest, maar het tijdschrift L’Automobile heeft dit bestudeerd naar aanleiding van de succesvolle Simca Ariane, een Vedette-koets (een logge ‘belle Americaine’ met normaal een luie 2,3l Aquilon 80pk V8 van voor de oorlog, met zijkleppen, door Ford Detroit ontwikkeld voor Simca de site in Poissy overnam) waarin een 1290cc Rush of Flash kopklepper lijnmotor uit de Aronde/P60 werd gelegd. Traag maar wel zuinig, en in de late jaren 50 wel een succes.
Zin in een vertaling? Is maar een kleine moeite.