GW-tje schreef:Het lijkt wel of er hier mannen zijn die denken met een compressiemeter een compleet indicateurdiagram te kunnen maken…........
Compressiemeter is niets meer of minder dan dat metertje wat op je bandenopppompapparaat zit met een ietwat andere schaalindeling…......
Zegt dus alleen iets over de compressieeindruk no more no less.
Verschillen die boven de 0.5 bar zitten tussen de cilinders onderling, geven aanleiding om een nader onderzoek te doen. Hoe je test, koud , warm, kleppen open of dicht maakt geen moer uit als je alle 4 cilinders maar op een gelijke manier meet.
Natuurlijk maakt het wel uit hoe je test , als je test met een koude motor en je testertje van de Hallfords geeft 6.0 aan , dan trek je het hele blok uit elkaar terwijl dat helemaal niet nodig is
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Vanavond weer eens gemeten(2x)met warme motor,methode Benjamin.De waarden lagen beide keren zo ongeveer 0.4 per cilinder hoger als bij de handwarme meting met dichte gasschuif,9.4, 9.6, 9.7, 9.6. Mijn meter uit een ver land waar ze op het moment olympisch spelen begon ik eigenlijk te wantrouwen, wel erg hoog die waarden, toen heb ik hem opgeblazen met de compressor die op acht bar aanslaat(eveneens uit een ver land.)bleek op mijn compressiemeter bijna negen bar te zijn….Tsja,welke meter moet je vertrouwen, eigenlijk is het enige wat vaststaat dat de onderlinge verschillen blijkbaar acceptabel zijn en de compressie niet absurd laag, verder blijft het met die hobbyspullen toch een beetje aanrommelen.Terwijl als je de theorie van Jantje 1948 aanhoud het toch ineens wel weer aardig zou kunnen kloppen, zal als de gelegenheid zich voordoet het nog eens overdoen met een erg geijkt excemplaar.
Mooie discussie dit. Kouwe klets, warme vrouwen en compressie.
Alles wat onze mannenharten begeert.
Maar die waarden zien er goed uit.
Het gaat er meestal om dat ze bij elkaar in de buurt liggen, want het is immers onwaarschijnlijk dat er bij alle cilinders iets flink mis is.
Bovendien zijn absolute waarden van compressiemeters van de ‘Halfords klasse’ niet te vertrouwen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
benjamin schreef:Natuurlijk maakt het wel uit hoe je test , als je test met een koude motor en je testertje van de Hallfords geeft 6.0 aan , dan trek je het hele blok uit elkaar terwijl dat helemaal niet nodig is
Nou, moet jij eens even heel goed luisteren Benjamin…..
Welke sufk*t gaat er nu aan zijn D een compressie meten met apparatuur van de Halfords? En nee, het maakt niet uit hoe je het doet. Dat maakt alleen uit als je de absolute eindcompressiewaarden wilt noteren en die boven je bed wilt inlijsten….....
Compressiemeten doe je om verschillen tussen cilinders aan te tonen. Zijn die verschillen groot….dan ga je verder kijken .....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:benjamin schreef:Natuurlijk maakt het wel uit hoe je test , als je test met een koude motor en je testertje van de Hallfords geeft 6.0 aan , dan trek je het hele blok uit elkaar terwijl dat helemaal niet nodig is
Nou, moet jij eens even heel goed luisteren Benjamin…..
Welke sufk*t gaat er nu aan zijn D een compressie meten met apparatuur van de Halfords? En nee, het maakt niet uit hoe je het doet. Dat maakt alleen uit als je de absolute eindcompressiewaarden wilt noteren en die boven je bed wilt inlijsten….....
Compressiemeten doe je om verschillen tussen cilinders aan te tonen. Zijn die verschillen groot….dan ga je verder kijken .....
Hmmmmm , bijna goed maar toch net niet
Om te beginnen hebben de meesten hier een compressiemetertje van de Halfords en compressiemeten doe je natuurlijk niet alleen om de verschillen tussen de cilinders te meten , maar doe je ook om de algehele conditie van de motor vast te stellen
En natuurlijk maakt het wel uit hoe je de compressie meet , anders hadden ze je op school wel geleerd dat het geen ene flikker uitmaakt of je motor nu warm was of net uit de vriezer kwam , of dat je gewoon de andere bougies erin kon laten zitten etc .etc .................... zucht
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Verkoopt de Halfords eigenlijk no wel compressiemeters?
mpostma schreef:Verkoopt de Halfords eigenlijk no wel compressiemeters?
Geen idee , maar kan ook als Peppie en Kokkie metertje gelezen worden
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!