![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Even voorstellen, Ik ben Jan en ik rijd sinds 1996 BX.
Dit zijn de modellen die ik heb gehad:
BX 14E LPG 1987
BX 16TGI LPG 1990
BX TZD Turbo 1992
BX TZD Turbo 1990
(ZX 19D 1994)
BX 19TZD 1987
Na de verhuizing naar Belgie deed het heugelijke feit zich voor dat er een andere auto moest komen. Invoeren van een ZX uit ‘94 is niet echt rendabel…(is nog te koop! )
Nu heb ik een Belse ‘87 BX TRD in Gris Meteore.
Er zijn wat kleine dingetjes aan, maar daar was de prijs ook naar.
Van het weekend ga ik het dekseltje van de brandstofpomp vervangen omdat er diesel langs de “gas-as” komt.
Ook vervang ik de linker naaf voor omdat het lager kapot is.
Ondanks deze tekortkomingen is het echt super om weer BX te rijden!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Re: Toch weer een BX!
JanvB schreef:Even voorstellen, Ik ben Jan en ik rijd sinds 1996 BX.
Dit zijn de modellen die ik heb gehad:
BX 14E LPG 1987
BX 16TGI LPG 1990
BX TZD Turbo 1992
BX TZD Turbo 1990
(ZX 19D 1994)
BX 19TZD 1987Na de verhuizing naar Belgie deed het heugelijke feit zich voor dat er een andere auto moest komen. Invoeren van een ZX uit ‘94 is niet echt rendabel…(is nog te koop!
)
Nu heb ik een Belse ‘87 BX TZD in Gris Meteore.
Er zijn wat kleine dingetjes aan, maar daar was de prijs ook naar.
Van het weekend ga ik het dekseltje van de brandstofpomp vervangen omdat er diesel langs de “gas-as” komt.
Ook vervang ik de linker naaf voor omdat het lager kapot is.Ondanks deze tekortkomingen is het echt super om weer BX te rijden!
Welkom en proficiat!! Het blijft toch een heerlijke ervaring om in een BX te mogen rijden.
Succes met de a.s. reparaties.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
welkom,
Dat asje is mij bekend
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb er maar even wat algemeners van gemaakt, naar voorbeeld van andere forumleden.
Gisteren de naaf vervangen.
Viel niet tegen; bij de sloper (TZD turrrbo, RIP) zat het allemaal erg vast maar hier ging het van een leien dakje.
Aangezien ik geen pers heb, kon ik het defekte wiellager niet zelf vervangen.
Daarom heb ik dus de hele naaf vervangen.
Het ging echt heel soepel, omdanks de kou.
Kogels los, aandrijfas los, bout waar de veerpoot mee vast zat los en toen de veerpoot er uit gewurmd.
De remklauw heb ik aan de slang laten zitten en even met een draadje aan de torsieas gehangen.
Omgekeerd ging het ook heel soepel weer er in.
Wat een verschil, nou heb je niet meer vanaf de 70 het geluid alsof je op rupsbanden rijdt!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Fijne pasen vanuit een besneeuwd Belgie!
[/img][/url]
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Vandaag weer wat gepoogd te doen aan het ronkende geluid links voor.
Ik heb de wielen rechts&links; voor omgedraaid, maar het is nix beter, noch verplaatst naat de ander kant….
Wellicht toch een vervangend lager dat ook stuk was; nou ja, binnenkort is het weer weekend.
Wel heb ik het rommelende geluid in de resonatiekast opgelost.
Ik bedoel die plastic trommel die bovenop de motor staat, en waar de inlaatlucht doorheen gaat.
Daar bleek van binnen een pijp los in te zitten, dus heb ik er twee parkertjes doorheen gejenst; ook al weer klaar!
Nog even de pookhoes vervangen, en toen een fijn ritje door het Belse land gemaakt.
(waarneming: Belgen vieren Koninginnedag anderhalve week van te voren? Tenminste, er zat heel veel volk buiten op de stoep met z’n ouwe rommel )
Volgend weekend staat nog het vervangen van de achterbollen op het program, dan moet ze klaar zijn voor de rit naar Hongarije, met Koninginnedag.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Na het vervangen van de achterbollen kwamen er allerlij knoep en kraak geluiden vanuit die richting….
Dus vandaag maar weer eens naar Hans (http://www.2cvplus.nl) getogen en een nieuw setje ADALS gemonteerd.
Al doende bleek dat de hydraulische leidingen er nogal aangevreten en croquant uit zagen, dus alleen maar de links kant vervangen.
De rechtse had geen speling, dus die heb ik maar lekker laten zitten.
Ik laat de remklauw altijd aan de leiding zitten, om ellende te voorkomen. Bij de breaks hang ik ze dan aan een touwtje vanaf de dakrails.
Bij de berline blijkt dit ook te gaan, maar dan met een touwtje om de acherdeur. (raam omlaag en dan om het driehoekruitje)
Alweer een puntje van de lijst af!
Nog te doen:
1. rommelend geluid links voor: geen idee wat dat nog kan zijn, aandrijf as en lager zijn vervangen; een lager in de bak misschien?
2. doffe bumpers opknappen.
3. dashboard verlichting fixen: bijna alle verlichting is stuk nu….
4. thermostaat terugzetten.
5. achterbank verder naar achteren zetten omdat zonemans niet meer in de auto past.
6. lak polijsten.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hoe ga je de achterbank verder naar achteren zetten?
Eveneens ben ik tevens ook.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb gezien dat ik de rugleuning nog een centimeter of 5 naar achteren kan zetten door het scharnier om te draaien.
De zitting moet dan ook naar achteren, en daarvoor moet ik nieuwe gaten boren in de bestaande scharnieren.
Blijft nog uit te vlooien:
1. hoe de vanghaken van de rugleuning te verplaatsen? Ik denk een beugel maken, want veel plek om een gat erbij te boren heb je niet.
2. Hoe moet dat met de hoedenplank: die moet iets korter gemaakt worden, maar dan moet die ijzeren verstevingsbuis er uit aan de achterkant.
Ik denk dat ik maar eens begin met te kijken hoe veel het opbrengt, want de verhoging in de vloer onder de bank zit er natuurlijk ook nog.
Tevens heb je bij de berline, en vooral die met fabriekschuifdak (5x woordwaarde) niet veel hoofdruimte achterin.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Hoedenplank korter maken? Is je BX gekrompen dan?
Een break hoedenplank is een berline hoedenplank met een extra stukje eraan; dat kun je eraf klikken.
Ich bin ein Breaker
JanvB schreef:fabriekschuifdak (5x woordwaarde)
Alléén als je het ook goed spelt…
Ben wel benieuwd naar je Twingo-truc (naar achteren verplaatsen van de achterbank)!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
karel schreef:Hoedenplank korter maken? Is je BX gekrompen dan?
Een break hoedenplank is een berline hoedenplank met een extra stukje eraan; dat kun je eraf klikken.
Ja klopt, maar dit is de Berline, niet de Break.
Aangezien de hele boel een centimeter of 5 naar achteren gaat, steekt de plank dus te ver uit omdat die achter aan de bank vast zit.
De Break komt ook nog aan de beurt, maar dat zal moeilijker zijn. Die heeft een in delen neerklapbare achterbank.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
In voorbereiding op de festiviteiten rond de 24 uur van Spa-francorchamps heb ik een bijpassend kampeermiddel gekocht.
Voila, een ‘87 Alpenkreuzer Super GT:
Knap stel heh!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
oh, en vorig weekend heb ik de bumper met een goedje ingesmeerd zodat ze nou weer mooi donkergrijs zijn ipv vlekkerig lichtgrijs.
Het heet “Black Chrome” van het merk Turtle wax.
Was niet goedkoop (7.75 voor een klein flesje) maar het werkt goed.
Als je het er op smeert dan denk je eerst dat het niet goed gaat omdat het heel vlekkerig lijkt, maar dat droogt weer strak op.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
zijn dat de bumpers die ik gezien heb? Met dat zwarte goedje dus?
Want die waren inderdaad wel vlekkerig toen. Maar als het nu beter is dan is het zekereen aanrader
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Het is me wat…..
Kom je terug uit een ver en warm land (waar je het hier op het forum blijkbaar niet over mag hebben), zit er een gigantische buts in je achterdeur….
Gelukkig zat er een briefje onder de ruitenwisser, maar ja, je zit weer met het gezeur met de verzekering heh.
Het is net of deze BX onzichtbaar is voor sommige mensen, en voor anderen juist erg opvalt.
Er zijn al twee dames tegenaan gebutst, die beiden zeiden dat ze me ECHT niet gezien hadden.
Aan de andere kant ben ik al twee keer aangehouden door de douane. Een keer voor controle op sigarettensmokkel
(Haben Sie Rauchwaren dabei? Entschuldige Herr Wachtmester, aber ich kann ihnen nichts anbieten denn ich rauche nicht…),
en een keer voor controle van de brandstof.
Ik vraag me af hoe dat zal gaan: vorige keer had er in Belgie een Belg tegenaan gezeten.
Toen kreeg ik zonder problemen geld uitgekeerd; geen gezeur over economische waarde en total-loss en dergelijke.
De situatie nu is anders: Ik ben een Nederlander die in Belgie woont en een Belgische auto heeft, die buiten zijn schuld schade krijgt aan een auto
die op een prive parkeerplaats geparkeerd staat doordat er een Nederlander tegenaan botst.
Heeft iemand hier op het forum daar ervaring mee?
Oh, en heeft er nog iemand een rechter achterdeur voor een type 2 in EYYcr (gris meteore) in de aanbieding?
Het is een jaargang ‘87 met de smalle rubber stootstrip.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82