In het verleden is er al eerder een dergelijk topic geweest, maar dat topic was vrij mager en enigzins verouderd. Vandaar een verse
A.s zaterdag ga ik kijken naar een ZX 16v ter vervanging van m’n huidige 1.4i. Hij gaat ook meteen de brug op en wordt nagekeken door een monteur.
Dit komt uit het andere topic naar voren:
Goed opletten wanneer de distributieriem is vervangen.
Aandrijfassen Speling?
Veel steenslag op motorkap,Kettingrijder,Dus veel mee gescheurd
APK keuring,Graag een nieuwe!
en de bobines uit de sticky
Iemand nieuwe punten? De auto heeft al redelijk wat kilometers op de teller(180.000) maar onlangs zijn de koppeling/drukgroep, distributieriem en waterpomp vervangen. Ik kan me vaag herinneren dat ik heb gelezen dat er maar weinig 2.0 16v’s de 200.000 passeren, hoeveel is hier van waar?
Re: Zx 16v problemen/zwakke punten
_Razkin_ schreef:Iemand nieuwe punten? De auto heeft al redelijk wat kilometers op de teller(180.000) maar onlangs zijn de koppeling/drukgroep, distributieriem en waterpomp vervangen. Ik kan me vaag herinneren dat ik heb gelezen dat er maar weinig 2.0 16v’s de 200.000 passeren, hoeveel is hier van waar?
Staat de auto bij een handelaar? geloof dan niets dat niet aangetoond kan worden over uitgevoerd onderhoud.
Het beste kun je de naam van het bedrijf/handelaar hier noemen, er zijn vast en zeker wel mensen die je het bedrijf kunnen aanbevelen of afraden.
Heel belangrijk is het bedingen van een garantie als er geen Bovag garantie opzit. Spreek af dat als er grote gebreken/defecten de eerste maand boven water komen, dat deze dan verholpen worden. Ik had zoiets ook moeten afspreken met mijn stomme kop bij de aanschaf van de Xantia, je zou niet de eerste zijn die er opeens achterkomt dat de pas gekochte auto een liter olie op de 250km zuipt
PS: Zo een 2.0 16V lust in vergelijking met een 1.4i een flinke slok, hou daar dus rekening mee, het is geen zuinigheidswonder, wel een snelheidsmonster
Ik zou ook even wat algemene zaken checken, het is een sportief model, dan heb je wat sneller last van:
-Koppelingsplaten die zijn versleten (handrem erop en koppeling loslaten, de motor moet dan afslaan)
-Aandrijfassen en homokineten (stuur helemaal in, rij een stukje, stuur helemaal de andere kant, rij een stukje. Je moet nu 2x geen gekke dingen hebben gehoord).
-Koppakking door te snel op het gas met een koude motor. Let even voor en na je proefrit op sludge in de olievulpijp, en kijk even als de motor draait of in de radiator-vulpijp geen borreltjes naar boven komen).
De auto wordt aangeboden door een particulier. Rekeningen van het onderhoud zal ik sowieso om vragen. Wat is het olie gebruik van deze motor(km stand in acht houdend) en heeft ook deze motor last van tikken van de injectie, net zoals ik bij mijn 1.4i heb?
Heb je het kenteken al nagetrokken op de website van de RDW?
Als de huidige eigenaar de ZX maar kort in bezit heeft en nu al wil verkopen, dan is dat een teken dat er van alles en nogwat aan de auto mankeert.
Controleer het interrieur op slijtagesporen zoals bij de stoelen, stuur, pedalen, etc, om te controleren of de km-stand wel reeel is.
Ik zag laatst een Peugeot 406 HDI uit 2000 bij een handelaar, met slecht 160.000km op de teller, de bestuurders stoel vertoonde een enorme slijtage plek, duidelijk een geval van teruggedraaide teller.
Heb de auto gekocht. Komende vrijdag is het de bedoeling dat ik hem ga ophalen. Het alarm is helaas defect, begint meteen met loeien zodra je hem aanzet. Hoe kan ik dit het beste aan pakken om te maken of is dit onbegonnen zaak.
_Razkin_ schreef:Heb de auto gekocht. Komende vrijdag is het de bedoeling dat ik hem ga ophalen. Het alarm is helaas defect, begint meteen met loeien zodra je hem aanzet. Hoe kan ik dit het beste aan pakken om te maken of is dit onbegonnen zaak.
Hee nog een Rotterdammer (dat zie ik nu opeens ops: )
Heb je de auto in Rotterdam gekocht bij een handelaar :
Wat het alarm betreft?, ja Citroenen zijn niet echt geliefd bij het dievengilde, voorkeur gaat veel eerder uit naar VW en Opel.
Ik kan me verder niet voorstellen dat ze in het voormalig Oostblok zitten te wachten op een benzineslurpende 2.0 16V en dan nog wel een Citroen.
Nee, particulier nabij ‘s Hertogenbosch. Heb pas sinds 3 dgn geleden R’dam erbij gezet, dus kan kloppen dat het niet op viel .
Het gaat me er niet zo zeer om dat ze de auto stelen, maar ik wil een redelijke installatie in de wagen bouwen. Denk niet dat de verzekering blij is als ik een alarm opgeef en dat ie het niet doet.
De verzekering doet er alleen iets mee als het ook zo een goedgekeurde klasse..? alarm is en dan moet je ook nog een certificaat van het alarm hebben. Als je de auto WA+ verzekert kost het je alleen je no-claim als de auto gestolen word zonder startblokkering/alarm.
Ik weet niet hoe het precies zit, maar boven een bepaalde catalogus/accesoires waarde ben je bij bepaalde verzekeraars inderdaad verplicht een goedgekeurde alarm installatie te nemen.
Het probleem in Rotterdam is dat alles gejat word als de dieven erachter komen
Om die reden zet ik de radio altijd aan als ik een paar straten verder ben en zet dat ding ook ruim van te voren uit en doe de klep dicht.
Inbouwen voor je deur in Rotterdam is helemaal vragen om problemen, ik doe dat soort dingen bij de Texaco/Esso langs de A13, mocht je een zekering mollen dan kun je die meteen daar kopen
Het is idd de ZX van Robin en wat er in me huidige ZX zit, heb ik ook gewoon voor de deur ingebouwd en daar zijn ze vanaf gebleven. Waarde ervan is ook niet zo hoog en vnl 2dehands. Kennelijk geluk gehad(woon nabij Maashaven…)
_Razkin_ schreef:wat er in me huidige ZX zit, heb ik ook gewoon voor de deur ingebouwd en daar zijn ze vanaf gebleven. Waarde ervan is ook niet zo hoog en vnl 2dehands. Kennelijk geluk gehad(woon nabij Maashaven…)
Roep dat nou niet te hard, vlakbij de Maashaven is niet zo een lekkere buurt, afgelopen vrijdag is de Peugeot Partner (van de zaak) van mijn broertje voorzien van een ingeslagen ruit. Gek genoeg hebben ze niets meegenomen, de radio-casette speler is toch niet zoveel waard en mijn broer haalt altijd het gereedschap eruit.
Hij heeft nu een Astra als leen-auto gekregen :kotsen
Jah, buurt is idd niet je van het het. Laatst was ik bij iemand in Wateringen waar ze heel z’n wagen hadden leeggeroofd(woonerf). Op zich woon ik in een rustige straat. Ondanks dat wil ik toch graag een werkend alarm hebben. Het ori zx alarm loeit best goed, maar als ding hopeloos is, ga ik ws zelf een alarm inbouwen. Ben van plan om iig 40.000km in deze bak te blijven rijden.
Mijn broertje heeft in zijn Jap een alarm van GT in laten bouwen voor €250 bij Carshop Rotterdam, dat is één van de weinige eerlijke automaterialen zaken.
Alarm is compleet met 2 afstandsbedieningen om het in/uit te schakelen en om de deuren middels de CV te openen/sluiten.
Alarm loeit best hard en schakelt vanzelf in na 30 sec. als je vergeet de boel op slot te doen.
Re: Zx 16v problemen/zwakke punten
_Razkin_ schreef:Ik kan me vaag herinneren dat ik heb gelezen dat er maar weinig 2.0 16v’s de 200.000 passeren, hoeveel is hier van waar?
de mijne komt aardig al in buurt en ik heb hem al bijna 75.000 km(2.5 jaar) en hij rijdt nog als een zonnetje ,
als je vragn heb kun je gerust een keer langs komen, kom uit ijsselmonde
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......