Ciao tutti,
Vanmiddag enthousiast begonnen met het monteren van de nieuwe oude lampen die ik vanochtend binnenkreeg van Benjamin. Nog benadnkt!
Echter, het hele boeltje lostgehaald, schermpie eraf, 5 minuten later lampen gemonteerd, boeltje weer terug en…...... zekering eruit. OK, connectors nagelopen, zekering vervangen, lampen aan en: zekering er weer uit! Alles weer los (setkkertjes) ook andere kant, zekering weer vervangen, lampschakelaar aan: weer zekering eruit!
Dus, zonder enige lamp aangesloten, hele voorzijde totaal ontkoppeld, toch zekering er steeds uit. Voor vandaag nooit gehad, behalve dat mijn lampen zeer flauw brandden. Ik zie de connectie even niet…... Zonder ook maar iets aangesloten te hebben, kan ik toch ook geen kortsluiting maken? Of heel toevallig iets anders ook stuk gegaan? Erg toevallig….
Asl iemand nog iets weet…. ik heb alles al doorgemeten om de aansluitingen te checken met de multimeter. De kortlsuiting onstaat alleen op de lampschakelaar; de knipperlichten doen het gewoon. Claxon doet het ook even niet meer.
Alvast bedankt,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Kortsluiting kan in de schakelaar optreden, maar ook in de bedrading tussen schakelaar en spatbord.
En verder kan de kortsluiting natuurlijk nog plaatsvinden in de bekabeling naar de achterlichten, die worden door dezelfde schakelaar geschakeld.
Zoek het elektrische schema er even bij. Mocht je dat niet hebben, kijk dan even op http://www.id20.de onder “Downloads”.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Helemaal vooraan zit een massadraadje, zeg maar in het puntje van het voorspatbord: hoe zit het hiermee? Ik denk dat je claxonbedrading verkeerd zit.
Probeer eens een los lampje op de bekabeling te zetten , kan evengoed in de stekker van de lampen zitten , als dit het geval is zal ik uiteraard kosteloos een paar andere stekkers op sturen
Wel even een ander lampje proberen dan die erin zitten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
je hebt het scherm er af gehad en dus de stekkertjes bij de blower eraf gehad.
Daar kun je wellicht wat verkeerd terugmonteren.
.komma
Vlietmansje,
Zelfs als alles weer los is treedt de kortsluiting op. Dan zou dat toch niet in de claxonaansluiting kunnen zitten?
Ik zal nog eens wat aanklooien….
Bedankt allemaal!
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Heb je je lichtschakelaar vervangen Hilko? Als er water in zit, heb je goede kans dat er kortsluiting komt bij inschakelen. Klopt ook met het verschijnsel dat je lampen flauw brandden eerder. Meet sowieso even door welke draad van schakelaar naar lampen sluiting maakt met massa als je het licht aanzet. (minpool accu losnemen, multimeter op ohm- of ‘doorpiep’stand, zwarte pen aan massa, met rode pen de draden 1 voor 1 testen terwijl de schakelaar op ‘licht aan’ stand staat, dan heb je in ieder geval de exacte boosdoener.) Alle draden maken sluiting? Dan zou ik gaan voor een andere lichtschakelaar, denk ik. En zoals ubogaart al zei: vergeet ook (de bedrading naar) je achterlichten niet! Die kan het probleem ook veroorzaken.
Het zal niet de eerste keer zijn trouwens dat toevallig iets anders stuk gaat terwijl je met de bedrading bezig bent! Meten is weten, gissen is missen in dit geval. Werk zo systematisch mogelijk, van de schakelaar naar aansluitstekkertjes vóór en van de schakelaar naar de achterlichten toe. Zo sluit je steeds meer bedradingsdelen uit. Maar begin met je schakelaar te verdenken IMHO.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…