mvsbab@tiscali.nl schreef:Zet een (snel)draaiend turbo, nooit meteen stil. Maw, als je van een snelle rit komt, denk aan, van de snelweg stoppen bij een pompstation en/of na het rijden met aanhanger. Laat dan de motor nog even doorlopen, zodat de turbo tot rust kan komen en de smering nog even blijft doorlopen langs de as in het turbohuis, voor smering en koeling. Eigenlijk moet je het altijd doen
Cursus Techniek voor CCV-B toch nog ergens goed voor geweest
Geef ook nooit gas bij het starten van een met een turbo uitgeruste motor, er is dan nog geen olie in de turbo aanwezig om het asje te smeren.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
voge schreef:Hugo schreef:een kennis rijdt ermee en heeft geen problemen.
en dat zelfs met een Lucas.Ah, ben benieuwd. Ik had er eigenlijk bij de koop even naar moeten kijken, of ‘t een Bosch of Lucas pomp is, maar goed… Ik weet nog niet of ik ‘t ga proberen eigenlijk. Het is toch net zo illegaal als rijden op rode diesel? (Nog meer mensen met TZD Turbo PPO ervaring? Moet je ‘t nog mixen met diesel?)
nou ‘t is niet zo illegaal als rode diesel.
daar mag je niet mee rijden en dat staat in de wet,
met ppo moet je officieel een km-boekhouding bijhouden en accijns afdragen.
grts Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
BX-Chique schreef:Cursus Techniek voor CCV-B toch nog ergens goed voor geweest
Ah….jij ook al.
Heb dat diploma in ‘75 gehaald…sinds die tijd veel (heel veel) interesse gekregen in alles wat diesel is.
Bram schreef:Ah….jij ook al.
Heb dat diploma in ‘75 gehaald…sinds die tijd veel (heel veel) interesse gekregen in alles wat diesel is.
Sterker nog, ik moet morgen afrijden voor rijbewijs D
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hugo schreef:
nou ‘t is niet zo illegaal als rode diesel.
daar mag je niet mee rijden en dat staat in de wet,
met ppo moet je officieel een km-boekhouding bijhouden en accijns afdragen.
Als je aangehouden wordt dan kan je eventueel ook zeggen dat je het in Duitsland hebt getankt, daar is het toch gewoon aan de pomp verkrijgbaar?
Cursus Techniek voor CCV-B toch nog ergens goed voor geweest
Goh, ook chauffeur?
fftopic
Test
Thijsvandebles schreef:Goh, ook chauffeur? fftopic
Buschauffeur, sinds vandaag…....... :fijnsturen
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
patje74 schreef:hugo schreef:
nou ‘t is niet zo illegaal als rode diesel.
daar mag je niet mee rijden en dat staat in de wet,
met ppo moet je officieel een km-boekhouding bijhouden en accijns afdragen.Als je aangehouden wordt dan kan je eventueel ook zeggen dat je het in Duitsland hebt getankt, daar is het toch gewoon aan de pomp verkrijgbaar?
ja, dat doe ik ook,
check http://www.fmso.de voor het dichtstbijzijnde adres
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:voge schreef:Hoe zit ‘t met een BX TZD Turbo op PPO??? Zit er nog verschil tussen de gewone Diesel en de Turbo?? Ik heb ‘m nog niet thuis dus weet nog niet wat voor brandstofpomp erop zit (Bosch of lucas..)
een kennis rijdt ermee en heeft geen problemen.
en dat zelfs met een Lucas.
Als techneuten bij de firma Elsbett de Lucas pompen simpelweg niet ondersteunen, als andere menesen op fora en sites komen met meldingen va n kapotgelopen Lucas pompen dan KUN je het natuurlijk toch proberen, maar volgens mij is dat niet zo slim.. Of het moet helemaal niks uitmaken wanneer de pomp kapot gaat omdat de auto toch al op de nominatie stond om te slopen.
Als mensen je vertellen dat het niet slim is om van een brug af te springen of 220 V aan te raken dan doe je dat toch ook niet? Waarom zou je dan wel een Lucas pomp met PPO voeren als je weet dat ie daar niet tegen kan?
Gr,
Marten
Ik heb vandaag even naar mijn brandstofpomp staan kijken (en een beetje aan ‘t poetsen geweest) maar, ik kon ‘t merk niet vinden.. Zijn er nog uiterlijke verschillen tussen een lucas en een Bosch pomp? Een vriend van me heeft een 205 1.8d met Bosch pomp, die ziet er ‘t zelfde uit als mijn brandstofpomp..
Als ‘t een Bosch is ga ik binnenkort misschien ook maar eens tanken bij de Lidl… Welk spul is aan te raden???
Bedankt!!
Serge.
Niemand een idee??
het merk van de pomp staat er gewoon op, van de voorkant te lezen.
ALDI of LIDL olie, maakt niet uit, ‘t is allemaal dun spul,
lenk het aan met 20-30% petroleum of diesel,
succes Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
voge schreef:Niemand een idee??
Bij een Lucas pomp zit de koudestartvoorzieningskabel aan de voorkant, bij een Bosch aan de achterkant.
Bij beide pompen zit de gaskabel aan de voorkant.
Gr,
Marten
PS. Ziehier een Bosch pomp voor een turbodiesel
mpostma schreef:voge schreef:Niemand een idee??
Bij een Lucas pomp zit de koudestartvoorzieningskabel aan de voorkant, bij een Bosch aan de achterkant.
Bij beide pompen zit de gaskabel aan de voorkant.
Gr,
MartenPS. Ziehier een Bosch pomp voor een turbodiesel
Dan ben ik dus de gelukkige eigenaar van een BX TZD Turbo met lucas-pomp, dank!!!
ik ben 3 jaar geleden gepakt met rode diesel (douane-controle:-()
Kosten: 10 keer tankinhoud met een minimum van 500 GULDEN.
Mijn toenmalige auto: 60 liter => 600 gulden! klote dus!
Maar weet iemand al hoe je voor elkaar kunt krijgen dat je op een alternatief MAG rijden? Dan doe ik t meteen.
Anders niet, 2e keer gepakt worden voor “accijnsontduiking” = een enorme boete!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?