Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Beste forummers,
Ik zit erover te denken het steeds meer versleten rakende blok in mijn Eend te vervangen door een Visablok, vanwege net iets meer vermogen e.d., en het lijkt me een leuk ombouwproject. Normaalgesproken werkt de ontsteking van zo’n Visamotor met twee sensoren die in het versnellingsbakhuis van de Visa zitten, en aangezien de remschijven van een Visa aan de wielkant van de aandrijfassen zitten, moet je dus de versnellingsbak van de eend aanpassen (hetzij met een sensorbeugel, hetzij met ingelaste sensorbevestigingspunten) zodat je de sensoren voor het Visablok erin kunt schroeven.
Nu zat ik te denken: als je electronische ontsteking inbouwt (1-2-3, Lumenition o.i.d.), heb je bij een normaal 2cv-blok geen puntjes meer nodig om de ontsteking te timen. Kun je nu niet gewoon op een Visablok een 1-2-3 zetten, en die hele sensorentoestand weglaten? Lijkt mij dat dan gewoon het blok tegen de bak aan kan, en dat het werkt. Of maak ik nou een verkeerde denkstap?
Wie heeft enig idee of dat kan, of heeft er evt. ervaring mee?
Bedankt alvast!
Groet, Sybolt
Er schijnt bij Le Patron een verloopplaat oid verkrijgbaar te zijn voor een 123 (of dergelijke ontsteking).
Ik heb overigens nog een (erg slechte) dyane staan met een lopend visa blok. Kweet alleen nog niet wat ik ermee wil.
probleem is volgens mij juist dat je op de plek waar normaal je contactpunten niets zit bij een visa. Anders had je ook gewoon de contp kunnen toepassen. Daarom wordt je gedwongen gebruik te maken van die sensor.
Visa blok is best nog een klus. Vergeet niet ook het visa luchtfilter met inlaat circuit te gebruiken anders rijdt ie beroerd. Vriend van mij dagen naar gezocht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Er zijn zoals Chinco al zei ombouw setjes te krijgen. Patron heeft dat maar duckservice ook. Is vrij prijzig en je moet een andere 123 hebben. Het visa blok heeft vacuüm vervroeging en dat zit niet op een ‘gewone’ 123. Je kan ook een beugel kopen bij onder meer patron en die inbouwen en de onsteking van de visa gebruiken. Alles pas maken is wel wat werk. De koppeling werkt ook niet meer doordat je afstand creëerd met een beugel. Zonder beugel loopt de starterkrans vast in je versnellingsbak. Startmotor van een eend is ook niet meer bruikbaar tenzij je de starterkrans overzet. En dan gelijk wat dieper dan hoef je ook niets met opvuling te doen en werkt je koppeling gewoon.
Ik heb een beugel geplaatst en een opvulling bedacht voor de koppeling. Startmotor van een visa en het luchtfilter van een visa geplaatst. Maar dat is onder de motorkap van een Dyane en die heeft iets meer ruimte. Het rijdt wel fijn. Ik heb het ook gedaan omdat het motortje van haar zelf zeer zeer moe aan het worden was en graag wat olie extra lustte.
Kijk eens op de site van Cats danwel Patron.
@ chinco verkopen wellicht? Ik ben misschien wel een gegadigde
Succes!
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Op de site van leenAPK kun je meer informatie vinden over de visa conversiekit waar mijn voorgangers het ook al over hebben. Je kunt bij Leen zowel de benodigde 123 als de adapter kopen en op de site vind je eveneens de volledige conversie-handleiding in .pdf. Ikzelf heb al jaren een visa-blok in mijn eend gemonteerd zitten en natuurlijk ook weleens gelazer met (met name) de sensoren gehad (draadbreuk etc…). De computer heb ik eenmaal vervangen door een ander exemplaar.
Ik heb zelf zo’n conversiekit klaarliggen om te monteren in mijn eend.