Ik heb het niet exact bijgehouden, maar het moet al sinds pakweg 1980 zijn dat ik ten allen tijde met mijn lichten aan rijd.
In die tijd werd je daar in België totaal voor gek voor verklaard, in Nederland iets minder. Nochtans heb ik ook een paar aanhangers gecreërd, die mijn voorbeeld volgen.
En zó gek zal mijn standpunt niet zijn, als je rekening houdt met de vele Nederlanders die al sinds bijna evenveel jaren hetzelfde verstand hebben en de vele stemmen die in België én Nederland opgaan om het (ooit eens) te verplichten. Trouwens, ook in België zie je meer en meer chauffeurs die ook bij volle zon met lichten aan rijden.
Maar bij Citroën zijn ze nog niet zo ver ...
Wanneer ik de lichten van onze Xsara Picasso aansteek, dan dimt het dashboard. Bij zonnig weer en met zonnebril op, zie je gewoon niet meer hoe snel je rijdt, laat staan hoe ver je nog rijdt.
Aangezien onze Picasso voorzien is van een regelknopje voor de dashboardverlichting, vind ik dat automatisch dimmen trouwens al helemaal overbodig.
Dus stel ik de vraag aan de dealer of dat kan worden aangepast, of die automatisch dim-functie kan worden uitgeschakeld ...
Njet!
Nog iemand die zich daaraan ergert?
Nouja, , ik erger me er niet aan…moet er niet aan denken dat ik ‘s avonds de volle laag krijg van het dashboard en het ‘s avonds zou moeten dimmen…
En ervan uitgaande dat je alleen ‘s avonds verplicht bent om licht te voeren was/is het ook niet nodig om daar een uitschakeling voor te maken.
In Hongarije ben je verplicht om in de dorpen ten alle tijde licht te voeren. Veel mensen kopen achteraf dan een lichtverklikker om je eraan te herinneren dat je lichten nog aanstaan.(tegenwoordig standaard ingebouwd meen ik)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij is het ergens in scandinavie al verplicht ten aller tijde je verlichting aan te hebben.
meen dat ze daar systemen hebben dat het licht ook gewoon altijd aan gaat.
Mijn C5 break heeft analoge metertjes, en in dat geval heb je natuurlijk overdag geen last van een gedimde dashboardverlichting. Maar bij de Picasso is het allemaal digitaal, en wordt informatie zoals bv. de snelheid minder goed leesbaar wanneer alles gedimd wordt. Het is dus begrijpelijk dat Picasso-rijders zich hieraan ergeren.
Waarom is eigenlijk nog geen enkele constructeur op het idee gekomen (sorry, in België zeggen wij “het” idee) om een lichtsensor te installeren, die de dashboardverlichting automatisch aanpast in functie van de lichtsterkte buiten ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:Mijn C5 break heeft analoge metertjes, en in dat geval heb je natuurlijk overdag geen last van een gedimde dashboardverlichting. Maar bij de Picasso is het allemaal digitaal, en wordt informatie zoals bv. de snelheid minder goed leesbaar wanneer alles gedimd wordt. Het is dus begrijpelijk dat Picasso-rijders zich hieraan ergeren.
Waarom is eigenlijk nog geen enkele constructeur op het idee gekomen (sorry, in België zeggen wij “het” idee) om een lichtsensor te installeren, die de dashboardverlichting automatisch aanpast in functie van de lichtsterkte buiten ?
Foutje: De nieuwe C4 heeft het
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
arjan_verkade schreef:volgens mij is het ergens in scandinavie al verplicht ten aller tijde je verlichting aan te hebben.
meen dat ze daar systemen hebben dat het licht ook gewoon altijd aan gaat.
Klopt, als je daar de motor start/contact aan, dan gaan de lampen automatisch branden.
fftopic
Tijdens een proefrit op de autoshow in Parijs met een Elektrische Saxo vroeg de (knappe) rij-instructrice of ik uit Finland kwam?
Ik zeg nee, ik kom uit NL, hoezo? Omdat ik de lampen aanzette, ja dat is automatisme en het word aangemoedigd in NL.
en in Zweden en Noorwegen is het ook verplicht (ik twijfel over Denemarken).
Zelf rijd ik inmiddels in de C4. Met hetzelfde systeem (digitaal en dimmend) en ik heb ook altijd de lichten aan, ik vind het perfect werken.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
Simpele Ziel schreef:c5breakhdi schreef:Mijn C5 break heeft analoge metertjes, en in dat geval heb je natuurlijk overdag geen last van een gedimde dashboardverlichting. Maar bij de Picasso is het allemaal digitaal, en wordt informatie zoals bv. de snelheid minder goed leesbaar wanneer alles gedimd wordt. Het is dus begrijpelijk dat Picasso-rijders zich hieraan ergeren.
Waarom is eigenlijk nog geen enkele constructeur op het idee gekomen (sorry, in België zeggen wij “het” idee) om een lichtsensor te installeren, die de dashboardverlichting automatisch aanpast in functie van de lichtsterkte buiten ?Foutje: De nieuwe C4 heeft het
Maar de C4 heeft ook het voordeel een doorschijnend display te hebben.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
De CX heeft al een dimmer.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl