3 van de 18
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Hilko’s BX 19 GT: afscheid nemen bestaat niet…
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 24 augustus 2008 10:48 PM
  [ # 31 ]

ik heb hem van het weekend mogen aanschouwen.

leuk ding hoor.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 augustus 2008 10:46 PM
  [ # 32 ]
stoterstangen90 schreef:

ik heb hem van het weekend mogen aanschouwen.

leuk ding hoor.

Dank! Wink

@ Daan: die foto komt er nog wel. Het zit aan beide zijden ge(punt)last met plaatjes over de slechte plekken. Daarna hebben ze het hele zooitje flink in de Blubber gezet en zo te zien zit dat al wel een mooie tijd zo.

Afgelopen weekend met het monster naar Limburg getogen teneinde deel te nemen aan een deel van het BX-club weekend. Bleek maar weer dat het ding gemaakt is voor zaken als wegen met A-nummers. Strak sturend, ook in bochten, erg comfortabel en nog zuinig ook. Onderweg tussen Den Bosch en Eindhoven aardig aan de stok gehad met een BMW 318i die het niet kon verkroppen dat ie me niet kwijt kon rijden, laat staan dat ie het hebben kon dat ik hem inhaalde Cool. Snap ik wel, die van hem was uit 2003 en die van mij een beetje ouder Wink Hoe-dan-ook, het maakt zo’n ritje wel leuker!

Wat wel opvalt is het ietwat hobbelige motorgedrag bij constante snelheden tussen de 50-80 km/uur. Bij hogere snelheden houdt de auto niet merkbaar in. Tevens ben je dan ook het irritante gepiep van de HD-pomp-riem kwijt. Ik verdenk die dan ook als medeveroorzaker van het “inhou-gevoel”. Daarnaast heb ik bij de auto ook een carb-revisieset gekregen (jawel, het is echt een bouwpakket, mijn monster Laughing ) en daar wil ik ook wat mee gaan doen. Verder de ontsteking maar eens helemaal in orde maken met o.a. passende Exclamation bougiekabels, rondje nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter. Ben benieuwd hoe ie daarna rijdt bij lagere snelheden… Op snelheid is het iig al super Cool. Ow ja, 170 op de teller doettie iig met gemak. Harder vond ik ivm m’n rijbewijs niet, eh, wijs Surprisedops:
En uiteraard na deze wereldreis een (kleine) LHM lekkage ontdekt: lekzakje RA. Er hangt nu een druppel aan en ik merk er ook nog niets van, maar we houden het natuurlijk wel in de gaten Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 augustus 2008 12:11 AM
  [ # 33 ]

Weer bezig geweest met het monster:

Stuurhuishoes R gemonteerd zoals het hoort
Gepoogd de uitlaat juist te monteren (niet gelukt nog)
Gepoogd de tankontluchting te fixen, zodat de benzine me bij het tanken niet over de voeten stroomt. Het stomme is dat de ontluchtingsslang niet (meer, doorgeblazen en van boven doorgeprikt) verstopt is, maar dat het probleem er dus nog wel is. Min of meer druppelsgewijs tanken dus. Wie weet er raad?
En tot slot de carb gereinigd. Geeft resultaat, de auto loopt iets minder “hobbelig”, maar heeft herhaling nodig.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 28 augustus 2008 12:15 AM
  [ # 34 ]

Deze carburateurs zijn echt in staat om je te frustreren, ik heb nog twee reserve exemplaren liggen dus als je wat nodig hebt laat het maar horen.

Emiel

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 augustus 2008 12:18 AM
  [ # 35 ]
BX19trs schreef:

Deze carburateurs zijn echt in staat om je te frustreren, ik heb nog twee reserve exemplaren liggen dus als je wat nodig hebt laat het maar horen.

Emiel

Ik kan nog even verder Emiel. Ik heb er ook nog een revisieset voor liggen. En ik ben niet zo’n opgever… Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden. Bedankt! Cool

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 28 augustus 2008 12:26 AM
  [ # 36 ]

Die revisie zou ik inderdaad eerst eens proberen. De carb is toch zo slecht nog niet?

Die ontluchting van de tank is inderdaad echt nodig. Voor een volle tank sta je inderdaad maar zo 5 minuten aan de tank. Frustrerend, maar geloof me, het went…. Zonder grappen, in mijn ik-hou-de-GT-scenario van voor de zomer was dat het eerste wat op de lijst stond om aan te pakken.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 augustus 2008 02:48 PM
  [ # 37 ]

Kom je net terug van vakantie, blijkt hier dus een hele verschuiving van auto’s tussen verschillende eigenaren te zijn geweest Shocked

Maar Hilko;  gefeliciteerd met je GT Wink

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 28 augustus 2008 02:48 PM
  [ # 38 ]

Kom je net terug van vakantie, blijkt hier dus een hele verschuiving van auto’s tussen verschillende eigenaren te zijn geweest Shocked

Maar Hilko;  gefeliciteerd met je GT Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 september 2008 05:34 PM
  [ # 39 ]

Zoals beloofd foto’s van het subframe:

Links: je ziet de plaatsen waarop de plaat vastgebakken is:

Nogmaals maar dan recht van onder:

En de rechterkant, hier is het ook echt weer rot:

Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden. Buiten dat is de staalsoort van het subframe dusdanig dat je het verzwakt met lassen, waardoor het (op termijn) kan gaan scheuren.
Op dit moment wordt er een ander subframe geregeld. En dan moet het er nog onder natuurlijk Rolling Eyes

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 04 september 2008 07:20 PM
  [ # 40 ]

Dat is even minder, om het maar op z’n zachtst te zeggen Confused

Ik ga bij die van mij toch ook nog eens even goed kijken Rolling Eyes

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 september 2008 08:19 PM
  [ # 41 ]
BasisBIX schreef:

Dat is even minder, om het maar op z’n zachtst te zeggen Confused

Ik ga bij die van mij toch ook nog eens even goed kijken Rolling Eyes

Tja… Tis vooral veel werk. Zeker als je het op een krikje buiten wil doen. De andere optie is via de garage. En dan kost het wat…. Rolling Eyes

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 04 september 2008 08:38 PM
  [ # 42 ]

ik las ergens iets over een loods met brug binnenkort, wel ver weg.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2008 08:42 PM
  [ # 43 ]
Hilko16TZI schreef:

Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden

Nou, volgens mij verschillen de meningen hier nogal over. Geen idee wat er precies in de boeken staat voor de APK, maar er zijn echt zat subframe reparaties op Cifo voorbij gekomen die gewoon goedgekeurd zijn bij de APK.

Het feit dat hoge sterkte staal niet succesvol gelast kan worden, heb ik vaker gehoord. Toch scheurt blijkbaar toch niet al het laswerk aan subframes verder door. Geluk of wijsheid?

In Belgie is het trouwens wel absoluut verboden: laswerk aan subframes.

Nog even nagezocht in het APK reglement. Daar wordt o.a. gesteld dat roestschade aan wielgeleidingselementen en veerschotels mag niet worden gerepareerd. Dat impliciet betekent dat dit voor andere delen wel mag.

Ik denk dat de interpretatie ervan afhangt of je een subframe beschouwt als dragend deel van het chassis of koetswerk OF als een wielgeleidingselement. Ik ben van mening dat het niet als wielgeleidingselement wordt beschouwd.

Als het plaatje er gewoon goed opzit, er niks verder scheurt en het ook niet verder begint te rotten zou ik het lekker zo laten.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 september 2008 09:23 PM
  [ # 44 ]
mpostma schreef:
Hilko16TZI schreef:

Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden

Als het plaatje er gewoon goed opzit, er niks verder scheurt en het ook niet verder begint te rotten zou ik het lekker zo laten.

Maar helaas rot ie dus wel. Was goed te horen met zachtjes kloppen met de hamer, vooral aan de rechterkant. De donkere plek in het midden is het meest verdacht. En dat mag dus in ieder geval niet voor de APK.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2008 09:32 PM
  [ # 45 ]
Hilko16TZI schreef:

Maar helaas rot ie dus wel. Was goed te horen met zachtjes kloppen met de hamer, vooral aan de rechterkant. De donkere plek in het midden is het meest verdacht. En dat mag dus in ieder geval niet voor de APK.

Ja, nu had ik het idd over dat ingelaste plaatje. Dat andere punt ziet er bij nader inzien aardig lelijk uit, zeker omdat het zover tot de rand is geroest. Lijkt me al met al geen slecht idee om dat subframe toch maar eens te vervangen.

Profiel  
 
 
3 van de 18
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook