Botenteer goed voor frame
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 10:41 PM

Vanmiddag weer eens een Auto Motor Klassiek gekocht. Daarin wordt de restauratie van een Veulveu beschreven. Delen van de auto worden ingesmeerd met botenteer. Dat zou goed blijven zitten.
Dat wil ik best geloven, maar heeft hier iemand ervaring met botenteer? Het subframe van m’n XM roest een heel klein beetje, is vooral oppervlakkige roest. Kun je de teer daar gewoon over heen smeren, of toch eerst ontroesten, of…
Veel dank voor de tips!

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2528
Geregistreerd: 02-08-2007

- C35 camper
Gepost: 11 juni 2008 10:52 PM
  [ # 1 ]

schoonmaken met lijnolie

ik moet even nakijken gekookte of rauwe.

Wat betreft botenteer


De vorige eigenaar van mijn C35 heeft dat ook toe gepast werkt goed,het gaat op den duur wel bladderen of hoe zeg je dat.

Maar het werkt super.

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 juni 2008 10:56 PM
  [ # 2 ]

Als botenteer beter zou zijn voor auto’s, zou het vast en zeker ook verkoch worden bij de Halfrots. Maar danmet “Autoteer” op het label.

Mijn idee; een boot heeft niet te maken met steenslag, een auto wel. Ik denk dat die teer die tikjes van desteenslag op den duur niet goed zullen absorberen.

Over roest moet je nimmer direct tectyl o.i.d. spuiten/kwasten. Het zal er weer even leuk uit zien, maar het roest onder de laag vrolijk verder. Ik zweer bij Owatrol. Dus eerst ontroesten, owatrol er op, nog eens owatrol er op, en dan tectyl. (voor plaatselijke behandeling)

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 11:28 PM
  [ # 3 ]

Ha, dank voor jullie snelle reactie! En hoe/waarmee kan ik het beste het frame van roest ontdoen? Afschuren en dan Owatrol?
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 11 juni 2008 11:41 PM
  [ # 4 ]

Schuren kan, maar kan ook lang duren. Slijptol of boormachine met een borstel er op zou ik pakken voor een subframe…

Xsara Coupe

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 11:44 PM
  [ # 5 ]

OK, zet ik ook een borstel op het lijstje. Tis overigens vooral oppervlakkig. Misschien werkt een staalborstel ook wel…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 juni 2008 11:47 PM
  [ # 6 ]

De meeste oppervlakkige roest haal je er wel af met een staalborstel op een boormachine. Door er Owatrol (Is ook op lijnolie-basis) op te smeren zal de roest niet snel terug komen. Het penetreerd het nog aanwezig aangetaste mataal waarmee het het roestproces (theoretsich) stop zet. De tectyl zal de laag op zijn beurt weer beschermen tegen beschadigingen waardoor het metaal wederom bloot komt te staan aan vocht.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 11 juni 2008 11:48 PM
  [ # 7 ]

Kan ook prima, op de boormachine is alleen maar voor luie mensen Laughing  Vroeger, toen had men niet eens boormachines Cool  Laughing  Laughing

Ik begin langzamerhand wel nieuwsgierig te worden naar je project! Moet binnenkort maar is komen buurten Cool

Xsara Coupe

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 11:49 PM
  [ # 8 ]

OK, dat klinkt als een leuke klus voor zaterdag (naast het blok verder schoonmaken). Bedankt!
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 11:50 PM
  [ # 9 ]

Ha Marco,

Altijd welkom! Zal zo nog eens wat foto’s posten.

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 24 augustus 2008 08:59 PM
  [ # 10 ]
patje74 schreef:

Als botenteer beter zou zijn voor auto’s, zou het vast en zeker ook verkoch worden bij de Halfrots. Maar danmet “Autoteer” op het label.

Mijn idee; een boot heeft niet te maken met steenslag, een auto wel. Ik denk dat die teer die tikjes van desteenslag op den duur niet goed zullen absorberen.

Of die botenteer is zo goed dat het overdone is voor de gemidelde auto, maar wel heel duur is.

Ik zou het liefste mijn auto’s met vliegtuigverf spuiten. Dan heb je nooit meer krasjes oid. Maar die rotzooi kost wel 280 euro / liter

Test

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 24 augustus 2008 09:21 PM
  [ # 11 ]

ik denk dat het goed werkt. een schip zit namelijk heel vaak op zout water. dus is het goed tegen roest en als je er antifouling op smeert (dat rode spul) dan kan het wel tegen steenslag volgens mij want een boot moet ook tegen de kant soms. En dan is het de bedoeling dat het blijft zitten.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2008 09:46 PM
  [ # 12 ]
Xsara Coupe schreef:

Kan ook prima, op de boormachine is alleen maar voor luie mensen Laughing  Vroeger, toen had men niet eens boormachines Cool  Laughing  Laughing

Sterker nog, vroeger waren er geeneens auto’s Cool

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 24 augustus 2008 11:08 PM
  [ # 13 ]

Ja dat waren nog is tijden. In de koude oorlog moesten we zelfs nog met kogels gooien omdat we geen geweren hadden. Goede oude tijd ;p

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 augustus 2008 03:29 AM
  [ # 14 ]
jaimieberkhout schreef:

ik denk dat het goed werkt. een schip zit namelijk heel vaak op zout water. dus is het goed tegen roest en als je er antifouling op smeert (dat rode spul) dan kan het wel tegen steenslag volgens mij want een boot moet ook tegen de kant soms. En dan is het de bedoeling dat het blijft zitten.

is dat antifouling, ook wel bronsbottom genoemd, niet inmiddels verboden? Vroger lag ik ook onder onze houten valk de onderkant ermee te bewerken. Dan kon de valk er weer tegen en ik kon rekenen op een paar dagen rottige hoest werk…

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 25 augustus 2008 09:44 AM
  [ # 15 ]

Nee teer is verboden in nederland. Mag nog wel in belgië. Nu is het allemaal kunstmatig teer wat slecht werkt. Maar dat antifouling is goed spul dat voorkomt ook aan groeien van schepen. En werkt heel goed tegen roest en is legaal in nederland. Mits het niet in de natuur komt. Wat ook goed werkt is dat 2 compenenten spul dat ze op palen en damwand smeren. Ik weet alleen niet hoe dat heet. Maar met een klein onderzoekje zou je daar wel achter moeten komen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook