hallo citrofieltjes,
Ik wou graag weten voor welk type bx uit welk bouwjaar welk leeggewicht geld voor de wegenbelasting :
Ik weet dat er gewichten staan op autoweek.nl etc. etc. maar ik weet ook, net als jullie waarschijnlijk dat die gewichten niet altijd juist zijn
Als ik namelijk een bx ga kopen, wil ik daar toch wel even rekening mee houden. (en aangezien ik mijn ogen al goed begin open te houden zolangzamerhand )
alvast bedankt voor de info,
Janneman
Als je een 1.4 met lpg koopt kun je hem ergens bij een geijkte weegschaal laten wegen (heb ik destijds bij tuincentrum Puik in H’sum gedaan) en vervolgens met het resultaat (bij mij 948 kg) naar de douane gaan om een verslag van weging te halen. Die stuur je op met je oude kenteken naar de bevoegde instantie.
Zo kwam ik net weer terug in de goedkopere schaal waar hij met benzine in zat.
Bij lpg inbouw telde de belasting er domweg 44 kg bij terwijl de regels destijds (1997) eigenlijk zeiden dat je met een halve brandstoftank gewogen moet worden.Dus benzine eruit- halve gastank vol -ruitensproeivloeistof eruit enz enz.
Maar benzine- of diesels zitten rond de 900(1.4) of 1000(1.9) kg en valt er weinig te knoeien.
Of zijn er nog meer tips?
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Gorilla schreef:Als je een 1.4 met lpg koopt kun je hem ergens bij een geijkte weegschaal laten wegen (heb ik destijds bij tuincentrum Puik in H’sum gedaan) en vervolgens met het resultaat (bij mij 948 kg) naar de douane gaan om een verslag van weging te halen. Die stuur je op met je oude kenteken naar de bevoegde instantie.
Zo kwam ik net weer terug in de goedkopere schaal waar hij met benzine in zat.
Bij lpg inbouw telde de belasting er domweg 44 kg bij terwijl de regels destijds (1997) eigenlijk zeiden dat je met een halve brandstoftank gewogen moet worden.Dus benzine eruit- halve gastank vol -ruitensproeivloeistof eruit enz enz.
Maar benzine- of diesels zitten rond de 900(1.4) of 1000(1.9) kg en valt er weinig te knoeien.
Of zijn er nog meer tips?
Een BX 14 op LPG weegt idd 947 of 948 kg. Indien je de gastank eruit haalt kom je weer op het originele gewicht van 897 kg. Alle grotere motoren (1600 en 1900) zijn duurder in wegenbelasting.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
897 kg was het oude 1.4 gewicht.Ten tijde van de Cannes (91 ) was dat opgekrikt , ik dacht dat ze er een halve brandstoftank bij deden vanaf toen.
Ik weet niet meer precies naar hoeveel(921?) , maar met 44kg erbij kwam je boven de 950 uit. Vandaar de weegtruc…....
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn 1.4 weegt 903 betaal 62 euro in de 3 maanden das gewoon nix vind ik zelf
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:mijn 1.4 weegt 903 betaal 62 euro in de 3 maanden das gewoon nix vind ik zelf
Mooi!; in dat geval mag je elke maand nix overmaken naar mijn rekening… :46
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Mijn 1.6 weegt leeg 945 kg dus net onder de 950 kg grens. De Sport (1.9) weegt uit mijn hoofd 995 kg.
mijn tzd turbo weegt 1014 kg,mijn vorige 3 bx’en(alle 1400’s)wogen alledrie 921 kg(op kenteken).
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Re: Leeggewichten bx voor wb
janneman schreef:hallo citrofieltjes,
Ik wou graag weten voor welk type bx uit welk bouwjaar welk leeggewicht geld voor de wegenbelasting :
Ik weet dat er gewichten staan op autoweek.nl etc. etc. maar ik weet ook, net als jullie waarschijnlijk dat die gewichten niet altijd juist zijn
Als ik namelijk een bx ga kopen, wil ik daar toch wel even rekening mee houden. (en aangezien ik mijn ogen al goed begin open te houden zolangzamerhand )
alvast bedankt voor de info,
Janneman
Kijk dan maar gewoon lekker op het kenteken van de auto die je denkt te moeten gaan kopen, dan en alleen dan heb je zekerheid!
De latere modellen zijn doorgaans een fractie zwaarder dan de ouderen, vanwege het toegenomen aantal standaardopties.
En wellicht ook nog, las ik later, vanwege die weegtruuk.
Ich bin ein Breaker
Re: Leeggewichten bx voor wb
karel schreef:janneman schreef:hallo citrofieltjes,
Ik wou graag weten voor welk type bx uit welk bouwjaar welk leeggewicht geld voor de wegenbelasting :
Ik weet dat er gewichten staan op autoweek.nl etc. etc. maar ik weet ook, net als jullie waarschijnlijk dat die gewichten niet altijd juist zijn
Als ik namelijk een bx ga kopen, wil ik daar toch wel even rekening mee houden. (en aangezien ik mijn ogen al goed begin open te houden zolangzamerhand )
alvast bedankt voor de info,
JannemanKijk dan maar gewoon lekker op het kenteken van de auto die je denkt te moeten gaan kopen, dan en alleen dan heb je zekerheid!
De latere modellen zijn doorgaans een fractie zwaarder dan de ouderen, vanwege het toegenomen aantal standaardopties.
En wellicht ook nog, las ik later, vanwege die weegtruuk.
Mijn eerste bx 14 E (87) was 896 kg. De tweede 14 injection 940 (maar daar zat LPG in) en mijn diesel is 1009 volgens kenteken. Een tzd turbo berline is in de regel 1014 kg.
Gr,
Marten
Voor 1 goede reden mag je dan wel naar België komen wonen, bij ons wordt wagenbelasting helemaal niet per kg gerekend maar wel per fiscale PK, een 1.4 heeft dus 8 fiscale Pk en daar betaal ik jaarlijks een 180€
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
TZD weegt 1009
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
B.elgi.X schreef:Voor 1 goede reden mag je dan wel naar België komen wonen, bij ons wordt wagenbelasting helemaal niet per kg gerekend maar wel per fiscale PK, een 1.4 heeft dus 8 fiscale Pk en daar betaal ik jaarlijks een 180€
Dan zijn ze zeker helemaal “not amused” met 1.4 op kenteken en een 19 gti motor in het vooronder of een Turbo D12 ipv een normale turbodiesel.
Gr,
MArten
allemaal bedankt voor de antwoorden. die 1.6 uit ‘91 onder de 950 kg, dat vind ik leuk om te weten hopen dat het bij alle 1.6 benzine motoren van die leeftijd zo is.
Groeten,
janneman
janneman schreef:allemaal bedankt voor de antwoorden. die 1.6 uit ‘91 onder de 950 kg, dat vind ik leuk om te weten hopen dat het bij alle 1.6 benzine motoren van die leeftijd zo is.
Groeten,
janneman
Als dat je overweging is, ga dan wel voor een kale 1600, dus geen Chic of TZI die weer een paar kilo aan opties meer meezeulen.
Ich bin ein Breaker
oja ops: daar had ik even niet aan gedacht. nouja, als er desnoods wat meer betaald moet worden, is ook niet de grootste ramp, maar ik vind het wel iets om rekening mee te houden, dus vandaar