Volgens mij weten zijn alleen de latere citroens van na 93 of 94 met een bosch pomp geleverd. Weet ik niet zeker trouwens, maar de meeste PSA’s waarvan ik gehoord heb hadden een lucas pomp en waren ouder als bovenstaand.
Dieter schreef:
Overigens, kennen jullie dit PPO forum al?
http://www.ppo.nu/index.php
Jep klik maar eens op mijn onderschrift
Kakelbont schreef:Volgens mij weten zijn alleen de latere citroens van na 93 of 94 met een bosch pomp geleverd. Weet ik niet zeker trouwens, maar de meeste PSA’s waarvan ik gehoord heb hadden een lucas pomp en waren ouder als bovenstaand.
Die dingen zijn kris-kras door elkaar geleverd, waarschijnlijk is het zoiets als muntje gooien iedere ochtend in de PSA-Fabriek, kop=Bosch en munt=Lucas.
De vorige motor in mijn Xantia uit 1995 had een Bosch-Pomp, nu zit er een motor uit een Berlingo/Xsara uit 1998 in met Lucas-Pomp.
De Xsara uit 99 en 306 uit 2001 hadden beide een Bosch pomp.
haha ok dan. Dat wist ik niet
Dat muntje gooien kom je wel meer tegen trouwens. Volgens mij hadden ze ook moeite met beslissen welke koppelstukken ze aan de remleidingen zetten. Bei beide ax’en van mij verschillend
Ik zit net de ZX-Vraagbaak door te nemen omdat ik bezig ben om de lekkage van de Bosch-pomp van Weefje’s ZX-Diesel te verhelpen. Zie topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162810
Het grappige is dat er niets over een Lucas pomp in staat, alleen maar Bosch type zus voor 1993 en zo na 1993 :
Zou je hieruit kunnen concluderen dat de ZX enkel en alleen met Bosch-pomp is geleverd :
Wat koppelstukken en waarschijnlijk ook andere onderdelen betreft, volgens mij flikkeren ze datgene erin wat ze in het groot goedkoop ingeslagen hebben en/of toevallig nog op de plank hebben liggen
Er reed hier door de straat een C15 die nog sterker rook dan mijn Xant (10%).
Iemand van hier? (ofwel, reed er vanmiddag iemand in Enschede met een C15 op slaolie)
Rijden op PPO is niet alleen beter voor het milieu, maar denk ook eens aan de landbouwindustrie. Al die boeren die nu niet meer weten wat ze moeten ´boeren´ kunnen nu koolzaadolie gaan verbouwen. Met de koolzaadvelden maken ze deel uit van de kringloop, immers de gewassen nemen CO2 op om te kunnen groeien. Vervolgens verbranden wij in onze ´Diesels´ de koolzaadolie weer hetgeen CO2 opleverd.
Dus rijden op koolzaadolie is ook nog een goed voor de landbouwindustrie. Is dat niet te scharen onder het kopje ´maatschappelijke verantwoordelijkheid´?
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
EW schreef:Er reed hier door de straat een C15 die nog sterker rook dan mijn Xant (10%).
Iemand van hier? (ofwel, reed er vanmiddag iemand in Enschede met een C15 op slaolie)
exact een maand geleden wel en 20 mei ga ik ook weer Enschede laten stinken.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:EW schreef:Er reed hier door de straat een C15 die nog sterker rook dan mijn Xant (10%).
Iemand van hier? (ofwel, reed er vanmiddag iemand in Enschede met een C15 op slaolie)
exact een maand geleden wel en 20 mei ga ik ook weer Enschede laten stinken.
Dus niet vandaag….
Hoe zit ‘t met een BX TZD Turbo op PPO??? Zit er nog verschil tussen de gewone Diesel en de Turbo?? Ik heb ‘m nog niet thuis dus weet nog niet wat voor brandstofpomp erop zit (Bosch of lucas..)
BX-Chique schreef:Is dat niet te scharen onder het kopje ´maatschappelijke verantwoordelijkheid´?
Natuurlijk.
De overheid schaart het alleen liever onder het beboetbare kopje “accijnsontduiking” dan “duurzame en minder milieuschadelijke brandstof”.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
voge schreef:Hoe zit ‘t met een BX TZD Turbo op PPO??? Zit er nog verschil tussen de gewone Diesel en de Turbo?? Ik heb ‘m nog niet thuis dus weet nog niet wat voor brandstofpomp erop zit (Bosch of lucas..)
een kennis rijdt ermee en heeft geen problemen.
en dat zelfs met een Lucas.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Hugo schreef:een kennis rijdt ermee en heeft geen problemen.
en dat zelfs met een Lucas.
Ah, ben benieuwd. Ik had er eigenlijk bij de koop even naar moeten kijken, of ‘t een Bosch of Lucas pomp is, maar goed… Ik weet nog niet of ik ‘t ga proberen eigenlijk. Het is toch net zo illegaal als rijden op rode diesel? (Nog meer mensen met TZD Turbo PPO ervaring? Moet je ‘t nog mixen met diesel?)
hugo schreef:voge schreef:Hoe zit ‘t met een BX TZD Turbo op PPO??? Zit er nog verschil tussen de gewone Diesel en de Turbo?? Ik heb ‘m nog niet thuis dus weet nog niet wat voor brandstofpomp erop zit (Bosch of lucas..)
een kennis rijdt ermee en heeft geen problemen.
en dat zelfs met een Lucas.
Ik heb zelf een trd gehad, op PPO, en heb daar geen problemen mee gehad. Technische bekeken: Een turbo word aangedreven door de uitlaatgassen, die drijft een ‘vin’ aan die de luchtdruk / luchtdoorvoer naar de moter vergemakkelijkt. Het heeft dus niets met brandstof te maken.
Enige wat ik zo kunnen verzinnen, rijden op ppo maakt de uitlaatgassen wat vetter, waardoor de turbo nog beter gesmeerd word.
[Off-topic mode]
mvsbab@tiscali.nl schreef:Ik heb zelf een trd gehad, op PPO, en heb daar geen problemen mee gehad. Technische bekeken: Een turbo word aangedreven door de uitlaatgassen, die drijft een ‘vin’ aan die de luchtdruk / luchtdoorvoer naar de moter vergemakkelijkt. Het heeft dus niets met brandstof te maken. Enige wat ik zo kunnen verzinnen, rijden op ppo maakt de uitlaatgassen wat vetter, waardoor de turbo nog beter gesmeerd word.
De smering van een turbo zit in het turbohuis, om de as die het compressiewiel en het schoepenwiel met elkaar verbind. Dit asje “drijft” in een laagje motorolie, jawel, dezelfde als waar de rest van je motor mee gekoeld, gereinigd, gesmeerd, gedempt en afgedicht wordt. deze olie wordt boven/onder het asje aangevoerd en onder/boven het asje weer afgevoerd. Een turbo heeft namelijk geen lagers omdat deze stukdraaien door de hoge toerentallen van een turbo (soms wel 50.000 tpm heb ik mij laten vertellen). Van een smerende werking door “vettere” uitlaatgassen is dus geen sprake. Kan hooguit bedenken dat het schoepenwiel (het wiel dat aangedreven wordt door de passerende uitlaatgassen) vetter wordt waardoor deze op den duur ontvet zou moeten worden. Maar de temperaturen in een turbo worden dermate hoog dat er van neerslaande “vette” damp geen sprake zal zijn.
Een turbo zorgt overigens niet voor een gemakkelijkere doorstroom van zuurstof naar de motor. Een turbo zorgt voor drukvulling, dat wil zeggen dat een turbo de lucht de cilinders “in duwt” Er wordt altijd gesproken van een bepaald aantal bar overdruk, als blijft dit meestal beperkt tot 0,5 of 0,6 bar. Een turbo is eigenlijk hetzelfde als een compressor, de aangezogen inlaatlucht wordt samengedrukt waardoor er naar verhouding meer zuurstof in een cilinder terecht komt dan bij gewone atmosferische motoren. Meer zuurstof, betere verbranding. Betere verbranding, hoger vermogen. Hoger vermogen, meer fun, maar dat terzijde.
[/Off-topic mode]
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
BX-Chique,
Dank je voor de volledige uitleg, ‘k wou het simpel (en snel) doen. Nog effe een tip voor de turbo rijders.
Zet een (snel)draaiend turbo, nooit meteen stil. Maw, als je van een snelle rit komt, denk aan, van de snelweg stoppen bij een pompstation en/of na het rijden met aanhanger. Laat dan de motor nog even doorlopen, zodat de turbo tot rust kan komen en de smering nog even blijft doorlopen langs de as in het turbohuis, voor smering en koeling. Eigenlijk moet je het altijd doen