Hoe het stekkertje aangesloten moet worden?
Ik heb het stekkertje er gewoon opgedrukt, maar hoe dit precies zit aangesloten? Via het forum zijn de electrische schema’s van de BX wel te vinden. Daar staat dan ook op waar al deze aansluitingen naar toe gaan.
Volgende vraag:
De meter gaat inderdaad afwijken bij een andere bandenmaat.
Korte theorie over de snelheidsmeter;
een asje in de versnellingsbak zit verbonden aan de aandrijfassen. Dit asje drijft de kilometertellerkabel aan. Dus de kilometertellerkabel zit (bijna) direct aan de aandrijfassen, en zal dus altijd met dezelfde snelheid draaien als de aandrijfassen.
Met het toerental van de aandrijfas, kun je de snelheid van het voertuig berekenen (mits de wielen niet slippen).
Het toerental van de aandrijfas, maal de omtrek van de band = de afgelegde weg.
Bijv 100 toeren per seconden, maal 0.5 meter omtrek = 50 meter per seconde.
50m/s * 60 * 60= 180.000 meter per uur = 180 km/u
Een verandering van bandenmaat, geeft van een andere bandenomtrek, dus ook een andere snelheid. Alleen blijft uw klokje de “oude” bandenmaat gebruiken voor de berekening.
(eigenlijk wijkt dus niet de meter af, maar de snelheid van de auto )
Wat is eigenlijk de reden om een BX dash in je C15 te bouwen???
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Dit is een topic over het modificeren van de dash in de BX, GTI dash om precies te zijn. Behandel andere onderwerpen en vragen gaarne elders.
Ich bin ein Breaker
C15GrandVolume schreef:Ik ben een BX-GTI-dash in mijn C15D aan het bouwen.
Jij gebruikt alleen de klokkenwinkel van een BX zie ikt.
Ik ga in mijn Visa een compleet BX dashboard bouwen…
Overigens zie ik dat het LHM druk lampje blijft branden….Dit lampje zou je kunnen gebruiken om het niveau van je DOT4 aan te geven…
Test
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Waarom ik een BX-klokkenspel inbouw? Gewoon fun toch, al die meters?
En om maar even op de reactie van Karel in te gaan: ik ben toch echt een klokkenspel van een BX GTI aan het inbouwen…
Ik heb nu 2 schema’s van het instrumentenpaneel gevonden, maar echt duidelijk zijn ze niet. Denk trouwens dat ik er nu wel uit ben wat betreft die oliepeil/drukmeter. De praktijk zal het uitwijzen.
En Thijs, bedoel je met het LHM lampje die met het radiateurtje met golfjes eronder? Die zit wel in het C15/visa cockpitje, maar daar wordt in het instructieboekje niet over gerept. Ik heb ‘m overigens wel aangesloten zoals in het andere cockpitje.
Het remvloeistofniveau zit nu gekoppeld aan het handremlampje, dat is bij de C15 één circuit.
Wat de teller betreft: de BE3-5 bak die in de C15 zit, is toch ook in de BX toegepast? Of heeft die andere overbrengingsverhoudingen? Niet dat ik me er zorgen over maak, maar ik was gewoon even nieuwsgierig. Wellicht kan ik die teller nog wel ijken als hij afwijkt, dat ga ik maar eens onderzoeken.
C15GrandVolume schreef:
En om maar even op de reactie van Karel in te gaan: ik ben toch echt een klokkenspel van een BX GTI aan het inbouwen…
Weet ik zo net nog niet….
De meters rechts zijn niet origineel, de layout en afmetingen zijn anders.
En linksboven hoort bij een GTI dash een oliedrukmeter te zitten.
En jij hebt er daar de oliepeilmeter zitten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
dat rechtse stukje komt uit een 205 volgens mij
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Heel scherp, dat komt inderdaad uit een 205.
Die foto is ook al een paar weken oud, inmiddels heb ik een GTI cockpitje overgenomen van McDean…
Gisteravond heb ik de metertjes en een stukje print overgeschroefd, dus nu is het een GTI setje met een toerenteller uit een TRD break.
C15GrandVolume schreef:
En om maar even op de reactie van Karel in te gaan: ik ben toch echt een klokkenspel van een BX GTI aan het inbouwen…
Maar niet in een andere BX, uitvindah!
Daardoor versoept dit onderwerp tot “geklooi met BX-dashboards” en zijn de frequent voorkomende vragen zoals die door BX-rijders gesteld worden als zij het op hun heupen krijgen en een andere dash willen monteren er niet meer zo 1-2-3 in terug te vinden. En dat was nou net de bedoeling van het plakkerig maken van dit onderwerp.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:C15GrandVolume schreef:
En om maar even op de reactie van Karel in te gaan: ik ben toch echt een klokkenspel van een BX GTI aan het inbouwen…
Maar niet in een andere BX, uitvindah!
Daardoor versoept dit onderwerp tot “geklooi met BX-dashboards” en zijn de frequent voorkomende vragen zoals die door BX-rijders gesteld worden als zij het op hun heupen krijgen en een andere dash willen monteren er niet meer zo 1-2-3 in terug te vinden. En dat was nou net de bedoeling van het plakkerig maken van dit onderwerp.
Ach ja, dat toont wel weer de zwakte aan van een forum als knowledge database.
Is ook.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ach, een C15D is toch eigenlijk een ´BX diesel break commerciale á suspension métallique´?
Maar echt overzichtelijk is de informatie toch al niet. Sommige dingen die ook voor de gemiddelde BX-sleutelaar erg makkelijk zouden zijn bij ombouw van het dash, zijn in dit (inmiddels 8 pagina’s tellende!) topic niet te vinden (daarmee bedoel ik met name foto’s van hoe de sensoren er uit zien en geplaatst zijn).
Al met al heb ik vele uren het forum door moeten pluizen om alles duidelijk te krijgen. Zo heb ik in een ander topic nog een handig schema gevonden dat hier nog niet aan de orde was gekomen:
(zo kan ik nog wel even doorgaan)
Wellicht is het een goed idee om met een paar kenners een écht compleet verhaal in elkaar te sleutelen zodat niemand meer hoeft te zoeken? (Of diegenen nou in een BX rondtuffen of in een aanverwant model) Ik wil wel een begin maken, wie heeft er zin om mee te doen?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Blijkbaar niemand…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is er iemand die precies weet hoe de oliedrukmeter aangesloten moet worden? Ik kom er niet helemaal uit, ondanks een schema ops:
[edit] Laat maar. Heb het ding er weer uitgehaald.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-08-2009
- BX BX GTi 4X4
- BX BX 14 Deauville
Hoi,
Ik heb ook een vraagje over klokken : m’n kabel was stuk, en er zijn dus een aantal kilometers afgelegd zonder dat die op de teller bijgeteld zijn.
Is er een ander methode dan met de boormachine de kabel aandrijven om die kilometers weer juist te maken (dus de kilometerstand naar voren te zetten)?
Bedankt, groetjes,
Citro
Ja, die is er. Bij een Xantia tellerbak heb ik recent de kilometerstand aangepast naar de actuele van mijn auto. Een klusje wat verbazingwekkend eenvoudig was. 1 asje losklikken met de radertjes en je kan elke willekeurige kmstand selecteren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005