Dat maakt inderdaad erg veel verschil Vader!
En…. doe je het voor “soms” flipperen?
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Ik ben net terug uit Zweden. Inmiddels tweede grote vakantie, met twee kortere trips er tussendoor in totaal 4x met caravan op stap. Toch wel flink wat kilometers gemaakt met caravan. Ik rijd in Nederland in A, maar in heuvel- tot bergachtig terrein ga ik over naar A. Probeer toch minimaal 2000 toeren te maken (2.0 hdi), flink bergopwaarts zelfs liever 3000. Waarom? Niet echt vanuit kennis vanuit de techniek (hooguit om de ventilator voor de koeling toeren te laten maken), meer vanuit gevoel. Met 1500 toeren een heuvel op geeft een zware brom die mij niet de overtuiging geeft zo nog enkele honderden kilometers in sterk heuvelachtig gebied te moeten rijden. Neen, dan maar een tandje bij. Doe ik ook als ik op de fiets diezelfde heuvels ‘beklim’.
En volgende Citroen zeker weer een GC4P (maar dat is een ander topic), zelfs graag met EB6V, wel graag wat meer opbergruimte/vakjes.
Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine
Ik bedoel natuurlijk M in heuvelachtig terrein
Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine
Gerrit T schreef:anders zakt hij terug naar 90 - 100. (ook niet verkeerd).
Jawel: als ie terugloopt omdat de motor het niet trekt ben je je motor aan het overbelasten.
De motor moet gewoon wat reserve hebben tijdens het rijden. Dat is zowel met als zonder caravan/aanhanger/lading etc.: de auto moet met een klein beetje gas bij nog steeds willen versnellen, anders draai je te weinig toeren en moet de motor te hard werken.
Solo en leeg kun je nog op het randje rijden: zolang je niet versnelt gaat het namelijk dan wel goed.
Met belading moet je die reserve gewoon beschikbaar houden (denk namelijk aan een tegenwindje door de wind of een vrachtwagen op de andere rijbaan).
En ook een diesel zul je bult op in de toeren moeten jagen: bult op heb je namelijk vermogen nodig en niet zozeer koppel. En ook een diesel levert zijn maximale vermogen bij een hoger toerental.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Berlin.Go.Picasso schreef:...Probeer toch minimaal 2000 toeren te maken (2.0 hdi), flink bergopwaarts zelfs liever 3000. Waarom? Niet echt vanuit kennis vanuit de techniek (hooguit om de ventilator voor de koeling toeren te laten maken), meer vanuit gevoel. Met 1500 toeren een heuvel op geeft een zware brom die mij niet de overtuiging geeft zo nog enkele honderden kilometers in sterk heuvelachtig gebied te moeten rijden…
Nou, vanuit de technische kant is er ook zeker wat voor te zeggen. Ten eerste, bij 1500 toeren draait de turbo nog niet of nog net niet (meen ik) en dus heb je relatief weinig vermogen. En bij sterke motorbelasting (zoals flink bergopwaarts) heb je veel vermogen nodig, lees: veel pk’s. Deze komen pas met de toeren. Dus, je gevoel was goed!
Kleine opmerking:
Het toerental van de motor heeft niks te maken met het toerental van de koelingventilator. Dus meer motor toeren wil niet zeggen meer ventilator toeren. Wel is er een link via de stroom natuurlijk. Bij hoger toerental verbruik ventilator meer stroom en om je accu van meer stroom te kunnen voorzien (per tijds eenheid) zal de motor meer vermogen moeten hebben. Dit laatste gebeurt dus bij hoger motor toerental. (natuurlijk is dynamo niet 1op1 gekoppeld aan de toerental van de motor maar dat ter zijde)
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Nou mensen, we zijn weer terug van de Cote d’Azur. Bedankt voor al jullie tips. Het is geweldig gegaan. Alle lof voor de EB6V en de 2.0 motor op lpg. Ik heb vrijwel nooit hoeven corrigeren, de bak bijna altijd op A laten staan. Alleen bij vertrek vanaf de camping heb ik de caravan handmatig in de 1e versnelling naar boven gesleurd. Het was een hele steile terassencamping en wij stonden bijna beneden.
Ook bij hoge temperaturen gaven motor en bak geen krimp. Ook de airco werkte perfect. Heerlijk om auto te rijden als het buiten 42 graden is!
De auto blijft trouwens ook mooi vlak liggen, ook bij zware belading + caravan. Ik heb de koplampen zelfs niet hoeven verstellen! Je ziet soms combinaties waarbij de trekhaak haast over het asfalt schraapt.
Op de camping werd ik een aantal keren aangesproken door andere vakantievierders over mijn ervaringen met de auto. Men wil graag weten hoe de auto bevalt. Nou, ik heb haar inmiddels een halfjaar en 16.000 km. en het bevalt prima!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Ook bij de 1.6 HDI is de A stand gewoon de beste stand. Hij loopt goed en schakelt bijtijds terug.
Helemaal OK, niet corrigeren, doet de motor wel.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Wij zijn net terug uit Kroatië met de 1.6 HdI EB6V en als aanhanger een boottrailer met bijna 1200 kg incl. belading. Het ging perfect maar moest af en toe wel even corrigeren om de toeren goed erin te houden.
Wel zakte de auto achter flink door, maar ik had dan ook veel bagage achterin in de auto en drie kinderen op de achterbank.
vorig jaar had ik teveel geladen en over het maximum aanhanggewicht gekomen, en ook toen geen problemen.
Mijn conclusie is dat de GC4P een geweldige trekauto is, ook met de EB6V Wel weer wat “problemen” met het zg. “hikken” van de auto bij het langzaam optrekken.
Inmiddels de 100.000 km gepasseerd en nog steeds ZEER tevreden.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
allereerst welkom bij het forum. De gedragingen van de EB6V zijn niet zoals het hoort en dus moet je de dealer de kans geven om het goed te maken. Ik heb na vervanging van ik meen de drukgroep nergens meer last van.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Ik heb voor het eerst met m’n GC4P, met EBV6, in de bergen gereden, met aanhanger. Bij de eerste de beste echte helling schakelde de EBV6 niet snel genoeg terug en flipperde ik zelf een versnelling omlaag, terwijl ik nog wel het gas er ophield. Dat ging niet helemaal lekker en ik heb de indruk dat de koppeling van zo’n situatie veel te lijden heeft.
Anders gezegd: ik heb het idee dat je de automaat wat gelegenheid geven om te ontkoppelen, schakelen, en weer koppelen. Ik heb verder voornamelijk in de handmatige stand gereden en bij het omlaagschakelen bij het helling op rijden steeds wat gas ingehouden om het schakelen zo soepel mogelijk te laten gaan.
Dit rijdt wat minder flitsend, maar de auto en de bak heeft het verder prima gedaan.
Sinds 1 juli 2008 rijd ik in een GC4P 2.0 HDIF Exclusive EB6V Blue Oriental, Pack HiFi + NaviDrive + Pack Detection 2 + trekhaak + USB box
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gautier schreef:...Anders gezegd: ik heb het idee dat je de automaat wat gelegenheid geven om te ontkoppelen, schakelen, en weer koppelen. Ik heb verder voornamelijk in de handmatige stand gereden en bij het ...
Dit “tijd geven” zal echt moeten gebeuren. Anders krijg je niks geschakeld. Het verkorten van deze schakeltijden kan op dit moment alleen met een dubbele koppeling en dit heeft Citoroen nog niet op het lijstje staan, voor zo ver ik het weet.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005
- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
In juni op vakantie geweest naar Vence in Frankrijk met een Adria Altea 462PS. Auto reed probleemloos met de 1300 kg zware caravan. Zeer stabiel geheel. Snelheid op tolweg 105-110km/u. Gemiddeld gebruik 1 op 7. In bergachtig gebied niet onder de 2500 toeren komen en helling op rijdt ie het best bij ongeveer 4000 toeren. Gaat perfect.
weet iemand trouwens waar de schakelaar voor dient die boven op de bediening van de richtingaanwijzer zit?
Ik neem aan dat je het knopje op het uiteinde van de schakelaar bedoelt… Bij mij (Exclusive met RT3ev / RD4) is dat om het laatst gegeven commando van de navigatie te laten herhalen.
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Casey schreef:weet iemand trouwens waar de schakelaar voor dient die boven op de bediening van de richtingaanwijzer zit?
Ik neem aan dat je het knopje op het uiteinde van de schakelaar bedoelt… Bij mij (Exclusive met RT3ev / RD4) is dat om het laatst gegeven commando van de navigatie te laten herhalen.
Dat is dan anders dan in mijn C4 Berline. Op het uiteinde rechts heb ik de schakelaar voor bordcomputer (verbruikweergave) en op het uiteinde van de linker schakelaar heb ik de herhaling van het laatst gegeven commando van de navigatie. Of ben ik in de war en vergis ik me nou gewoon…
Ik heb overigens RT3 systeem in de auto.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
ice96 schreef:Casey schreef:weet iemand trouwens waar de schakelaar voor dient die boven op de bediening van de richtingaanwijzer zit?
Ik neem aan dat je het knopje op het uiteinde van de schakelaar bedoelt… Bij mij (Exclusive met RT3ev / RD4) is dat om het laatst gegeven commando van de navigatie te laten herhalen.
Dat is dan anders dan in mijn C4 Berline. Op het uiteinde rechts heb ik de schakelaar voor bordcomputer (verbruikweergave) en op het uiteinde van de linker schakelaar heb ik de herhaling van het laatst gegeven commando van de navigatie. Of ben ik in de war en vergis ik me nou gewoon…
Ik heb overigens RT3 systeem in de auto.
Dat zegt Casay toch ook?
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km