Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Er is toch niets op TV.
Alsjeblieft:
Na onze vergelijkende test van 12 economische Franse seriewagens, bedachten de technische koppen van ‘l’Automobile’ dat het mogelijk zou zijn een zuinige wagen met goede prestaties te ontwikkelen, vertrekkend van de ID19 en de Panhard Dyna.
Gezien de banden tussen de beide constructeurs lijkt het niet onmogelijk een ID-Panhard te ontwikkelen met de aandrijflijn van een Dyna en de koets van een ID.
Zuinigheid komt niet alleen voort uit het verminderen van de cylinderinhoud, maar ook door een aanzienlijke vermindering van het gewicht.
We passen de Ariane-formule toe die erin bestaat een efficiente motor met geringe cylinderinhoud te monteren in een ruime koets, met als resultaat een wagen met een lage kilometerkostprijs, maar met het comfort en de ruimte op het niveau van een grote wagen.
In ons geval moet de uitzonderlijke stroomlijn van de ID19 een topsnelheid toelaten die dicht ligt bij die van de Dyna, als men dezelfde bakverhoudingen als de Dyna handhaaft. Daarenboven heeft men het genot van de uitzonderlijke hydropneumatische ophanging. We kunnen de schijfremmen aan de uitgang van de bak behouden, ofwel door de Citroën bak te gebruiken, ofwel door de Panhard-bak aan te passen als deze voldoende sterk is daarvoor. (om remkracht op te vangen?)
Het inbouwen van de Panhardmotor onder de kap van de ID mag geen problemen opleveren gezien de ruimte voor de voortrein. Het reservewiel zou onder de kap kunnen worden opgeborgen, of anders onder het dashboard (=in de uitstulping in de vuurwand?), waar ook een aanzienlijke ruimte is.
De hydraulische organen zouden worden voorzien van druk door de HP-pomp die, op halve snelheid van de motor, door de nokkensas van de Dynamotor, dezelfde snelheid als in de ID.
De aandrijflijn van de ID weegt 198 kilo, 142 kilo voor de motor, 56 kilo voor de bak en de aandrijfassen. Motor en bak van de Dyna wegen slechts 77 kilo samen, een afname van het gewicht met 120 kilo. Voor onze wagen zouden we dan aan een leeggewicht komen van wellicht minder dan 1000 kg?
Met 42 echte (=DIN) PK zou de ID 120kmh kunnen bereiken, met een verbruik van 8 à 9 l/100 km bij 80kmh, dankzij de meer gestroomlijnde koets van de ID.
Ter vergelijking: de Ariane weegt leeg 1050 kg tegen een max. vermogen van 46pk en een gemiddeld verbruik dat tijdens onze test te lijden had onder de vorm van de koets, waarvan stroomlijn niet de grootste troef is.
Inzet:
Schets van de ID-Panhard economische wagen: het hydropnematisch veersysteem is bewaard, daarentegen zijn de bak, het stuurhuis en de koppeling louter mechanisch. De Dynamotor vindt mooi een plaatsje voor de vooras.
We zien de HP-pomp solidair met de nokkenaspoelie.
Door de luchtcirculatie onder de kap zorgvuldig te ontwerpen zou men de turbine voor de koellucht kunnen weglaten en zo nog enkele PKs winnen. Het leeggewicht zou niet meer da 1000 kg bedragen voor een max. vermogen van 42pk.
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Motor voor de vooras was oorspronkelijk de bedoeling d.m.v. een 4- of 6-cylinder boxermotor. Het bleek niet mogelijk hieruit voldoende vermogen te ontwikkelen, waardoor men terug moest grijpen op de beproefde tractionmotor met nieuwe kop. Om de stroomlijn te behouden moest deze achter de vooras. Vandaar ook het “knutselwerk” (= bult onder het dashbord) (uit de originele DS)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Grappig plan.
Door de luchtcirculatie onder de kap zorgvuldig te ontwerpen zou men de turbine voor de koellucht kunnen weglaten en zo nog enkele PKs winnen.
Dat lijkt me wel een garantie voor oververhitten in de file!
BEsuper schreef:Er is toch niets op TV.
Alsjeblieft:
Bedankt voor de vertaling BESuper. Ik was van plan binnenkort een rustig te gaan zitten om te kijken of ik het stuk zelf kon lezen, vond het wel erg ver gaan om je aan het vertalen te zetten. Dit is echt vele malen sneller en beter te lezen pour moi l’Hollandais.