Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe radio in m’n ZX zitten. Nu heb ik het probleem dat als ik een cd beluister (in dit geval met mp3) hij zich tijdens het rijden soort van herstart. Dus je krijgt weer opnieuw de welkomstboodschap en na 2 seconden gaat hij weer verder met spelen. Iemand dit probleem ook al eerder gehad of suggesties waar ik moet zoeken??
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Clarion DXZ548RMP
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Hij slaat af en weer aan ook bij gewone audio cd’s…
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Ok ik heb zitten meten en zodra ik de radio aan heb zonder de motor draaiend te hebben komt er iets meer dan 10 volt de radio binnen, zet ik dan de blower aan valt hij terug naar 8.8 volt ong. en de radio valt dan ook uit en weer aan. Met de motor draaiend krijgt de radio 11.98 volt ong en als ik de blower aanzet valt ie terug naar 10.6 volt met het gevolg dat de radio vaak ook weer herstart.
Het viel mij ook op dat op de snelweg het probleem zich helemaal niet voordoet en bij lagere snelheden wel. Kan ik nu gewoon de multimeter op de polen van de accu zetten en dan kijken wat het veschil is met en zonder motor gestart? Want wellicht levert de dynamo niet voldoende spanning of zou de blower gewoon verkeerd aangesloten zitten…
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Aan de dynamo ligt het gelukkig niet. De accu levert (direct op de accu gemeten) normaal ruim 12 volt en met motor gestart 14.4 volt. Wordt nog een lastig verhaal dus…
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Heb je hem op Wisselspanning aangesloten ?
gti_styling84 schreef:Heb je hem op Wisselspanning aangesloten ?
wisselspanning? dan ben je toch wel heel knap wil je em daaraan hangen. dan moet je toch al je dynamo openslopen en de spanning VOOR de gelijkrichter aftappen.
Als er op je accu 14.nogwat volt staat als de motor loopt, en de radio maar 12volt binnenkrijgt (bij draaiende motor) moet je toch eens de bekabeling nakijken, want ergens gaat 2.nogwat volt naartoe, en dat hoort (uiteraard) niet.
deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Heb je hem op Wisselspanning aangesloten ?
wisselspanning? dan ben je toch wel heel knap wil je em daaraan hangen. dan moet je toch al je dynamo openslopen en de spanning VOOR de gelijkrichter aftappen.
Als er op je accu 14.nogwat volt staat als de motor loopt, en de radio maar 12volt binnenkrijgt (bij draaiende motor) moet je toch eens de bekabeling nakijken, want ergens gaat 2.nogwat volt naartoe, en dat hoort (uiteraard) niet.
Je hebt een kabel aan je kabelboompje voor je radio die variabele spanning geeft.. en daar hoef ik geen dynamo voor open te slopen
gti_styling84 schreef:deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Heb je hem op Wisselspanning aangesloten ?
wisselspanning? dan ben je toch wel heel knap wil je em daaraan hangen. dan moet je toch al je dynamo openslopen en de spanning VOOR de gelijkrichter aftappen.
Als er op je accu 14.nogwat volt staat als de motor loopt, en de radio maar 12volt binnenkrijgt (bij draaiende motor) moet je toch eens de bekabeling nakijken, want ergens gaat 2.nogwat volt naartoe, en dat hoort (uiteraard) niet.Je hebt een kabel aan je kabelboompje voor je radio die variabele spanning geeft.. en daar hoef ik geen dynamo voor open te slopen
zo’n draadje heb ik er niet bij zitten.. het enige draadje (bij mij dus..) dat af en toe wisselt is de contact draad, maar da’s uiteraard geen wisselspanning.
Maar, m’n typsels zijn nogal fftopic
Simpel….massaprobleem…zit je massa soms op de antenne?
Goede massadraad aansluiten…
Heb je ‘m misschien alleen op constantstroom staan en de geschakelde stroom niet aangesloten?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Jullie gaan niet geloven wat het probleem was. Mijn blower deed het alleen op stand 4:
CasparW schreef:
Probleem met blower hebben we gelukkig vanmiddag opgelost. De weerstanden waren niet aangesloten en omzeild op standje 4 inderdaad. Er was voor de 12 volt een extra draad aangelegd die aangesloten zat tussen een zekering in het zekeringenpaneel en liep direct naar de motor van de blower . Na alles normaal aan te sluiten deed de blower het (OP ALLE STANDEN!!!) en viel de radio wonderbaarlijk genoeg ook niet meer uit tijdens het rijden! Als je het over prutsers hebt: Pelicar Schiedam niet doen ...
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Ohja massa was allemaal wel in orde gelukkig, maar toch bedankt voor de tips!
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Nou ik dacht dus dat het hele euvel verholpen was door de blower te fixen, maar niets blijkt minder waar. De weerstanden van m’n blower zijn defect, dus die moet ik sowieso vervangen, maar m’n radio valt op de volgende momenten uit:
Weinig toeren -> knipperlichten aan -> Radio uit…
Gewone toeren -> knipperlichten aan -> remlichten aan -> radio uit…
Weinig toeren -> achteruitrijden -> remmen -> radio uit…
Na tijdje gereden te hebben valt hij al uit als je alleen knipperlichten aan zet of remt!
Misschien kan je je voorstellen dat je dan liever zonder, dan met radio rijdt! IEMAND enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik denk zelf iets met vermogen van accu / dynamo, maar weet dit niet zeker.
Ook tips over hoe ik uit kan zoeken wat het is kan ik gebruiken!
Alvast heel erg bedankt!
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Trek eens een losse draad naar de plus….(accu)
Anders een losse draad naar de min (accu)
Er moet een breuk ofzo in zitten
Heb je een iso connector of de beruchte kroonstenen?
Kan dat zonder problemen? Een losse draad van de plus (accu) naar de plus van de radio zonder zekering etc.?
ISO Connector volgens mij, gaan 2 rechthoekige stekkerblokken in de radio waarvan 1 voor de speakers zijn en 1 voor voeding en antenne etc.
Citroën ZX Image 1.4 ‘94