1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Blauwe kentekenplaten!?
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6485

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 07 april 2005 07:41 PM

Op mijn CX van 1977 (in 2000 ingevoerd door een vorige eigenaar) zitten gewone gele kentekenplaten. Nu zou ik deze wellicht willen vervangen door blauwe platen. Van de RDW begreep ik dat dit alleen kan door een ander kenteken te nemen (...-YB-...) maar daar heb ik niet zo’n behoefte aan. Uiteraard ben je in overtreding als je blauwe platen voert terwijl dat met het betreffende kenteken niet mag maar die gok wil ik wel nemen. Gele platen in de kofferbak dus… Maar waar haal je die dingen (omgeving Nijmegen)? Bij de Brezan? Kan dat uberhaupt nog sinds de invoering van de nieuwe (gele) platen, of zijn de blauwe platen ook alleen maar langs hele officiele kanalen te krijgen?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 07 april 2005 07:49 PM
  [ # 1 ]

Voor blauwe platen hoef je niet een ander kenteken aan te vragen. Het hangt namelijk af van de datum van de eerste toelating van je auto. Ik ken die wetgeving niet uit mijn hoofd, maar informeer eens bij infopolitie.nl .

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170

Gepost: 07 april 2005 08:05 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij zit het zo: auto’s met een eerste toelating van voor 1973, krijgen (bij import in NL bijvoorbeeld) een zogenaamd oldtimer-kenteken. Dit is uit de zogenaamde DE, DH serie etc., die nu inmiddels bij—YB—is aangeland. Die kentekens mogen op blauwe platen gevoerd worden. Auto’s van 1973 of later krijgen een gewoon nieuw kenteken, dat zal jouw CX uit ‘77 dus ook hebben. Volgens mij kun je in dat geval ook geen wijziging naar een oldtimer-kenteken aanvragen, en ben je dus “veroordeeld” tot de reguliere gele platen.
Zo zat destijds tenminste de regeling in elkaar. Ik weet niet of ik het nog 100% juist heb.
EDIT: als je auto uit NL komt en van voor 1977 of 1978 is (ik weet niet precies wanneer de gele platen zijn ingevoerd) mag je met dat originele kenteken ook blauwe platen voeren.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  

BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

Gepost: 07 april 2005 08:42 PM
  [ # 3 ]

Krijg ineens een geweldige ingeving. Waarom vraag je geen blauwe taxiplaten aan en begin je een nieuw taxibedrijf, zoiets als “Classic-Taxi” of “RetroTaxi”. Neem een mooie DS of een CX Prestige, en je kunt meer dan 50 uur per week zakelijk, maar ook personlijk genieten van je Citroen. En niet alleen jij kunt ervan genieten, ook je klanten, die immers niet voor niets jou bellen, of bij jou instappen….. :photo

Bijkomend voordeel, de taxistandplaatsen krijgen eens meer kleur dan al het grijze en zwarte Mercedes geneuzel.

Taxibedrijf De Jong uit Katwijk rijdt met Picasso’s en C5’s. Vroeger reden ze ook met XM’s.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  

Gepost: 07 april 2005 08:54 PM
  [ # 4 ]

Blauwe platen mogen in principe bij kenteken combinaties, bestaande uit 4 cijfers en twee letters, anders niet.

Dwz dat de volgende series blauwe platen mogen voeren:

AD-00-00
00-00-AD
00-AD-00

(NB.alleen bedrijfswagens hebben van 1978 tot begin 80er jaren de serie 00-AB-00 - 00-ZB-00 gevoerd en deze mogen dus ook niet blauw zijn, want na 1978, ondanks 4 cijfers en 2 letters)

Vanaf de serie (1978) DB-00-BB is het over en dien je altijd gele platen te hebben.
Als je een auto invoerd van voor 1973 krijg je een blauw import kenteken.

DE-, DH-, DL-, DM-, DR-, AE-, AH-, AL-00-00 (AL- is de huidige serie)

Is je import auto van 1973-1978 kun je ook een blauw kenteken krijgen uit de 00-YA-00 serie. Deze is nu vol en we zijn bij 00-YB-00.

Overigens rij ik met modern kenteken op de besteleend, dus 4 letters en 2 cijfers. Met blauwe platen wel te verstaan. Allen met de APK effe ruilen voor de Gaik platen. Er is haast geen diender die daar over zal vallen of je moet wel een hele erge pennelikker treffen.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 07 april 2005 10:56 PM
  [ # 5 ]

Overigens rij ik met modern kenteken op de besteleend, dus 4 letters en 2 cijfers. Met blauwe platen wel te verstaan. Allen met de APK effe ruilen voor de Gaik platen. Er is haast geen diender die daar over zal vallen of je moet wel een hele erge pennelikker treffen.

Kijk en dat bedoel ik dus. Ik rijd ook met 4 letters en 2 cijfers. Maar waar haal je die platen nu nog…?

Profiel  

Gepost: 07 april 2005 11:20 PM
  [ # 6 ]

Gewoon bij Brezan of willekeurige automaterialenzaak.

Levertijd is afhankelijk van of je normale platen wil of blauwe met plastic witte letters. De laatste duurt meestal een paar dagen.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 08 april 2005 02:22 AM
  [ # 7 ]

Morgen naar de Brezan…
Bedankt.

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 29 april 2005 10:08 PM
  [ # 8 ]
Mulder schreef:

Morgen naar de Brezan…
Bedankt.

En? Zitten er nu blauwe platen op je CX?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 april 2005 10:27 PM
  [ # 9 ]

Je mag met blaauw rijden als je datum van eerste toelating voor 1 januari 1978 is. Je hebt dan automatisch een kenteken kombinatie zoals hierboven al geschreven.
Zelf mag ik net niet met blauw rijden, ik ben echter al 3 maal aangehouden door de politie en er is nooit iets van gezegt.  Very Happy

Ik heb voor de zekerheid wel de originele gele platen in de kofferbak liggen. (bij aanschaf zaten er nog originele lichtblauwe platen op, deze zijn voor de apk tijdelijk omgezet.)
Volgens mij is de politie zelf ook niet helemaal op de hoogte van de regelgeving hierover, ook omdat er nogal wat uitzonderingen zijn.

Toevallig liep op eendmail hierover een draadje, de regelgeving werd daar ook op gepost,

schreef:
" date="1252147597">

Artikel 3

1.
  Kentekens moeten zijn aangebracht op kentekenplaten in zwarte,
  onuitwisbare tekens op retroreflecterende achtergrond, volgens de
  modellen 27.1 tot en met 27.29 van de bijlage. De kleur van de
  achtergrond is geel voor de modellen 27.1 tot en met 27.10,
  lichtgroen voor de modellen 27.11 tot en met 27.14 en wit voor de
  modellen 27.15 tot en met 27.29. De kleur van de rand in de modellen
  27.1 tot en met 27.13 alsmede 27.15 tot en met 27.17 en 27.24 tot en
  met 27.29 is zwart. De kentekenplaten volgens de modellen 27.18 tot
  en met 27.20 mogen zijn voorzien van een zwarte rand. De in dit lid
  genoemde kleuren moeten voldoen aan de Regeling eisen goedkeuring
  kentekenplaten 2000 <[removed]doExtref(1801549, 4448254)>.

2.
  In afwijking van het bepaalde in het eerste lid:

1.

mogen kentekens zijn aangebracht op kentekenplaten in witte,
      onuitwisbare tekens op donkerblauwe achtergrond:

-
          volgens de modellen 1.1 tot en met 10.1 van de bijlage
          voor voertuigen die voor 1 januari 1977 in gebruik zijn
          genomen en waarvoor, voor wat betreft de modellen 1.1,
          2.1, 3.1 en 4.1 van de bijlage, geen kenteken is opgegeven
          dat bestaat uit twee groepen van twee letters en één groep
          van twee cijfers, en waarvoor, voor wat betreft de
          modellen 8.1, 9.1 en 10.1 van de bijlage een kenteken
          bevattende de lettergroep AA, CDJ of vóór 1 februari 1991
          een kenteken bevattende de lettergroep CD is opgegeven;
      -
          volgens de modellen 11.1 tot en met 17.3 van de bijlage
          voor voertuigen die voor 1 januari 1978 in gebruik zijn
          genomen en waarvoor, voor wat betreft de modellen 11.1 en
          12.1 van de bijlage, geen kenteken is opgegeven dat
          bestaat uit twee groepen van twee letters en één groep van
          twee cijfers, en waarvoor, voor wat betreft de modellen
          15.1 tot en met 17.3 van de bijlage een kenteken
          bevattende de lettergroep AA, CDJ of vóór 1 februari 1991
          een kenteken bevattende de lettergroep CD is opgegeven;
      -
          volgens model 18.1 van de bijlage voor voertuigen die voor
          1 januari 1977 in gebruik zijn genomen en waarvoor geen
          kenteken is opgegeven dat bestaat uit twee groepen van
          twee letters en één groep van twee cijfers;

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 29 april 2005 10:44 PM
  [ # 10 ]

Nog geen tijd gehad, dus nog steeds gele platen. Morgenvroeg wil ik even langs de Brezan, op Citromobile moeten er toch blauwe platen op… Nu maar hopen dat ze open zijn.

Het wordt er niet duidelijker op:

mogen kentekens zijn aangebracht op kentekenplaten in witte,
onuitwisbare tekens op donkerblauwe achtergrond:

-
volgens de modellen 1.1 tot en met 10.1 van de bijlage
voor voertuigen die voor 1 januari 1977 in gebruik zijn
genomen

En dus niet voor 1 januari 1978.
Dus als ik dit goed lees, is het voor mijn auto met datum van eerste toelating (in Frankrijk) 5-7-1977, nietv toegestaan om ‘blauw’ te rijden. Whatever, die blauwe platen gaan er toch wel op, de gele in de kofferbak inderdaad.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 april 2005 10:48 PM
  [ # 11 ]
Mulder schreef:

Whatever, die blauwe platen gaan er toch wel op, de gele in de kofferbak inderdaad.

Very Happy

Precies mijn mening, zo doe ik het ook!

Profiel  

edje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 30 april 2005 11:49 AM
  [ # 12 ]

blauw kentekenplaat

Hallo Heren
Ik heb een 2cv van 1958 waar de kenteken verlichting in het midden zit (achter)mag je het bord dan door midden knippen??
gr Edje

Beste citroen rijders, ik ben in Borculo geweest en heb daar mijn hart weer op kunnen halen en enige tips kunnen geven daar ik 20 jaar citroen monteur ben geweest . wil mijn kennis (als dit op prijs wordt gesteld )met u delen zoveel mogelijk is.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 30 april 2005 11:57 AM
  [ # 13 ]

eh…. Volgens mij kan je zulke platen zelfs nog ergens kopen. Het mag in ieder geval wel als het van origine ook zo was. (volgens mij….  Very Happy )Amerikaanse auto’s mogen namelijk ook van die kleine plaatjes gebruiken.

Je kan de RDW hierover mailen, dan heb je zekerheid. >>> klik! Of…. zonder zekerheid gewoon doen.  Cool
De politie weet de regeltjes toch niet.  Very Happy

(offtopic)Hoe gaat het trouwens met je 2cv, moet er veel aan gebeuren? Is een fotoverslagje misschien een idee?)

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 30 april 2005 02:19 PM
  [ # 14 ]
edje schreef:

Ik heb een 2cv van 1958 waar de kenteken verlichting in het midden zit (achter)mag je het bord dan door midden knippen??

Dat mag wel. Ik ken meerdere eenden en HY’s met een verlichting in het midden van de achterste kentekenplaat. Het feit dat al deze auto’s door de APK zijn gekomen, lijkt me het bewijs dat het mag van de RDW Wink

Profiel  

ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 742

Gepost: 01 mei 2005 03:22 AM
  [ # 15 ]

Re: blauw kentekenplaat

edje schreef:

Hallo Heren
gr Edje

Uit de APK regelgeving:

“De kentekenplaten moeten zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moeten deugdelijk aan de voor- en achterzijde van het voertuig zijn bevestigd. Indien de kentekenplaat in twee delen is geknipt, worden beide helften beschouwd als afzonderlijke kentekenplaten. De afzonderlijke helften komen niet overeen met het kentekenbewijs en één van beiden is bovendien niet voorzien van een goedkeuringsmerk.”

Een geknipte plaat mag dus niet. Ik heb zelf aan de voorzijde een geknipte plaat. Daar doet de politie niet moeilijk over, maar bij de APK-keuring gaat er met ty-raps even een hele plaat overeen. Het is flauw, maar zo schijnt het te moeten werken. De derde plaat heb ik voor de zekerheid altijd wel in de kofferbak.

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  

1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook