1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Melding zachte band
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-05-2006

Gepost: 27 augustus 2008 07:14 PM

forum,

Ik krijg bijna maandelijks de melding (zachte) banden, is dit normaal of zou er iets met de velgen ofzo aan de hand zijn?

Een band die er een maand over doet om wat zachter te worden kan niet lek zijn toch?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 augustus 2008 10:53 PM
  [ # 1 ]

Daarom ook zit dit systeem er opgebouwd,opdat je zou zien dat er een band is die langzaam leeg loopt. Wink

Profiel  
 
Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 31 augustus 2008 03:07 PM
  [ # 2 ]

Ik vind het systeem niet alert reageren trouwens, althans dat is mijn ervaring.
Heb er dus ook niet echt vertrouwen in.
Ooit gereden met het reservewiel, dus geen sensor. Pas na 90 km. rijden begon het systeem eindelijk te piepen over een mogelijke lekke band. Confused

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  
 
Gepost: 01 september 2008 12:31 AM
  [ # 3 ]

Bij mij werkt het perfect, alser nog maar 2bar inzit, piep, bandenspanning controleren.
En ja, die van mij gaat ook snel af, zelfs bij de andere banden

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 01 september 2008 10:17 AM
  [ # 4 ]
Wimmie schreef:

Ik vind het systeem niet alert reageren trouwens, althans dat is mijn ervaring.
Heb er dus ook niet echt vertrouwen in.
Ooit gereden met het reservewiel, dus geen sensor. Pas na 90 km. rijden begon het systeem eindelijk te piepen over een mogelijke lekke band. Confused

Dan werkt het dus zoals het hoort! Een niet draaiend wiel stuurt slechts elk uur een signaal, logisch want anders zou hij zo door de batterij heen zijn.

Dus als je een lekke band in de kofferbak gooit kan het wel even duren voordat je daar een waarschuwing voor krijgt. Gaat er echter een draaiend wiel lek, dan krijg je onmiddelijk een waarschuwing.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 september 2008 06:36 PM
  [ # 5 ]

Re: Melding zachte band

arentwilde schreef:

forum,

Ik krijg bijna maandelijks de melding (zachte) banden, is dit normaal of zou er iets met de velgen ofzo aan de hand zijn?

Een band die er een maand over doet om wat zachter te worden kan niet lek zijn toch?

Bleek de band ook daadwerkelijk zachter te zijn na controle? Dan kan je in elk geval stellen dat de melding terecht is en het systeem dus functioneert.

Een band kan best zo langzaam lucht verliezen. Een tijdje geleden had ik een lek ventiel waarbij na een maand ong. een halve bar was ontsnapt. (2.4 -> 1.9). Kan ook oxydatie of vuiligheid zijn van de velg op het punt waar de band op de velg zit. Of een dikke spijker erin waarbij de afdichting van band op spijker net niet perfect is.

Lopen trouwens alle banden leeg of alleen maar 1 band?

Normaal houd een band zijn druk trouwens wel langer dan een maand vast. Maar het is niet onngebruikelijk dat een band na een maand of 3 toch wel een paar tienden bar kwijt is.

Profiel  
 
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-05-2006

Gepost: 01 september 2008 10:54 PM
  [ # 6 ]

Ik vul de banden wel bij, heb echter niet het idee dat er veel “lucht"bijgaat, ik vul alle banden met 2,3 bar. Hoe kan ik zien hoeveel bar er nog inzat?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 september 2008 11:44 PM
  [ # 7 ]

Met een bandenspanningsmeter.

Profiel  
 
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-05-2006

Gepost: 02 september 2008 12:37 PM
  [ # 8 ]

Volgens de sticker (bij het linker voorportier) dien ik de banden met 2.3 bar te vullen is 2.5 beter?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 02 september 2008 03:58 PM
  [ # 9 ]
Menno. schreef:

Zelf zet ik het trouwens altijd iets hoger dan aanbevolen, ...

Is voor de achteras niet 2,2-tot 2,5bar voorgeschreven afhankelijk van de belading?

Overigens bij het inleren van de bandenspanningssensoren is het mogelijk om de grenswaarde in te stellen. (per as zelfs IIRC)

Dus als je altijd op 2,5bar rondom rijdt is het niet per sé zo dat je dan meer lucht kunt lekken alvorens er een waarschuwing komt, dan bij een auto die op 2,2bar staat.

Het systeem is verder slim genoeg het verschil tussen te lage druk en een echt lekke band te herkennen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 02 september 2008 05:37 PM
  [ # 10 ]

Een amerikaanse collega reed in onze (destijds) company-C6 toen er de melding ‘puncture right-front’ op het display verscheen.

‘Yeah, right’ dacht hij, is vast een glitch in de computer, ik voel niks, dus ik rijd lekker door en kijk straks wel even. C6 hè.. Cool

Vijf kilometer verder, bocht naar links en hij voelde dat er toch wel iets mis was. Band inmiddels helemaal aan flarden Laughing

Ik heb vervolgens de dag erop dat wiel verwisseld, en sindsdien op onregelmatige tijden kreeg ik de melding dat het wiel rechtsvoor niet gemeten werd. Vervolgens het hele weekend op de (17 inch) spare gereden zonder een centje pijn.

Moraal van het verhaal, meestal zijn de mensen eigenwijzer dan de elektronische systemen Wink

Overigens heb ik ook wel eens langzaam leeglopende banden gehad. Was bij een setje winterbanden die om gebruikt staal waren gelegd zonder de ventielen te vervangen. Toen dat gedaan was bij de twee leeglopende sloffen nooit meer last van gehad.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-05-2006

Gepost: 09 september 2008 12:42 PM
  [ # 11 ]

update

gisteren is het ventiel afgebroken Sad Ik rij op gas en heb dus geen reserve band).

Bijna een uur op route mobiel gewacht, er zit nu een gewoon rubberen ventiel in het wiel.

Krijg nu de melding lekke band en het `stop`lampje gaat branden.


De garage heeft een nieuwe sensor besteld, deze wordt er vrijdag ingezet schade 100!! EURO.

Ik rij nu zo’n 14 jaar auto en nog nooit een lekke band gehad maar ja eens moet de eerste keer zijn…

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 september 2008 03:11 PM
  [ # 12 ]

Een afgebroken ventiel gebeurt vaker bij dat soort bandenspanningsensor ventielen, omdat het van aluminium is. Het aluminium dopje in het begin ging muurvast zitten door corrosie en probeerde men met een tang deze los te krijgen en het aluminium buisje ging kapot. later zijn er plastic dopje voor gekomen. Verder was het aluminium te kwetsbaar en werden vaak vervangen.
Om deze reden zijn de nieuwe typen bandenspanningsensor ventielen van rubber zoals normale ventielen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 september 2008 03:21 PM
  [ # 13 ]

Jammer! herken je ze dan nog op het blote oog?
ik weet uit ervaring dat ventielen van sensoren,een veel hardere weerstand bieden,om het ventiel in te drukken,bij opblazen van de band. Wink

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 september 2008 06:45 PM
  [ # 14 ]

De oude alu types zijn zo te herkennen, de nieuwe rubberen type is niet van een normaal sensorloos type te onderscheiden.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Gepost: 09 september 2008 06:50 PM
  [ # 15 ]

k*t, zit ik nog met oude.
Dopje maar voorzichtig vastzetten dus?

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook