












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vanavond héél blij met de garage waarin de CX past: hoezo dreigen met buien, klussen met m’n donder
Even grille+koplamp (leuk zo’n oud type met ondersluiting ) verwijderd en de relais opgezocht:
Blijkbaar waren de (op de foto) rechter twee oranje relais ooit al dood verklaard en vervangen door de twee zwarte links? Aangezien de middelste oranje de extra luchtklep schakelt (TRXke bedankt nogmaals!), lijkt dit dus OK te zijn.
Na schoonmaken van contacten nogmaals geprobeerd: motor slaat nog steeds af zonder gas bijgeven, en stabiliseert (na gas bijgeven) nog steeds meteen op zo’n 1000rpm in P/N.
Vraag:
Is een relais een relais een relais…? Of moet ik specifiek een bepaald type bij de automaterialenhandel vragen om te testen?
Kan trouwens wel een indicatie voor het soms niet lekker ontkoppelen van de C-matic zijn: zou de 3e oranje relais ook de geest aan het geven zijn?
En wat zouden die witte blokstekkers rechts (op de foto) doen, zijn die standaard aanwezig op CX IE of weer ‘s C-matic specifiek?
We puzzelen voort. Heb graag de CX ook makkelijk te berijden door vrouwlief (die ‘t wel kan nu, ze heeft genoeg met GSA en 22TRS met choke gereden om hier gevoel voor te hebben, maar liever gewoon zoals het hoort). Niet teveel redenen geven om de CX af te vallen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Nog ff terugkomend op mijn relais-vraagje:
Wat voor soort relais hoort er onder de bekende linkerkoplamp?
Op Conrad krijg ik nogal wat keuze, dus naar de automaterialenzaak wandelen van “doe mij effe 3 relaitjes” is geloof ik niet de juiste methode
En ja, ik zou nog ergens moeten weten hoe een relais precies werkt, lang geleden. Maar welke stuurstroom/-spanning e.d. in een CX gebruikelijk is: ikke niet weten ops: [/url]
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:krijg ik nogal wat keuze, dus naar de automaterialenzaak wandelen van “doe mij effe 3 relaitjes” is geloof ik niet de juiste methode
Relais zijn eigenlijk universeel, alsin je hebt gewoon een bepaald type. Ik ben vorig jaar naar AEP in Eindhoven geweest met het relais voor mn aanjager en dat hebben ze daar toen nader bekeken en gewoon gekeken wat het deed. Ze zitten op Hastelweg 272, http://www.aep-ehv.nl/. Kun je niet nog ergens een nummertje aflezen ofzo?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Die toko fiets ik dagelijks bijna langs, alleen is die Hastelseweg zo’n keienweg die zonder veerbollen niet te doen is
Alleen nog ‘s ff tussen 8:30 en 17:30 zien te mikken, werk beetje veel soms. Even het originele oranje relais maar ‘s proberen los te wrikken en meenemen. Zo 3 op een rij op het originele plaatje lijkt met wel zo netjes toch Die 2 zwarte relais hangen nu met een tie-ribje aan de carrosserie vast, ben benieuwd wie dat ooit zo gedaan heeft.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Wat je wel kan doen is even uitzoeken op welke relaisvoetje je voeding krijgt, dat meet je makkelijk door middel van de stekker en dan help je hun ook weer Dan hoeven ze minder lang te zoeken.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vanochtend bij de AEP mannen langsgefietst. Voor onverwacht veel geld 3 BOSCH wisselrelais meekregen, ruim 10 euro p.s.!?
Thuis de nokjes even aangepast zodat ze alle 3 netjes in het montageplaatje klikten - geen tie-ribs dus meer.
En het lijkt iets, maar niet alles te verbeteren:
- motor sloeg na ff doorstarten aan zonder gas
- bleef ook lopen zonder gas, maar op 1,100 rpm slechts (of is dat normaal bij 20 graden buiten, doettie alleen 1,500 rpm bij koud weer?)
- en vooral: bij inleggen van een versnelling (C-matic!) ging de motor niet meer langzamer lopen maar juist een tikje harder.
Het enige relais dat nog echt oud was, was degene van de “C-matic stationair correctie”, dus wellicht dat ik nu dat in ieder geval opgelost heb?
Ook meteen met de clubblad-methode van een 22mm “lasknietje” een tool gemaakt om de koplampen vast te zetten. Erg handig bij de onderste en de buitenste sluiting!
Groeten en bedankt voor het denkwerk so far,
Rogier
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:Vanochtend bij de AEP mannen langsgefietst. Voor onverwacht veel geld 3 BOSCH wisselrelais meekregen, ruim 10 euro p.s.!?
Zoek online even op het typenummer dan weet je zo wat het eigenlijk kost Maarja beter duur dan niet te koop denk ik altijd maar.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo weer eens door. De CX start onderhand ietsie beter maar loopt daarna nog steeds brak (lees: met erg weinig toeren). Enigszins gecompenseerd door het stationair toerental wat te verhogen, maar ja, da’s bij warme motor zo’n onzin.
Iemand een plaatje van de extra-luchtklep en de werking ervan?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heb je hier iets aan?
Bij mij werkte hij ook niet goed, ik heb toen een andere gehaald bij van der Laan in Abbenes, die eigenlijk voor een 2500 is. Maar die doet het nu wel prima vind ik.
Alleen de eerste seconde (gek genoeg) draait de motor erg langzaam en heeft hij een klein beetje extra gas nodig, daarna ruim 1000 toeren.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk daar kunnen we wat mee
Zo te lezen heb jij ‘m zelf vervangen: is dat beetje te doen? Want volgens mij is dit het onderdeel wat ik al in de smiezen had, maar lopen daar lekker een paar andere lucht- en waterslangen overheen. Of heb jij het van onderaf aangepakt?
GRoeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het valt enorm mee! Reservewiel eruit en dan zie je hem achterop het blok zitten. Twee inbusboutjes los, en dan kun je hem wel van die slangen af trekken. Oh ja, en een stekkertje moet los. Twee minuutjes werk. Volgens mij zit er niets echt in de weg daar, tenminste niet meer dan op andere plaatsen.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Na een dikke griep ga ik van ‘t weekend ook eens werkelijk onder de motorkap turen ipv naar het beeldscherm.
Nog klein vraagje: weet iemand hoe de luchtklep geschakeld wordt:
1. Bij wel 12v de klep open, bij onderbreken 12v klep dicht. En bij 6v dan de klep half open, natuurlijk.
2. Of net andersom?
3. Of met een ander werkgebied, bijv. tussen 0 en 3v alleen maar??
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nee, het werkt anders. De luchtklep opent zich naar gelang de temperatuur, daarom zit hij ook op die plek op het blok gemonteerd. Dit werkt met een bimetaaltje in de klep.
Het draadje ernaartoe is aangesloten op een apart verwarmingsspiraaltje dat de klep nog eens extra opwarmt. Dit zorgt ervoor dat hij na het starten gelijk al een beetje dichtgaat (na een seconde of 10). Dan is het blok zelf nog lang niet opgewarmd, vandaar. Je kunt alleen meten of dit spiraaltje niet stuk is, moet geloof ik ongeveer 50 ohm zijn.
Wat je kunt doen is de klep een uurtje in de vriezer leggen, dan een tijdje op de verwarming, en de openingen vergelijken. Zou een duidelijk verschil moeten geven. Succes!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Done, dank voor de hulp. En zelfs zonder de inbusjes te laten vallen tussen alle koelslangen daar door
Aan de luchtklep is weinig te zien. Lijkt inderdaad tikje meer open te staan na vriezer-experiment, en tikje meer dicht (maar niet helemaal!) na hete kraan. Maar niet echt schokkend veel verschil.
Even met stelschroefje gespeeld, maar daarmee lijk je alleen het “nulpunt” te verstellen, en ik wil ook geen CX die continu op de choke loopt
Na montage nog steeds hetzelfde effect: iets meer dan 1,000rpm koud, maar ook warm (had om afslaan te voorkomen de stat-schroef al iets te ver opengezet laatst). Op technisch evenement wellicht eens met ruil-klep aan de gang?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Op ons gemakkie gaan we verder. De CX start/rijdt wel, maar ja, zou ook fijn zijn als Madame Verhoef d’r zonder twijfel ook mee durft te nemen. Een voorspelbare handchoke is geen probleem, een twijfelende injectie wel
Zaterdag bij Hydraulique een choke-klep gescoord, eens kijken of deze meer doet.
Sjors & Léo dachten trouwens dat zo’n klep méér opent bij warme motor (meer lucht = armer mengsel). Maar het schema hierboven van Fluid en ook de beschrijving in citro-literatuur doen toch het omgekeerde vermoeden (meer lucht bij koude motor wordt gedetecteerd door LMM die meer benzine laat inspuiten, resulterend in hoger stationair toerental).
Ben benieuwd naar de nwe klep, vanavond eens ff aan de beun
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005