roodlampje van lhm ging laatst branden, aan de auto was verder niets te merken, gewoon veren sturen en snel stijgen. Lhm bijgevuld en lampje weer uit.
Twee weken later, zo vaak rijd ik dus in de sm, auto starten komt snel omhoog, lampje blijft aan? Ontlucht met sleutel 12 lampje uit. Volgende ochtend maar weer eens starten, auto omhoog, lampje blijft weer aan?
5e bol is ongeveer een jaar oud, pomp slaat niet vaak, en kort aan na ontluchting, er licht geen lhm onder de auto.
wel hoor ik een beetje knarsend geluid uit de pomp, daarmee bedoel ik niet het aanslaan geluid maar een geluid continu ik vroeg me af of dat normaal is.
Ik heb ooit een drukmeter aan een lhm leiding gemaakt met een warteltje, ik dacht hiermee eens te gaan meten of de pomp nog wel voldoende druk geeft. Is dit een zinnig idee, kan het de pomp zijn of is er iets anders aan de hand. (en waar meet je dat het beste, en hoe ging dat ook al weer)
nogmaals de auto rijdt verder perfect ookal brand het lampje.
wie weet raad
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lampje eruit halen?
Misschien zit je flottertje vast?
Als het koperen parapluutje op de bodem blijf liggen, maakt het contact met de flupjes onderin. Dat maakt dat het lampje blijft/gaat branden.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
neen zo futuristisch is de SM nu ook weer niet ; een indicator op het LHM niveau zit er niet op .
Mijn eerste gedachte geeft twee mogelijke oorzaken :
1 ) lucht in het systeem door een haarscheurtje in de aanzuigleiding tussen vat en pomp . Is soms heel moeilijk vast te stellen , want het lekt geen LHM .
Hierdoor blijf je constant met een schuimmengeling in je systeem zitten , ontlucht de voorremmen eens en kijk of je mooie groene olie krijgt .
2 ) remaccu is aan het overlijden : dit geeft ook een schuimtoestand in je systeem .
Test : motor stilleggen ; ontluchting voorremmen openzetten en kijken hoelang hij olie blijft geven .
Eventueel zou je drukkontakt defect kunnen zijn ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dank voor de tips.
Ik ga tip 1 en 2 uitvoeren. Kijken dus of de lhm schuim bevat en kijken hoe lang er nog olie spuit uit de onluchtingsleiding. Hoe lang is oke?
Pomp is dus oke?
Wat ik nog vergat te vertellen is dat de auto de 1e keer dat je remt bij vertrek, hij doet dat altijd al, even niet echt goed pakt, alsof er wat lucht moet worden weggepompt, de rest van de rit remt hij dan weer perfect.
Waar zit trouwens de druk signaal voeler?
Deze laatste toevoeging maakt het echt interessant. Wil je het volgende eens doen: voordat je start het rempedaal 2x intrappen. Vervolgens starten en dan kijken of hij meteen goed remt of dat de kwaal van ““even niet pakken” er dan nog altijd is?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja die zit samen met de remaccu achteraande in de linker voorwielwielkast .
Dekseltje weg en je kan hem zien , aan werken doe ik gewoonlijk met de vleugel er af .
Is natuurlijk ook niet veel werk , alleen een beetje voorzichtig zijn met de lak natuurlijk .
Hoelang hij moet blijven lopen weet ik niet meer , het is wel de bedoeling dat je er nog zeker tien maal kan mee remmen .
Dat “beetje ” lucht op de remmen komt wel meer voor , ben er nog niet achter vanwaar dat komt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de pomp niet vaker aanslaat dan anders zou de druk ok moeten zijn, of er nu lucht in de LHM zit of niet. Is de draad naar de sensor ergens blootgeschuurd? Is de sensor nog goed? (weerstand=0 als systeem drukloos is)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wilde wat testjes gaan doen maar lampje blijft nu niet meer branden?
Voorremmen ontlucht, beetje schuimactig lichtgroene LHM is dat een probleem?
Remaccu is denk ik wel goed, bij motor af kun je nog 5 a 10 x remmen en er komt dan olie. (ontluchtingsnippel open)
Wanneer je de 2e keer remt na motor af gezet te hebben is er geen lucht. Er is dus alleen lucht wanneer auto vrij lang gestaan heeft.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mijn CX 22 TRS had ooit een slecht manocontact. Oftewel: de CX dacht steeds dat de druk niet goed was, vooral in bochten naar (als ik me goed herinner) rechts.
En maar peilen, zoeken naar niet bestaande lekkages, voorraadbollen verdenken etc. Uiteindelijk: druksensor/contact vervangen en rode lampje ging alleen nog ff aan bij starten, daarna snel weer uit
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
pietjan schreef:Wilde wat testjes gaan doen maar lampje blijft nu niet meer branden?
Voorremmen ontlucht, beetje schuimactig lichtgroene LHM is dat een probleem?
Remaccu is denk ik wel goed, bij motor af kun je nog 5 a 10 x remmen en er komt dan olie. (ontluchtingsnippel open)
Wanneer je de 2e keer remt na motor af gezet te hebben is er geen lucht. Er is dus alleen lucht wanneer auto vrij lang gestaan heeft.
Blijft de olie uit de remmen schuimen , of wordt het na even mooi groen ??
Welke kleur heeft de olie in je tankje ??
Heb je de aanzuigdarm goed bekeken op haarscheurtjes ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen