1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS artikel uit de jaren 50: DS met Panhard motor.
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 21 augustus 2008 11:55 PM

Bij het doorlezen van een al lang vergeten Panhardboekje vond ik een (kopie)artikel uit de jaren 50 van het blad l’automobile. Het blad komt met een idee om een DS met de 850 cc Panhard motor uit te rusten. Om zo tot een soort zuinige ID te komen. Schemaatje met leidingen enz.
Kent iemand dat? Eventueel als er belangstelling is, kan ik het inscannen en plaatsen. Maar misschien is het oude koek en kent iedere Ds-er het wel.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 augustus 2008 12:03 AM
  [ # 1 ]

Neen nog niet van gehoord . Surprisedops:

ik weet wel dat ze in een panhard chassis de eerste (SM ?? )motoren getest hebben .

Een scannetje zou mooi zijn .  yes


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 augustus 2008 12:06 AM
  [ # 2 ]

Ik word ook nieuwsgierig. Ken dit verhaal nog niet.

Wacht met spanning op de scan. Wink

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 22 augustus 2008 12:10 AM
  [ # 3 ]

Nooit van gehoord.
Plaatsen man, interessante stuff! Cool

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 augustus 2008 12:21 AM
  [ # 4 ]

Even andere pc opstarten (duurt effe, oud ding). scannetje komt straks.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 augustus 2008 01:39 AM
  [ # 5 ]

Hier de scan

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 22 augustus 2008 03:41 AM
  [ # 6 ]

FF offtopic, maar ook wel weer on..

een stapeltje Panhards te koop in Belgie..  Laughing

http://www.kapaza.be/Autos/Oldtimers/11059843/Panhard_24_CT_en_Panhard_24_BT.html

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 augustus 2008 11:40 AM
  [ # 7 ]

Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.  Confused

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 22 augustus 2008 01:38 PM
  [ # 8 ]
fluidphreak schreef:

Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.  Confused

Fijn rijden zal het niet. Maar toch ..die Panhard motortjes hadden indertijd maar een 10 tal pk’tjes minder dan de eerste Id motor (66pk). De latere Panhards hadden uit mijn hoofd 65 pk. En ruimte zat. Er hadden eigenlijk drie van die luchtgekoelde motortjes in het vooronder gemoeten, maar ja dat is een heel ander verhaal.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 augustus 2008 01:44 PM
  [ # 9 ]
fluidphreak schreef:

Het is helaas niet leesbaar zo. Maar een 850 cc motor lijkt me echt totaal niet gaan werken in een auto zo zwaar als een ID.  Confused

Dat is wellicht de reden waarom dit verhaal nooit echt verder is doorgezet. Alhoewel je er natuurlijk wel rekening mee moet houden dat het gewicht ook aardig afneemt met de Panhard motor in plaats van de DS/ID motor.

Een grotere scan is wat mij betreft ook welkom.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 augustus 2008 02:52 PM
  [ # 10 ]

Ik zal vanavond een grotere scan proberen.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 augustus 2008 02:59 PM
  [ # 11 ]

De Pl 17 break heb ik ook gehad. Woog 960 kg. Daar hadden ze tov de berline iets met de bak gedaan, maar de auto trok toch goed.
Maar idd is 850 cc (ontstaan uit 610cc) aan de krappe kant.
In Frankrijk ergens rijd een 24CT met 2 geschakelde 24 CT motoren.
Dat is leuk met 120 pk. Ook leuk om in een ds te bouwen. Moet dan moet je wel een knappe techneut zijn, lijkt me.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 augustus 2008 07:03 PM
  [ # 12 ]

Misschien nu groter.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 augustus 2008 08:47 PM
  [ # 13 ]

Stukken beter zo! Nu nog iets aan mijn frans gaan doen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 22 augustus 2008 09:13 PM
  [ # 14 ]
Brian schreef:

Stukken beter zo! Nu nog iets aan mijn frans gaan doen.

Ooh, ik had even de hoop dat jij me hiermee kon helpen. Het is inderdaad taai lezen die Franse tekst.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 23 augustus 2008 01:04 AM
  [ # 15 ]

Een ID met een Panhard motor heet toch een GS Idea

Dus bij deze studie alleen is het niet gebleven.

Deze studie is trouwens niet door Citroën uitgevoerd en er is geen prototype geweest, maar het tijdschrift L’Automobile heeft dit bestudeerd naar aanleiding van de succesvolle Simca Ariane, een Vedette-koets (een logge ‘belle Americaine’ met normaal een luie 2,3l Aquilon 80pk V8 van voor de oorlog, met zijkleppen, door Ford Detroit ontwikkeld voor Simca de site in Poissy overnam) waarin een 1290cc Rush of Flash kopklepper lijnmotor uit de Aronde/P60 werd gelegd. Traag maar wel zuinig, en in de late jaren 50 wel een succes.


Zin in een vertaling? Is maar een kleine moeite. Cool

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook