Hall allemaal,
FF heel simpel, na de eerste start van het seizoen gelijk een nieuwe tekortkoming ontdekt, goed begin is het halve werk nietwaar?
Ik vrees dat er “ergens” bij het pijpje voor op de kachelradiateur iets fout zit. Het opstaande randje van die radiateur staat nu vol water, de rest loopt er bij langs, en dat pijpje is zelf ook nat.
Uitbouwen, hoe? tips hierover zijn welkom,. Het ziet er simpel uit, maar da’s wel vaker bij deze dame…...
En dan, raparatie. Als ik bij het pijpje een scheur zie, hoe fiks ik dat? Nieuwe radiateur is een optie, maar is sowieso 30 euri. Nu lijkt het mij dat ik een scheurtje ook wel zelf kan solderen. Mocht ik ergens in het onderstaande een fout maken, wijs me erop voordat de buren 06-11 gaan bellen
Radiateur uitbouwen, leeg laten lopen (vloeistof opvangen en bekijken, eventueel met schoonmaakazijn ontkalken). Als de radaiteur leeg is, scheurtje aangeven met vetpotlood. Omgeving en scheurtje zo goed mogelijk schoonschuren en ontvetten. Insmeren met S-39 oid, gasbrander erop, lekker verhitten die hap, en als het heet genoeg is soldeer erbij houden. De soldeer vloeit in de scheur, evnetueel nog een kraagje eromheen, rustig af laten koelen, en klaar is Peter.
Die S-39 zal wel niet het goede goedje zijn, maar uit de klusjes aan de waterleiding heb ik nog wat ander spul overgehouden, wat er op lijkt en goed zou moeten zijn.
Afijn, wat zie ik over het hoofd? Ja, mijn DS is een IE, dus de radiateur is niet volledig het hoogste punt, moet ik even rekening mee houden (aftappen die handel dus).
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
neem ipv S-39 S-65 of S-39CU is minder agressief (laat geen sporen van zoutzuur achter)
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neem een buisje met ongeveer de zelfde diameter en druk dat tussen de twee slangen. Hoef je bijna niks af te tappen.
Verder inderdaad solderen als je beschreef! Pas wel op dat je niet de hele radiator uit elkaar soldeert met je brander!
Vaak lekt het ook door het O-ringetje onder de kraan. Het lekt dan vooral als je er op leunt!
O-ringetje kost 50 cent…( chyparse)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lekken doordat je erop leunt
Wacht eens even ops:
Is dat hetzelfde als een onbekend zacht sissend geluid wat je hoort als je op de plastic bak voor de radiateur leunt?
Ik wist al toen ik dat geluid hoorde afgelopen jaar dat er “kosten aan waren”...... Maar afgelopen zaterdag zag ik voor het eerst eens tevige rand water.
Kortom, eerst de radiateur eruit, en dan eens kijken naar dat o-ringetje. Stukje pijp tussen de aansluitingen heb ik misschien ook nog wel ergens denk ik, en anders maar twee kurken erin.
Wordt hopelijk zeer binnekort vervolgd…..
En badnkt voor de O-ring tip J oris, daar was ik niet opgekomen
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Beste superpeter
Mijn kachel van de ds is op dezelfde manier gemaakt zoals jij beschrijft. Dus de 06-11 (dit nummer is inmiddels 112 geworden) is blijkbaar niet nodig. Veel succes toegewenst Patrick
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep dat sissen is lekkage van je kacheltje. Hij kan lek zijn maar 90% van de keren lekt dat ringetje..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Joris,
Heb je enig idee wat de maten/citroennummer voor dat ringetje is?
Ik heb de zaak nog niet uitgebouwd, maar wil dat misschien vrijdag avond even doen. Eerste vraag, hoe weet ik dat het het ringetje is? Twwede vraag inderdaad voornoemde nummer. Kan ik proberen het ringetjes namelijk langs een andere weg te bestellen, samen met wat zekeringen. Zit nu ergens een 25 amp zekering in, terwijl 16 het maximum moet zijn.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tsja, da’s kort en krachtig…
Enig idee waarom Chyparse nog niet toegetreden is tot het digitale tijdperk, en geen e-mail dan wel website heeft?
Bel ook zelf inderdaad wel leiver, maar met mijn werktijden kan ik pas bellen als de rest ook terug is van het werk…. Schiet dus echt niet op….
Enig idee waar je wel dit soort onderdeelnummer skunt achterhalen via internet? Ja, de het pdf bestand heb ik al, maar zo’n giga bestand is wat lastig doorbladeren….. en printen ben ik nog niet aan toegekomen…
MVG, Peter.
Overigens, de tankdop sluit prima af, pas als ik de dop losdraai ruik ik uit de vulpijp een benzinelucht…... Enig idee waar dan de rest blijft? Ontluchitng die iets te enthousiast ontlucht? In het interieur ruik ik weinig, tot niks, maar ik zal de tank er toch maar eens na de apk perikelen uittrekken om eens te zien of ik dan wat wijzer kan worden.
Kan de tank net als de radiateur gesoldeerd worden? Tenzij de tank doorgerot is natuurlijk…. Hoewel vervanging niet echt eenvoudig te vinden is….... Of kun je een gewone tank een beejte ombouwen naar IE versie?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik snap geloof ik niet helemaal wat die poll hiermee te maken heeft :
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Nummer 21 => DX 642-227 A
Met ctrl f kun je zoeken in een PDF.
In het ouderwetse boek staat voor 9/68-> nr DX 642-75 E
Lijkt mij dat alleen het stukje voor het streepje er toe doet.
Maar weet dit niet zeker.
Na een kritische blik vrees ik toch het ergste, dat het een soldeerklusje wordt, of een slang vervangen.
Deze tekening maakt wel een hoop duidelijk, dus dat scheelt. Echter, de lekkage doet zich voor aan de voorkant, het o-ringetjes zit aan de achterkant. Verder loopt het water van boven naar onderen, en het pijpje zelf was ook nat….. Zal hopelijk in het weekend proberen de zaak eruit te halen.
Andere vraag, hiermee samenhangend, hoe lang kun je rijden met een kachel die je niet gebruikt? Dus de schuif gewoon op koud zetten? De waterpomp zal het systeem samen met stijgende temperatuur van het koelwater onder druk brengen, en dat levert vermoedelijk lekkage op, maar hoelang/hoever kun je daarmee rijden? Totdat de “te laat” lampen gaan branden is niet het wenselijke antwoord
Verder de dame gisteren even op cotnact gezet, en met zo’n IE versie gaat gelijk d epomp aan de slag. Gevolg: vandaag toch een vage benzinelucht te ruiken rondom de dame…. Afijn, wie heeft hier een zinnige mening over? Toch een benzinelekkage?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd waarschijnlijk een lekkage. Maar ik vraag mezelf ook af of de benzinepomp niet pas gaat lopen als er ontsteking is. Dus misschien 2 storingen?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee pomp gaat een aantal seconden druk opbouwen als je het contact aanzet. Ja kan een lekkage zijn! Een beetje zweten kan je al ruiken!
Benzine tank kan je ook solderen! en nee ombouwen naar IE is erg moeilijk. IE heeft meer leidingen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, maar `even` de klus geklaard.
Weer op z´n citroens….. Als de dame zo laag staat, past er niet echt een mooie grote bak onder voor het opvangen van de koelvloeistof…. Maar dat is een kleinigheid.
Uitbouw radaiteur zelf ging wat lastig, kleine boutjes en moertjes… Maar goed, ik had het ding er uiteindelijk uit. De hoeveelheid afgetapte koelvloeistof was overigens niet echt groot. Bij het eruithalen van het ding viel me al op dat het naar stekende pijpje wel erg flexibel reageerde… Het ringetje van de kachelbediening was overigens goed (nrtje 21), Het pijpje zelf zat aan de bovenkant los, wat heen en weer bewegen deed de las verder loslaten. Overigens, zo te zien aan de doffe kleur van de soldeer, niet de eerste reaparatie aan dat onderdeel….
Brander erop, omdat ik eerst de scheur moest drogen nadat de radiateur doorgespoeld was (kwam ook een lading vieze gele drab uit). S-65 erop, warm maken, soldeer erop. Die liep alleen niet echt lekker uit. Nadat er geneog opzat, radaiteur gevuld met water, en geprobeerd of het water erdoor geblazen kon worden. Helaas, dat kon….. Dus nog wat beter solderen, en toen bleek het zaakje zo te zien goed dicht te zitten.
Hoef alleen nog maar de radiateur terug te bouwen, met beleid, aangezien ik het pijpje nog niet voor de 100% vertrouw. Het pijpje zit nu wel weer goed vast, zit geen beweging meer in, maar ik ga wel ff op zoek naar een reserve…..
Nu ook nog de tank solderen?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Is het noodzakelijk de tank te solderen? Ik vraag dit omdat ik eens een gat in een tank heb gerepareerd met een aluminium plaatje. Eerst tank ter plaatse schuren en ontvetten aluminium plaatjes ook schuren en ontvetten. Plaatje insmeren met polyester en vervolgens op het gat persen. Dit heeft gewerkt. Als je toch gaat solderen en om het explosiegevaar uit te sluiten tank voor 100% vullen met water/zeep oplossing. Dit om de dampen eruit te krijgen. 1 liter water eruit laten lopen. Tank afdichten en zo plaatsen dat de luchtbel bij het gat zit en vervolgens solderen. Mocht dit gedeelte van de tank niet goed op temperatuur komen iets meer zeepwater verwijderen. Na het solderen tank leeg laten lopen en naspoelen. Leg hem naderhand maar in de zon een zwarte tank wordt heel snel warm en dus droog.
Maar ben voorzichtig bij dit alles!
Groetjes en succes!
Martin