Naast mijn composet in de voordeuren en op het dashboard wil ik ook twee speakers in de achterdeuren plaatsen. In de deuren zitten de roosters al wel maar kan ik geen kabel vinden. Ik heb nog gezocht achter het tussenscherm waar de gordels in verdwijnen maar ook daar niks gevonden. Dat terwijl ik op de stekkers achter de radio wel de kabels voor de achterspeakers zie zitten.
Weet iemand waar deze naar toe lopen?
Ik heb overigens al wel gezocht maar op deze vraag geen antwoord kunnen vinden, ook niet op het xantiaclub forum.
Bij mijn Xantia liep de speakerkabel omhoog en zat op een clipje aan de deur vast, dat zie/voel je dus nooit zonder het demonteren van het deurpaneel.
Ik had deurpanelen achter zonder speaker-roosters (en opbergvakken), ik kwam er bij toeval achter tijdens het repareren van een haperende CV.
Ik heb mijn hand eens in het donkere gat gestoken en kan alleen 4 groene kabels ontdekken die waarschijnlijk van de centrale deurvergrendeling zijn. Er lijkt verder ook niks af te takken na de binnenkomst in de deur door het rubberen tussenstukje.
Is een deurpaneel eenvoudig te demonteren?
Deurpaneel is redelijk makkelijk te demonteren, alleen het knopje van de vergrendeling is altijd even pielen. Het paneel zit met wat (torx) schroeven vast, achter het speakerrooster en in de handgreep, voor de rest is het paneel erin geklikt, met een beetje beleid trek je het zo los.
Gisteren het deurpaneel verwijderd op zoek naar de audio stekker maar niks gevonden achter het paneel. Ook achter het scherm van de gordels en onder de bekleding onder de voorstoelen kan ik de goede kabels niet vinden.
Weet iemand hoe de kabels van achter de radio de auto in lopen?
Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Naar de CV in je achterdeuren gaan als het goed is maar 2 draden.
Zijn die andere 2 niet voor de speaker dan? Volgens mij zijn bij alle citroens de luidsprekerdraden groen…
Ohja, en vul je profiel even in, dat is wel zo leuk
Succes!
er kunnen wel meer kabels liggen, in geval van electrische ramen….
Liggen er nu geen kabels kun je die redelijk eenvoudig zelf trekken, door het rubber even te verwijderen en daar de draad doorheen te halen.
Aan de binnenkant even de kap van de gordel weghalen (2 x torx) en de gordelspanner eruithalen, je kan dan zo de draden naar binnen halen.
Om de kabels weg te werken richting radio, even de rubber omhooghalen en onder de vloerbedekking stoppen.
Onder de pedalen vind je een kabelgoot waar je de draad in kan leggen, tís alleen een beetje friemelen om de draad uiteindelijk achter je radio te krijgen.
Hiervoor kun je het beste de radio inclusief klep verwijderen.
eea aan fotomateriaal kun je vinden op http://www.showyoursound dan even zoeken naar Xantia Sound System (of zoeken op automerk citroen audiomerk DLS) en dan vind je mijn voituur waar onder andere nieuwe kabels zijn getrokken voor de achterspeakers (en ietsje meer)
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
TS had het over 4 groene draden. Die van de ruitbediening zijn toch geel? Of is dat alleen bij oudere troens?
Bij o.a. de Bix zijn de draden van de CV, en die van de luidsprekers groen en die van de ruiten wat dikker en geel.
Vandaag even onder de voorstoelen gelegen en de bekabeling gecheckt, nog steeds weet ik niet waar de kabels naar toe lopen. Hieronder wat foto’s om de zaak wat te verduidelijken:
In de eerste foto is te zien dat de rood omlijnde tros kabels naar het voorportier lopen en de zwart omlijnde naar het achterportier.
Op de tweede is te zien dat de voorbereiding achter het iso blok er wel ligt.
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Leuk die foto’s, maar ik heb hier geen xantia staan om ze mee te vergelijken
Die groene kabels die je beschreef, eindigen die misschien met z’n vieren in de connector in je deurstijl? En zitten er in je deur maar 2 (van de vergrendeling)?
Dan moet je een ander deurkabelboompje hebben waar die draden wel inzitten, even een rondje sloop doen dus.
En vergeet niet: Meten is weten.
meten is weten, gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 207
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Vreemd, bij mijn Xantia Break zitten de kabels er gewoon met een geel stekkertje eraan. Daar heb je natuurlijk nix aan, maar ik kan je even niet helpen. Heb je wel van dat zwarte rubber bij je achterportier zitten (wat mee scharniert als je de deur open doet)?
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS