Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:Beste banden achter heeft de volgende reden: De meeste chauffeurs kunnen uitbreken over de voorwielen makkelijker opvangen (door van het gas af te gaan) dan uitbreken over de achterwielen (waarbij een snelle en gedoseerde ruk aan het stuur een vereiste is).
Hmmm…. interessante visie. Zit wel iets in, maar gaat toch in tegen de gangbare visie (maar misschien wel onzin) de beste banden voor te hebben, vanwege aandrijving, maar vooral vanwege het remmen.
Bovenstaande is denk ik meer van toepassing bij een auto met een overstuurd karakter.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ook een interesante site mbt banden:
http://www.citroends.de/technik/raeder/reifen/reifen.html
Groet,
Mathieu.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Brian schreef:Hmmm…. interessante visie. Zit wel iets in, maar gaat toch in tegen de gangbare visie (maar misschien wel onzin) de beste banden voor te hebben, vanwege aandrijving, maar vooral vanwege het remmen.
De gangbare visie is om de beste banden achter te hebben. Een goed bandenbedrijf legt, wanneer je twee nieuwe banden nodig hebt, de achterbanden voorop, en je nieuwe banden komen achter.
Het is ook best logisch als je erover nadenkt. Blokkerende wielen hebben minder weerstand dan rollende wielen. Blokkerende weielen zullen dus per definitie naar de voorkant van het voertuig slippen. En heb je dat liever met je voorbanden, of met je achterbanden
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mathieu schreef:Ook een interesante site mbt banden:
http://www.citroends.de/technik/raeder/reifen/reifen.html
Groet,
Mathieu.
Bedankt voor deze verwijzing, met mijn huidige kilometrage kan ik beter van idee van winterbanden afstappen, na 6 jaar zijn banden sowieso verhard en daardoor gladder dan je zou denken.
Ik besteed het geld aan vier nieuwe XASsen van dezelfde maat en wissel na drie jaar voor met achter.
Wel even sparen ops:
helaas,
je voorbanden hebben de meeste grip nodig. Hier komt de meeste remkracht op en deze ’ werken’ het meest bij de bochten. Als ook nog beide doet, tegelijk dan wordt het helemaal erg. De voorbanden krijgen veel meer voor de kiezen dan de achterbanden. vooral als je voorwiel aangedreven auto hebt. Ze slijten sneller en voegen meer toe aan veiligheid.
De theorie om de beste achter te doen ken ik niet, snap ik niet en lijkt me onzinnig.
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vraag jezelf eens af: “Welke auto corrigeer ik gemakkelijker, een auto die over de voorwielen wegglijdt, of een die over de achterwielen slipt?”
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dirkman schreef:De theorie om de beste achter te doen ken ik niet, snap ik niet en lijkt me onzinnig.
Niet zo mopperen Dirkman. Je voorwielen krijgen die auto toch wel van de plek, ook al monteer je slicks. De motor drijft dit spulletje aan en of ze nou veel of weinig grip hebben, dat komt wel goed. Gaat de zaak slippen aan de voorkant, dan krijgen 9 van de 10 bestuurders dat onder controle.
Achterwielen worden niet aangedreven, hebben dus net zo veel grip als het profiel hen toestaat, zijn dus eerder aan de grens van hun wrijving en last but not least een achterwielslip met een voorwielaandrijver krijgt misschien 1 van de 10 chauffeurs goed gecorrigeerd…....
Jij mag kiezen waar je je nieuwe banden laat monteren!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
. . .mopperdemopper. . .
oops. ops: neem t terug!
.komma
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En als je het niet gelooft, kan je beter even googelen in plaats van roepen dat je het niet gelooft
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ree schreef:En als je het niet gelooft, kan je beter even googelen
Gedaan! En uit de verschillende bronnen en reacties op diverse fora lijkt het wel alsof dit iets van de laatste tijd is, en dat we het vroeger verkeerd hebben gedaan.
Maar dit betekent dus dat er waarschijnlijk veel auto’s ‘verkeerd om’ rijden, ik ook want ik heb achter XZX en voor XAS, Sjaak de B heeft twee verschillende Jappen achter (nog wel) en zo zullen er nog wel meer zijn.
Onder mijn XM heb ik dit voorjaar twee nieuwe voorbanden gekregen, maar de garage heeft mij niet geadviseerd de nieuwe dan maar achter te leggen en de half versleten banden van achter naar voor te verhuizen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij de meeste DSen is het dus niet relevant omdat je achter smallere banden hebt. Zorg gewoon dat de achterbanden niet verwaarloosd worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarom heeft de DS smallere banden achter?
Omdat de DS van nature onderstuurd is (glijdt eerst over de voorwielen weg). Om het weggedrag “neutraler” te maken, monteerde Citroën achter smallere banden, zodat de grip daar iets af nam en zo de DS minder onderstuurd werd.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sjaak de Bollenboer schreef:Brian schreef:
Gedaan! En uit de verschillende bronnen en reacties op diverse fora lijkt het wel alsof dit iets van de laatste tijd is, en dat we het vroeger verkeerd hebben gedaan.
Maar dit betekent dus dat er waarschijnlijk veel auto’s ‘verkeerd om’ rijden, ik ook want ik heb achter XZX en voor XAS, Sjaak de B heeft twee verschillende Jappen achter (nog wel) en zo zullen er nog wel meer zijn.Erger nog, ik had op mijn vorige DS 2 versleten Vredesteins liggen. Die heb ik toen (na advies op forum) achterop gelegd. Want dat maakte minder uit, die rolde toch alleen maar mee. Het is dus echt iets van de laatste tijd.
Ik ga maar snel die nieuwe XZX-en achterop leggen.
En over een tijdje weer terug wisselen, na advies van het forum
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik heb onlangs 2 banden voor mijn DS besteld bij http://www.autobandenshop.nl . Het is het merk Hankook optimo k715 in de maat 185/80-15. De beide banden waren binnen 3 dagen thuis afgeleverd voor ongeveer 130 euro. Bij de plaatselijke bandenboer was ik nog een 65 euro kwijt voor omleggen en 2 nieuwe binnenbanden. Het rijdt eigenlijk boven verwachting. Ik reed hiervoor met Michelin energy saver in de maat 195/65-15 en die stuurt iets scherper. Dat zal waarschijnlijk aan de lagere bandwang liggen. Ik ben ermee grotendeels binnendoor naar Reims gereden en het stuurt, remt en veert gewoon goed, ook op een wat vochtige weg. De loadindex is 93 dus vergelijkbaar met een Michelin XVS in die maat. Misschien een alternatief voor de Vrdesteins en de dure Michelins?