wat een rare verhalen over comfortbollen…
Ik heb ze onder de Digit, en merk helemaal niets van slecht weggedrag… Hij veert alleen wat lekkerder
Een TZI met lekke achterveercilinders en standaard bollen; dat geeft levensgevaarlijk weggedrag. Maar een normaal systeem met standaard comforbollen (dus niet opgeboord maar de standaard citroën bollen) verandert toch niet dramatisch veel aan de wegligging…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik denk dat als je langs een Citroënspecialist rijdt dat ze dan wel aan de auto kunnen voelen of je bollen plat zijn en of ze vervangen moeten worden. Daar hoeven ze niet speciaal voor getest te worden lijkt mij.
Comfortbollen heb ik geen ervaring mee, maar ik zou gewoon de standaard bollen laten monteren.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach… het “zwabberen/deinen/zwalken als een DS” waar hiervoor over geschreven is, is onzin. Een goed verende DS doet daar natuurlijk niet aan. Echter zul je met de McPherson slechts het heerlijke DS-gevoel kunnen benaderen, maar nooit bereiken. Wat voor bollen je er ook op zet.
Wel doe je bij elke verandering in het veersysteem een concessie. Of die per definitie onveilig zou zijn, zou ik niet glashard willen stellen. In verschllende situaties misschien wel, in andere situaties weer niet. Daarbj denk ik dat je bij een HP-geveerde wagen best wel een bepaalde “pruts en klooi-marge” hebt voor het werkelijk onveilig gaat worden. En al helemaal als je het gaat vergelijken met een springverenbak van een willekeuring merk.
@Daan
Ik vind het vrij moedig om aan de hand van een foto vast te stellen dat je het behandelen van het roest best nog wel even uit kunt stellen. Ik heb na enig krabwerk aan diverse auto’s wel de kleinste gaten achter de grootste plekken aangetroffen, maar ook de grootste gaten achter de kleinste plekjes! Mijn advies; direct aanpakken!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ben ook geen voorstander meer van comfortbollen. Ik heb er een paar maanden mee gereden, maar het is mij te heftig. Zwabberen gaat de auto er inderdaad niet van doen, maar bij drempels sloeg de achterkant soms wel 3 keer in de eindstops. En op de snelweg bij een flauwe lange hobbel zaten de passagiers achterin met hun hoofd tegen het dak.
Op redelijk rechte wegen is het wel lekker, dan ga je echt zweven. Maar voor dagelijks gebruik zie ik het niet meer zitten.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
maar bij drempels sloeg de achterkant soms wel 3 keer in de eindstops.
Ik hoefde tijdens het kampeerweekend met 4 man op een drempel niet heel veel moeite te doen om de eindstop te bereiken, maar 3 keer, dat is echt heel veel.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En dan te bedenken dat ik alleen in de auto zat
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik ben ook geen voorstander meer van comfortbollen. Ik heb er een paar maanden mee gereden, maar het is mij te heftig. Zwabberen gaat de auto er inderdaad niet van doen, maar bij drempels sloeg de achterkant soms wel 3 keer in de eindstops. En op de snelweg bij een flauwe lange hobbel zaten de passagiers achterin met hun hoofd tegen het dak.
Hier begrijp ik niets van.
Bij alle auto’s met comforbollen die ik gehad heb sloeg de auto nooit in de eindrubbers Dit doet een auto miz alleen als de veercilinders achter slecht zijn, of als de bol opgeboord is….
Edit: of als er bollen met te veel druk gemonteerd zijn natuurlijk.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien heeft het er mee te maken dat het een break is, maar met gewone bollen veert de achterkant perfect dus de achtercilinders lijken me prima.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Misschien heeft het er mee te maken dat het een break is
Hmm dat kan natuurlijk ook nog… Ik heb ook eigenlijk nooit een break gehad met andere bollen dan standaard.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BX19TZI schreef:Veerbollen lijkt zelfs roest op te zitten?
Een quote van 2 pagina’s terug, maar volgens mij kan roest op een veerbol echt geen kwaad
Die op mijn CX zien er wel slechter uit, dat zegt niets over de kwaliteit
Harm schreef:Oja, mocht je nieuwe veerbollen nemen, kies inderdaad comfort bollen! Een wereld van verschil.
Comfortbollen zijn voor mensen die eigenlijk willen zwabberen/deinen/zwalken als een DS, maar geen DS kunnen rijden… het laatste restje wegligging help je ermee om zeep. Een BX is van zichzelf (in goede staat van onderhoud) al hartstikke comfortabel, maar heeft ook nog best wat wegligging.
Haha, eens.
Harm schreef:Je gaat met die dingen kloten aan het ontwerp van het veersysteem, en dat vind ik nogal dubieus.
Ach, dubieus is het als je niet kan inschatten waar je mee bezig bent. Als je geen lor geeft om bochtgedrag en niet hard rijdt dan kun je best comfortbollen nemen.
Bij mijn ex GTI was wel duidelijk wat een desastreus effect het opboren had op de wegligging. Het ding veerde ontzettend comfortabel, maar van de wegligging in de bocht en op snelheid was weinig meer over. Sloeg ook gemakkelijk door op gemene drempels. Dan weet je dat de schokdemping echt te kort schiet.
De diesel slaat nooit door, verwerkt lange hobbels stukken minder deinerig en is nauwelijks minder comfortabel en heeft nota bene extra “stevige” turbodiesel bollen die wat meer demping hebben.
Arjan Verkade schreef:BX19TZI schreef:Veerbollen lijkt zelfs roest op te zitten?
Een quote van 2 pagina’s terug, maar volgens mij kan roest op een veerbol echt geen kwaad
Die op mijn CX zien er wel slechter uit, dat zegt niets over de kwaliteit
Precies! Zijn gewoon beschadigd door de veerbolsleutel die er krasjes op kan maken. Kan echt geen kwaad, het is alleen niet zo’n heel net gezicht als je onder de kap kijkt. Who cares?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Vandaag is er een klein probeempje ontstaan..
De BX gaat mensen vast houden.
Ik haalde mijn collega op vanmorgen, om naar het werk te rijden. Eenmaal bij het werk aangekomen, wilde de gordel niet meer los.. Hij is eronderuit gekropen en er alsnog uit gekomen.
Nu eenmaal thuis, krijg ik hem nog steeds niet los..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
GoofBlikscha schreef:Dit doet een auto miz alleen als de veercilinders achter slecht zijn
Als ze slcht zijn, dan zijn ze lek, en dan veert er helemaal niets meer
Test
beetje wd 40 erin laten lopen en kijken of ie na een tijdje wel loswil. Anders openbreken en slopen tot je gordel weer los is en op de sloop een ander gordelslot halen. Succes!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)