voor het idee hoe ver ik ben kun je kijken op
http://www.youtube.com/watch?v=7Qleu1tdwlo
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
serge-ID schreef:Is er een adres waar je als sleutelaar kunt zeggen “doe mij maar een set met alle rubbers in mijn auto” of moet iedere sleutelaar opnieuw het wiel uitvinden en alle rubbers, slangen en o-ringen opsommen?
Het probleem is dat er een groot aantal types DS’en zijn gemaakt.
Als je zegt: alle carrosserierubbers voor een 2e type berline dan komen ze er nog wel uit hoop ik. Maar als het al gaat over alle rubbers van het hydraulische systeem of alle rubbers van het chassis/motor, ophanging van de leidingen, koelslangen… Kortom: het is nogal wat…
Mijn ervaring is in ieder geval dat ik bij een dergelijke vraag: doe maar alle rubbertjes…etc. een wedervraag krijg: Maar Ted, welke rubbertjes dan….
Ik zie trouwens dat jij al lang weet hoeveel bouten en moeren er in een D zitten… Knap stukje werk tot nu toe!
Adressen waar ik altijd koop: Citrotech in Oldebroek en Citroworld in Heeze. Met beide bedrijven zeer goede ervaringen. Ook in clubmagazijn in voorkomende gevallen.
Maar je hebt vele anderen… Zie ook citroeniddsclub website.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
@ serge-ID: kijk ook eens op volgende link: zeer interessant en mooi restauratieverslag. Komt in grote lijnen overeen met jouw auto. Behalve dan dat dit het overgangstype is ui 1966 met 5 wielbouten en dus nieuw type aandrijflijn.
Je moet wel een beetje Frans kunnen lezen, maar de vele foto’s zeggen ook veel.
Trouwens: mooi filmpje.. Je kunt inderdaad niet vroeg genoeg beginnen met een juiste opvoeding…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
citroen ds schreef:Dat ziet er allemaal netjes uit, Ted. Ik moet toch wel een keer je wagen komen bewonderen. Zo’n project op zo’n kortte afstand.
Ja dat is goed. Ik denk dat ik deze week nog wel elke avond bezig ben…
Dus geen probleem om een keer langs te komen. Je hebt geloof ik m’n adres? Anders doe even een pbtje.
Ik ben ook nog steeds benieuwd naar jouw 1e type dus als dit project af is wil ik haar graag eens zien.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Vanavond weer de geest gekregen. Ik dacht van: ik zag in de historie van deze auto niets van koppeling vervangen, dus ja: de bak moet er af!
Citroworld gebeld voor nieuwe diafragmadrukgroep, druklager en koppelingsplaat: heeft ie woensdag of donderdag binnen. Vanavond e.e.a. gedemonteerd en voilà: zie de foto’s. De bak kreeg ik er eenvoudig af in mijn eentje (m.b.v. een krik). De voorkant van de DS is een perfecte plek om bak neer te zetten (i.v.m. beperkte ruimte). Motor heb ik ondersteund met wat houtblokken.
Ik heb de indruk dat de diafragmadrukgroep al aardig ingesleten is op plek waar de druklager tegenaan komt. De frictievlakken zien er aardig uit: je ziet wel wat groefjes, maar ik voel niets. Toplager (zo heet dat toch: dat lager in het vliegwiel) loopt droog en is verroest. Dat gaat er dus ook nieuw in. En ik twijfel: zal ik nu wel of niet de motorsteunen meteen vernieuwen?
De bak eraf en neergelegd op voorkant chassis:
Slijtage op aanraakpunten druklager:
Vliegwielhuis met druklager: waar komt die smeer vandaan?:
Frictievlak vliegwiel en in het midden verroeste en versleten toplager:
Koppelingsplaat en diafragmadrukgroep:
Druklager zonder de lasjes…: heb ik geluk gehad?:
Waar het allemaal mee begon; het schitterende nieuwe stuurhuis uit Oldebroek wacht geduldig…...:
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Smeer = versnellingsbakolie met stof en vuil van 35 jaar?
Ook beetje van de prise-as, slingert in de rondte bij 4000 toeren.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig Ted! Pak ook je hoofd bol even mee!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
En uiteraard ook die motorsteunen…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Zo, vanavond mijn koppelingsspullen bij Geert Bukkems gehaald. Nieuwe drukgroep, een gerevideerd druklager oud type (i.p.v. dat Valeo-speelgoed) + nieuwe klemveren en een koppelingsplaat. Verder heb ik bij het reviseren van mijn remklauwen een perfecte aluminium zuiger uit mijn handen laten vallen bij het uitpersen (tegenwoordig sleutel ik met handschoenen: dit heeft voordelen, maar zeker ook nadelen: ze waren glad). Buts net op de plek van de vilten ring: damn…..
Uiteraard alle lagers, keerringen etc. nieuw gehaald. Ook twee prachtige gereviseerde motorsteunen… 2e hands stroomverdelerhuis want de schacht was zijknat van de olie + nieuwe pakking.
Verder heb ik hoofdbol laten bijvullen + HD regelaar laten controleren bij Ronald (Citrotech) en nieuwe remaccu (de allereerste originele zat er nog in) + uiteraard nieuwe stuuurhuis. Verder ga ik alle mogelijke en onmogelijke hydrauliekrubbertjes vervangen in het linksvooronder en aan bak + chassis van binnen en buiten behandelen met RX-5 en 10.
Rib uit m’n lijf met dit alles maarrrrr, dan heb je ook wat, en hopelijk hoeft met al dat kwaliteitsspul mijn auto voorlopig niet meer uitmekaar.
Per slot van rekening ga ik er dadelijk gewoon weer minimaal 600 km per week mee rijden.
Na het demonteren en schoonmaken ga ik morgen eindelijk alles monteren.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
ted.kampen schreef:
Rib uit m’n lijf met dit alles maarrrrr, dan heb je ook wat, en hopelijk hoeft met al dat kwaliteitsspul mijn auto voorlopig niet meer uitmekaar.
Weer goed grondig aangepakt! Kan ie zondag al weer mee naar Rheinsberg (Citrorama)?
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dick Kampen schreef:
Weer goed grondig aangepakt! Kan ie zondag al weer mee naar Rheinsberg (Citrorama)?
Een handige broer is altijd handig….en heeft af en toe een vrije dag…
vlietmansje schreef:Dick Kampen schreef:
Weer goed grondig aangepakt! Kan ie zondag al weer mee naar Rheinsberg (Citrorama)?
Een handige broer is altijd handig….en heeft af en toe een vrije dag…
Ja, volgens mij solliciteert hier iemand naar een paar vieze handen
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Erict schreef:vlietmansje schreef:Dick Kampen schreef:
Weer goed grondig aangepakt! Kan ie zondag al weer mee naar Rheinsberg (Citrorama)?
Een handige broer is altijd handig….en heeft af en toe een vrije dag…
Ja, volgens mij solliciteert hier iemand naar een paar vieze handen
Citrorama: ‘kdenktnie’
Af en toe een vrije dag en weer terug naar de vieze handen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Vraagje: Zit er nog een soort van pakking tussen de remschijf en de meenemer (tripoidehuis)? Ik heb een stalen meenemer. Bij mij zat er in ieder geval niets tussen. En in het handboek staat dat alleen typen van 70-71 er een soort pakking tussen hebben.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Volgens mij niet, wel even goed schoonmaken (opruwen met fijn schuurpapiertje) om vlakke passing te krijgen.