Is het een bekend probleem dat het lekken van olie uit de motor van ‘94 1.4i gepaard gaat met het lekken van olie in het koelsysteem? M’‘n koelvloeistof ziet er vrijwel hetzelfde uit als m’n olie . Of zou het gewoon zijn dat dit de afgelopen jaren niet vervangen is geweest?
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Olie mengt normaal gesproken niet met koelvloeistof, als er olie in zit dan zal het er dus wat op drijven zeg maar…
Wat wel het geval kan zijn is dat het gewoon vervuilt is of dat er gewoon water in zit. (ook niet echt bevordelijk)
Hoe ziet je olie er uit? Hoe is de binnenkant van je vuldop? Kan je de olie kleur eens beschrijven?
Ik hoop niet dat je koppakking lekt, dan komt er namelijk ook olie bij de koelvloeistof en andersom.
Maar hoe dan ook, het kan nooit kwaad om de koelvloeistof eens te wissellen en daarna in de gaten houden wat er mee gebeurt. (vooraf even doorspoelen kan ook geen kwaad)
Voor doorspoelen kan ik wel met water doen neem ik aan? Ik zal ff een foto nemen binnenkort.
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CasparW schreef:Voor doorspoelen kan ik wel met water doen neem ik aan? Ik zal ff een foto nemen binnenkort.
Ik zou het gewoon met koelvloeistof doen. Gewoon van die goedkope van de Action ofzo.
De waterresten die eventueel achterblijven kunnen alleen maar corrosie in je koelsysteem veroorzaken. Je pomp (is die trouwens elektrisch of mechanisch?) vindt dat niet fijn!
In een ex-R19 had de vorige eigenaar gewoon water gebruikt, het gevolg was dat de pomp de eeuwige jachtvelden verkoos na een aantal duizenden kilometers…
Re: Motorolie in koelvloeistof
CasparW schreef:Is het een bekend probleem dat het lekken van olie uit de motor van ‘94 1.4i gepaard gaat met het lekken van olie in het koelsysteem? M’‘n koelvloeistof ziet er vrijwel hetzelfde uit als m’n olie . Of zou het gewoon zijn dat dit de afgelopen jaren niet vervangen is geweest?
Bekend probleem bij de 1.0, 1.1 en 1.4i motoren (TU-Serie), olie in de koelvloeistof is 100% je koppakking, heb ik zelf ook gehad en 2 weken terug bij een rondje occasion kijken ben ik het bij alle 1.1 en 1.4 motoren in Peugeot/Citroen tegengekomen.
Als je voor de motor staat, volg het zwarte kleppendeksel aan de linker voorkant naar c.a. 20cm naar beneden, zie je daar op dat hoekje olie? (zie plaatje), dan is het 200% de koppakking. Meer info vind je op http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162657&start=15
Spoelen kun je het beste doen met gedistileerd/demi water, daar kan meer rotzooi in opgelost worden om mee naar buiten te spoelen. De waterpomp is gewoon mechanisch en word door de distributieriem aangedreven.
Koppakkingwissel kost je bij een Citroen-Specialist, c.a. €600 a €700, dit is dan incl. een nieuwe distributie-riem en spanrol, dat is dan de moeite niet om te laten zitten. Blijf er niet te lang mee doorrijden, als de kop krom trekt of scheurt ben je nog verder van huis, als je het zelf wil doen, reken dan op €150 aan materiaal. Dit klusje is bij een 1.4i motor overigens goed zelf te doen met het Haynes boek erbij.
Ik krijg zowat een hartverzakking van die prijs..
euhh ff voor de neus langs, als ervaren sleutelaar,, oke een uurtje of 3,5 a 4 , voorruit laat ik er 5 uur aan knutselen.
enne in voorgaand stukkie,, ja het klopt.
de TU blokken hebben veel last van kaduuke koppakking,, ander euvel is het (te weinig ) kleppen stellen.
het is een recht toe recht aan karwij, en je kan zonder super speciaal gereedschap ff dat klussie klaren.
als je echt nie weet hoe je een sleutel hanteerd, dan zou ik een hobbysleutelaar erbij halen.
als leerling monteur zijn eerste blokkie(koppakking) mag doen, dan is het zonder uitzondering een TU blok in de PSA garage’s
dus nie getreuzeld,, ff koppakkingset halen TU 1,4 een liter of 5 a 6 koelvloeistof, carterplugring en een kruikje motorolie.
een oliefilter en een simpel doosje gereedschap bij de gamma.
en hupla aan de gang.
als ik het op routine in 3 uur kan, mag jij het in 2 dagen doen.
als je vragen hebt,, brand maar los. ik typ je door heel de reparatie heen.
groetjes van wupke.. oh ja, dat distributie verhaal,, afhankelijk van de kms op dat beestje, inderdaad ook vervangen.
Re: Motorolie in koelvloeistof
ZX1.4i schreef:Bekend probleem bij de 1.0, 1.1 en 1.4i motoren (TU-Serie), olie in de koelvloeistof is 100% je koppakking, heb ik zelf ook gehad en 2 weken terug bij een rondje occasion kijken ben ik het bij alle 1.1 en 1.4 motoren in Peugeot/Citroen tegengekomen.
Mijn ZX 1.6 had ook een lekke koppakking, dus het is niet alleen 1.0, 1.1 en 1.4 Vooralsnog weet mijn koppakking van de 1.4i motor de olie en koelvloeistof keurig te scheiden.
Ik weet het uit mijn hoofd te zeggen bijna 100% zeker dat hij daar lekt…... Ik ga eens vragen of mijn maat me wil helpen met sleutelen. In ieder geval alvast bedankt, ik ga eens even kijken hoe ik dit ga doen. Het Haynes boek heb ik niet helaas, wel Kluwers Auto Technisch Handboek.
Verder 180 000 staat erop, riem meteen mee vervangen? Ik heb niet het idee dat het nodig is toen ik hem zag maar ik heb dan ook geen ervaring daarmee.
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
even afgezien van de motorolie in je koelvloeistof, merk je eigelijk ook bij het rijden al of je koppakking richting pensioen datum aan het gaan is ?
Wta voor type is een 1.8i 8v motor ook alweer ? Als er iets is waar ik niet op zit te wachten is het namelijk een koppakking die de geest geeft….
@kreazyV8wuppo,
Is het niet leuk/handig om daar nu eens een meeting voor te doen ? Denk dat zoiets enorm leerzaam kan zijn. Voor mijzelf en wellicht ook voor anderen geld dat dit soort dingen best te doen zijn , maar dat men het graag eens gezien wil hebben. Meestal is het zien namelijk de drempel die men even moet nemen om daadwerkelijk zelf aan de slag te gaan.
Overigens voor TS,
Denk je ook aan de bouten? die moeten volgens mij ook vervangen worden. Zijn geloof ik trekbouten die zullen breken, zover ik steeds heb begrepen, als ze opnieuw op spanning worden gezet. Dat geld overigens ook voor je riem. De levensduur daarvan word enorm bekort als je die van spanning haalt en daarna op nieuw op spanning zet. Waarom zou je dat risico nemen als de boel toch open ligt. En in dat kader, misschien zijn er zaken die je gelijk kunt meenemen… maar dat kan kreazyV8wuppo je beter vertellen denk ik.
Hoe merk je bij het rijden dat je koppakking eraan gaat dan??
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
CasparW schreef:Hoe merk je bij het rijden dat je koppakking eraan gaat dan??
Dat wilde ik dus ook graag weten
@Hoe merk je tijdens rijden dat je koppakking kaduuk is?@@
niet.
altans, in veel gevallen niet.
als wel dan begint het met overmatig witte of zwarte rook uit de uitlaatpijp.
je moet het zo zien.
die pakking sluit meerdere dingen af.
dus niet alleen 1 iets, maar hij sluit de cilinders af van het omliggende koelwater, daarnaast zit er dan ook een oliekanaal wat de olie aan en afvoert van het blok naar de cilinderkop.
beide vloeistoffen kunnen dus bij elkaar komen, (dit geeft die witte romige sludge in je radiator of op de olie dop)
maar ook kan de koelvloeistof in je cilinders terecht komen.
gevolgen zijn bekend, witte rook, uche kuchen geluiden en wat die’s meer zij.
maar wat ook wel eens voorkomt.is koelwater op de zuiger.
dit heeft catastrofale motorschade tot gevolg.
want dan zal het blok uit elkaar moeten.
immers je hebt een compressieruimte boven de zuiger, lucht kan je wel samendrukken , koelvloeistof niet.
dus als dat na stilstand gebeurd, (water op de zuiger) bv snacht’s , dan start je s’morgen’s je motor de soep in.
je krijgt dan die rammelende zuiger geluiden.
die trekbouten kan je in theorie niet meer hergebruiken, in de praktijk worden ze frequent domweg terug gezet.
ikzelf doe dat liever niet, maar het is een afweging die je maakt.
is het een motor die nog 200,000 km meer moet rijden (klasieker moet worden) of is het een goedkope klus omdat ie nog een jaartje of 1 a 2 vort moet, en dan de sloop op sjeest.
of simpel, ontbreekt het aan de financien om die nieuwe bouten te kopen.
de clou van die bouten zit hem hierin.
het zijn TREK EN REK bouten.
DWZ als jij ze op moment trekt, rekken ze, hierdoor hebben ze een elastisch moment(kracht).
bij het warm worden van de motor en ook weer afkoelen, zet aluminium uit en die uitzetting word in dat elastische moment dus opgevangen.
anders zou het bv zo gaan.
moment is 110 Newton meter.
koud,
bij warm is het opgelopen tot BV 195 Newton meter.
en trekken de bouten de schroefdraad uit het blok, of scheurt de cilinderkop.
hoe kan je dan toch ongestraft de oude bouten gebruiken ?
simpel, de nieuwe zouden op 110 Nm gezet worden.
dus de oude zet je dan op 85 Nm.
dat is de onderkant van de tollerantie, en dus bij uitzetting, word het de max bovenkant van de tollerantie,,, 140 Nm.
en blijft het goedje heel.
@of ik een tech evenement wil doen…..
hehe,, ik denk dat een cilinderkop lichten net wat te is, maar ik houd het in overweging.<<>>
en de poster van deze draad,, stuur maar FF een PM dan kijken we of ik kan helpen.
greets van wupke:die nog ff anoniem wil blijven…
CasparW schreef:Ik weet het uit mijn hoofd te zeggen bijna 100% zeker dat hij daar lekt…... Ik ga eens vragen of mijn maat me wil helpen met sleutelen. In ieder geval alvast bedankt, ik ga eens even kijken hoe ik dit ga doen. Het Haynes boek heb ik niet helaas, wel Kluwers Auto Technisch Handboek.
Verder 180 000 staat erop, riem meteen mee vervangen? Ik heb niet het idee dat het nodig is toen ik hem zag maar ik heb dan ook geen ervaring daarmee.
De riem mag je geen tweede keer opspannen zegt men en voor die 4 tientjes zou ik er gewoon een nieuwe opzetten, neem dan meteen de spanrol ook mee, dat is het werk ook niet als de boel open ligt.
Een nieuw setje rekbouten kost je de kop ook niet, dus gewoon vervangen die handel.
Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, maar wel een moment sleutel, eventueel met hoekverdraaing, dat laatste is ook zelf te maken met een schijf. De juiste Torx-Bit voor de kopbouten, dit is een maat die niet standaard in de setjes zit die bij de gamma worden verkocht.
Goed gereedschap is het halve werk, op de momentsleutel na heb ik bijna al het benodigde gereedschap inmiddels aangeschaft. Toen de koppakking van mijn ZX lek was, heb ik het laten doen omdat de investering in het gereedschap te groot was en ik nog niet zoveel ervaring had. Inmiddels ken ik de 1.4i TU motor heel goed, dus mocht je sleutelhulp nodig hebben, dan weet je me te vinden