Nieuw probleempje: de Dame gaat bonken als ik aan het rijden ben en het gas (voorzichtig) los laat.
Bijvoorbeeld bij 80 km/uur en je ziet een stoplicht in de verte al op rood springen. Dan laat ik het gas langzaam los en wil dan een beetje uitrollen…
Dan begint de motor te horten en te stoten…
Ik heb een halfautomaat.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb je iets meer info:
LPG of benzine?
Injectie of carburateur?
Stationair draaien gaat wel goed?
Slaat de motor vervolgens ook af?
Bij koude en/of warme motor?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
LPG, carburateur, stationair draaien gaat prima, motor slaat niet af (heel af en toe bij heel warm weer),.
Waneer is een motor warm? Na hoeveel minuten ongeveer?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik zou eens beginnen met rijden op benzine, kijk eens of het probleem zich dan ook voordoet. Zo niet, dan moet je je verdamper gaan verdenken. Is die vervuild, sluit de naald nog netjes, moet ze eens goed afgesteld worden?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Even op benzine gereden en het probleem blijft zich voordoen.
Vooral als in de vier rijdt is het goed voelbaar.
Op LPG en benzine dus…
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat wordt een lastige zo via het forum, ik had het idee dat je verdamper vervuild zou zijn. Check eens of je nergens valse lucht krijgt en of je ontsteking goed functioneert, qua vervroeging…...
Ik zit ook aan vervuiling in de carburateur te denken of bepaalde remluchtsproeiers die verstopt zitten, weet alleen niet of die ook erg effectief zijn als je op LPG draait.
Misschien een sproeier losgetrild?
Misschien zijn er meer tipgevers?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
.. . .
ik denk meer richting bak. bonken enzo, is een lastig geluid. bonken kan heel veel te maken hebben je aandrijfassen. dat is nl het moment dat je nergen kracht op hebt.
is het erger in bochten?
.komma
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dirkman schreef:.. . .
ik denk meer richting bak. bonken enzo, is een lastig geluid. bonken kan heel veel te maken hebben je aandrijfassen. dat is nl het moment dat je nergen kracht op hebt.
is het erger in bochten?
Jij zit meer richting aandrijfasproblemen of vastzittende remmen te denken?
Ook dat kan maar omdat er gezegd werd:
DS-Frank schreef:
Dan begint de motor te horten en te stoten…
dacht ik meer in de brandstofvoorziening/ontsteking
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is het meteen bij gas los, of pas nadat het toerental wat gedaald is? Dan misschien iets met de koppelingsregelaar die niet op tijd ontkoppelt of zo, waardoor het toerental te ver zakt. In zijn vier zal het toerental eerder te laag zijn, dan in een lagere versnelling.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dan begint de motor te horten en te stoten…
klopt, dt zou idd betekenen dat er brandstof of ontstekings perikelen zijn. Het ” bonken” echter kwam me niet over als stotteren. vandaar. Bonken is echt een heel ander ietst dan stotteren waar het horten en stoten meer op lijkt, (pffff)
ik gok bij hortne en stoten op niet goed werkende centrifugaal bij de voorontsteking. oid.
een groet
.komma
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Al je basisafstellingen doorlopen?
Gaatje in spruitstuk/vlampijp?
Luchtfilter verstopt?
Zit alles goed vast: hydrauliekpomp, centrifugaalregelaar.
Slippende V-snaar centrifugaalregelaar?
Defecte centrifugaalregelaar?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als het aan de bak/aandrijfassen ligt dan zou het verschijnsel zich volgens mij ook moeten voordoen bij achteruitrijden. (zelfde tegengestelde kracht op de assen en de bak als bij afremmen op de motor) Wellicht een testje waard.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vacuumvervroeging? Contactpunten? Aangezien het probleem zich op benzine en op lpg voordoet zou ik eerst hier eens naar kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is toch meer bonken denk ik.
Je wordt een beetje geschud in de auto.
Ik zal vanmiddag nog eens wat gaan rijden.
Kijken of ik nog wat eigenaardigheden/kenmerken kan ontdekken.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb hetzelfde probleem en de garage die mijn brandstof-instellingen (lpg+benzine) heeft afgesteld beklaagde zich over het slechte vacuum. Ik heb ook last van carter overdruk en opkomende olie in inlaatspruitstuk. Luchtfilter loopt vol olie en lekt dan op de re-remschijf
Het horten+stoten (passagiers husselen) probleem kwam gelijktijdig met de olie overlast, dus wijt ik het aan de carteroverdruk die het vacuum ontregelt.
Stationair loopt ie ook bm-bm-bm-pf-bm-bm-bm-bm-pf-bm-pf-bm-bm..etc..niet echt lekker dus.
En de kracht lijkt ook wel een beetje uit de motor te zijn.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Mijn motor is er eind vorig jaar uit geweest trouwens vanwege een terugkerend probleem met een slijtende nokkenas.
Bleken er stoterbusjes in te zitten die aan slijtage onderhevig waren.
Die dus de nokkenas deden slijten. Anyway: de motor eruit en die is gecontroleerd of er misschien verstopte oliekanalen waren die de nokkenas niet voldoende deden smeren.
Dat was verder niet het geval. Daarna de hele boel er weer in.
Koste een lieve duit trouwens.
Sinds eind juli is het bonken zo’n beetje begonnen.
Ik weet niet of hier een relatie mee kan zijn?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl