ik heb hem van het weekend mogen aanschouwen.
leuk ding hoor.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
stoterstangen90 schreef:ik heb hem van het weekend mogen aanschouwen.
leuk ding hoor.
Dank!
@ Daan: die foto komt er nog wel. Het zit aan beide zijden ge(punt)last met plaatjes over de slechte plekken. Daarna hebben ze het hele zooitje flink in de Blubber gezet en zo te zien zit dat al wel een mooie tijd zo.
Afgelopen weekend met het monster naar Limburg getogen teneinde deel te nemen aan een deel van het BX-club weekend. Bleek maar weer dat het ding gemaakt is voor zaken als wegen met A-nummers. Strak sturend, ook in bochten, erg comfortabel en nog zuinig ook. Onderweg tussen Den Bosch en Eindhoven aardig aan de stok gehad met een BMW 318i die het niet kon verkroppen dat ie me niet kwijt kon rijden, laat staan dat ie het hebben kon dat ik hem inhaalde . Snap ik wel, die van hem was uit 2003 en die van mij een beetje ouder Hoe-dan-ook, het maakt zo’n ritje wel leuker!
Wat wel opvalt is het ietwat hobbelige motorgedrag bij constante snelheden tussen de 50-80 km/uur. Bij hogere snelheden houdt de auto niet merkbaar in. Tevens ben je dan ook het irritante gepiep van de HD-pomp-riem kwijt. Ik verdenk die dan ook als medeveroorzaker van het “inhou-gevoel”. Daarnaast heb ik bij de auto ook een carb-revisieset gekregen (jawel, het is echt een bouwpakket, mijn monster ) en daar wil ik ook wat mee gaan doen. Verder de ontsteking maar eens helemaal in orde maken met o.a. passende bougiekabels, rondje nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter. Ben benieuwd hoe ie daarna rijdt bij lagere snelheden… Op snelheid is het iig al super . Ow ja, 170 op de teller doettie iig met gemak. Harder vond ik ivm m’n rijbewijs niet, eh, wijs ops:
En uiteraard na deze wereldreis een (kleine) LHM lekkage ontdekt: lekzakje RA. Er hangt nu een druppel aan en ik merk er ook nog niets van, maar we houden het natuurlijk wel in de gaten
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Weer bezig geweest met het monster:
Stuurhuishoes R gemonteerd zoals het hoort
Gepoogd de uitlaat juist te monteren (niet gelukt nog)
Gepoogd de tankontluchting te fixen, zodat de benzine me bij het tanken niet over de voeten stroomt. Het stomme is dat de ontluchtingsslang niet (meer, doorgeblazen en van boven doorgeprikt) verstopt is, maar dat het probleem er dus nog wel is. Min of meer druppelsgewijs tanken dus. Wie weet er raad?
En tot slot de carb gereinigd. Geeft resultaat, de auto loopt iets minder “hobbelig”, maar heeft herhaling nodig.
Deze carburateurs zijn echt in staat om je te frustreren, ik heb nog twee reserve exemplaren liggen dus als je wat nodig hebt laat het maar horen.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
BX19trs schreef:Deze carburateurs zijn echt in staat om je te frustreren, ik heb nog twee reserve exemplaren liggen dus als je wat nodig hebt laat het maar horen.
Emiel
Ik kan nog even verder Emiel. Ik heb er ook nog een revisieset voor liggen. En ik ben niet zo’n opgever… Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Die revisie zou ik inderdaad eerst eens proberen. De carb is toch zo slecht nog niet?
Die ontluchting van de tank is inderdaad echt nodig. Voor een volle tank sta je inderdaad maar zo 5 minuten aan de tank. Frustrerend, maar geloof me, het went…. Zonder grappen, in mijn ik-hou-de-GT-scenario van voor de zomer was dat het eerste wat op de lijst stond om aan te pakken.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Kom je net terug van vakantie, blijkt hier dus een hele verschuiving van auto’s tussen verschillende eigenaren te zijn geweest
Maar Hilko; gefeliciteerd met je GT
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Kom je net terug van vakantie, blijkt hier dus een hele verschuiving van auto’s tussen verschillende eigenaren te zijn geweest
Maar Hilko; gefeliciteerd met je GT
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zoals beloofd foto’s van het subframe:
Links: je ziet de plaatsen waarop de plaat vastgebakken is:
Nogmaals maar dan recht van onder:
En de rechterkant, hier is het ook echt weer rot:
Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden. Buiten dat is de staalsoort van het subframe dusdanig dat je het verzwakt met lassen, waardoor het (op termijn) kan gaan scheuren.
Op dit moment wordt er een ander subframe geregeld. En dan moet het er nog onder natuurlijk
Dat is even minder, om het maar op z’n zachtst te zeggen
Ik ga bij die van mij toch ook nog eens even goed kijken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
BasisBIX schreef:Dat is even minder, om het maar op z’n zachtst te zeggen
Ik ga bij die van mij toch ook nog eens even goed kijken
Tja… Tis vooral veel werk. Zeker als je het op een krikje buiten wil doen. De andere optie is via de garage. En dan kost het wat….
ik las ergens iets over een loods met brug binnenkort, wel ver weg.
Hilko16TZI schreef:Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden
Nou, volgens mij verschillen de meningen hier nogal over. Geen idee wat er precies in de boeken staat voor de APK, maar er zijn echt zat subframe reparaties op Cifo voorbij gekomen die gewoon goedgekeurd zijn bij de APK.
Het feit dat hoge sterkte staal niet succesvol gelast kan worden, heb ik vaker gehoord. Toch scheurt blijkbaar toch niet al het laswerk aan subframes verder door. Geluk of wijsheid?
In Belgie is het trouwens wel absoluut verboden: laswerk aan subframes.
Nog even nagezocht in het APK reglement. Daar wordt o.a. gesteld dat roestschade aan wielgeleidingselementen en veerschotels mag niet worden gerepareerd. Dat impliciet betekent dat dit voor andere delen wel mag.
Ik denk dat de interpretatie ervan afhangt of je een subframe beschouwt als dragend deel van het chassis of koetswerk OF als een wielgeleidingselement. Ik ben van mening dat het niet als wielgeleidingselement wordt beschouwd.
Als het plaatje er gewoon goed opzit, er niks verder scheurt en het ook niet verder begint te rotten zou ik het lekker zo laten.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
mpostma schreef:Hilko16TZI schreef:Dit soort reparaties aan het subframe mag ook echt niet voor de APK; er mag niet aan dragende delen gelast worden
Als het plaatje er gewoon goed opzit, er niks verder scheurt en het ook niet verder begint te rotten zou ik het lekker zo laten.
Maar helaas rot ie dus wel. Was goed te horen met zachtjes kloppen met de hamer, vooral aan de rechterkant. De donkere plek in het midden is het meest verdacht. En dat mag dus in ieder geval niet voor de APK.
Hilko16TZI schreef:Maar helaas rot ie dus wel. Was goed te horen met zachtjes kloppen met de hamer, vooral aan de rechterkant. De donkere plek in het midden is het meest verdacht. En dat mag dus in ieder geval niet voor de APK.
Ja, nu had ik het idd over dat ingelaste plaatje. Dat andere punt ziet er bij nader inzien aardig lelijk uit, zeker omdat het zover tot de rand is geroest. Lijkt me al met al geen slecht idee om dat subframe toch maar eens te vervangen.