Ik heb een ZX 1.6i uit 1995, en die heeft een probleempje:
• Hij loopt onzuinig (1:9 - 1:10.8 maximaal bij 120 km/u constant op snelweg)
• Bij gas geven houdt ie beetje (onregelmatig) in hoewel hij stationair en bij constante snelheid goed loopt
• CO waarden zijn perfect
• Reeds in februari een beurt gehad (olie, bougies e.d.)
• Reeds reinigingsmiddel bij de benzine gedaan.
Probleem blijft
iemand een oplossing?
als het brandstofverbruik (te) hoog is wil het ook nog wel eens aan de ecu liggen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ZX-Cruiser schreef:Leuke problemen zijn dat ja..
Je kan het o.a. zoeken in een slechte bobine en /of onstekingsmodulde.
En hoe controleer ik dat?
wat is nu weer een ECU?
<——- weet waar het stuur zit, en da’s al héél wat
Re: ZX 1.6i ’95 “loopt” niet goed
Night schreef:Ik heb een ZX 1.6i uit 1995, en die heeft een probleempje:
• Hij loopt onzuinig (1:9 - 1:10.8 maximaal bij 120 km/u constant op snelweg)
• Bij gas geven houdt ie beetje (onregelmatig) in hoewel hij stationair en bij constante snelheid goed loopt
• Reeds in februari een beurt gehad (olie, bougies e.d.)
Zeker weten dat de auto een beurt heeft gehad? is het een betrouwbare garage? heb je e.e.a. gecontroleerd om te kijken of ze ook echt gedaan hebben wat ze zeggen?
Heb je de auto pas gekocht met een “afleveringsbeurts”? heel vaak word er dan gewoon niets gedaan, trek het luchtfilter er eens uit, als het pikzwart is, dan is er niets aan gedaan.
Het inhouden bij het gasgeven kan liggen aan een versleten of vuile gaskleppot.meter.
Kijk ook ffe je brandstoffilter na en tikken je kleppen niet, daar had ik ook last van en toen ze gesteld waren was me verbruik 50% gedaald
gti_styling84 schreef:Kijk ook ffe je brandstoffilter na en tikken je kleppen niet, daar had ik ook last van en toen ze gesteld waren was me verbruik 50% gedaald
Een goede tip, vuil brandstof filter is een geniepig ding waar je niet snel aan denkt.
Brandstofilter zit rechts onder de tank, kost je c.a. €35 incl. arbeidsloon als je het laat doen bij een Citroen Specialist, die zet de auto dan op de brug, dat werkt wel zo makkelijk, voor dat bedrag ga ik er niet onder liggen rommelen.
Hoe herken je dat ‘tikken van de kleppen’? Ik ga ook maar eens een blik werpen op luchtfilter e.d. want bij mij was hij ook afgeleverd met een ‘beurt’ door de garage zelf. Ze zouden de blower fixen, achterruitenwisser en de sproeiers voor en achter. Enige wat tot nu toe werkt is de blower op stand 4 (1, 2 en 3 werken niet). Binnenkort terug naar de garage zodra de motor voor de achterruitenwisser binnen is.
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
CasparW schreef:Hoe herken je dat ‘tikken van de kleppen’? Ik ga ook maar eens een blik werpen op luchtfilter e.d. want bij mij was hij ook afgeleverd met een ‘beurt’ door de garage zelf. Ze zouden de blower fixen, achterruitenwisser en de sproeiers voor en achter. Enige wat tot nu toe werkt is de blower op stand 4 (1, 2 en 3 werken niet). Binnenkort terug naar de garage zodra de motor voor de achterruitenwisser binnen is.
ga jij maar lekker terug met die wagen. Een blower die alleen werkt op stand 4 heetf een kapote weerstand. Is een bekend fenomeen van de zx.
Op stand 4 worden de weerstanden omzeilt en draait de Fan op volvermogen. Wil j eminder herrie kies je voor een standje lager. afhankelijk welke wordt er dan dus via zo’n weerstandje geschakelt en krijgt de fan minder stroom.
Ik zit na de hele handle nog eens te hebben overdacht, een beetje aan de injectoren te denken. Hoe bedoel je precies, bij gas geven houd hij in?
Als je constant 120 rijd en dan volgas geeft, lijkt het dan of hij inhoud en dus ff een soort vertragend gevoel geeft ?
overigens, wat anders. Wat zou het verbruik moeten zijn van een zx 1600 ? ik weet dat ze best doorstig zijn namelijk. wil je echt zuinig rijden schijn je op een 1400 te moeten gaan zitten.
Persoonlijk vond ik die trouwens niet echt veel zuiniger rijden dan m’n 1800i hoor.
Met m’n 1.8i 8v schommel ik ergens rond de 1 op 11,5 das toch te doen (?) Bedoel, Stel je zelf ff de vraag, is er wat kapot of zou ik graag willen dat die zuiniger reed ?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat mijn broer heeft gehad bij zijn bx was ook dat hij onregelmatig liep en zich inhield.
na vanalles geprobeert te hebben bleek het de brandstof leiding te zijn die was smerig waardoor hij niet goed liep.
ik weet alleen niet of het in dit geval ook kan zijn.
mvg Daan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Een fles injectiereiniger wil ook vaak helpen en kleppenreiniger
Probleem met blower hebben we gelukkig vanmiddag opgelost. De weerstanden waren niet aangesloten en omzeild op standje 4 inderdaad. Er was voor de 12 volt een extra draad aangelegd die aangesloten zat tussen een zekering in het zekeringenpaneel . Na alles normaal aan te sluiten deed de blower het en viel de radio wonderbaarlijk genoeg ook niet meer uit tijdens het rijden! Als je het over prutsers hebt: Pelicar Schiedam niet doen ...
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
gti_styling84 schreef:Een fles injectiereiniger wil ook vaak helpen en kleppenreiniger
Dat spul kan wonderen doen, ik heb goede ervaring met kleppenreiniger en injectiereiniger van het onderstaande merk.
Te koop bij de Makro, flesje injectiereiniger of kleppenreiniger kost €5,50/fles, dat is goedkoper dan die rommel van Wynns waar ik persoonlijk niet zo op heb.