Een auto waarmee me mee naar Congo zijn gereden die nu 1 liter olie gebruikt op 100km. De motor was voor vertrek geheel gereviseerd door mij. Wat zou het kunnen zijn? Zuigerveren, klepgeleider? En hoe kom ik daar achter?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: olieverbruik
pietjan schreef:naar Congo
en petje af
Dat zal een avontuur geweest zijn. Heb je ook foto’s van de dame in donker Afrika? Weer wat anders dan de vertrouwde foto’s uit NL en omgeving.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
lees ik dit goed , één liter op 100 kilometer ????
Dan moet er wel wat serieues mis zijn , denk dat je dan toch wel kan bepalen waar al die olie naartoe gaat .
Door de uilaat naar buiten ?
In de luchtfilter ?
Olielekken naar buiten of koelsysteem ??
Blaast hij erg in de carterontluchting ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
1 liter olie op 100 km, als de motor dat gebruikt dan verbrandt hij het en zul je in je spiegel niets anders zien dan een blauwe wolk. Zie je dat niet dan gooit hij het er uit en dat zul je ook zien als je er onder kijkt.
1 op 100 is extreem veel.
Wat zou het kunnen zijn? Zuigerveren, klepgeleider? En hoe kom ik daar achter?
Als hij het langs de zuigers gebruikt zal hij continu roken, zuigt hij het langs de klepgeleiders, dan zal hij meer olie opzuigen als je het gas loslaat om bijvoorbeeld de auto te laten uitrollen voor een kruising of verkeerslicht. En als je dan weer gas geeft komt er een enorme rookpluim.
Quiz: Waar blijft de olie!
of het blijft in je koelwater. Kijk daar ook eens.
of uw dame lekt behoorlijk en laat flinke sporen achter.
of de olie gaat via e carterontluchting naar het lucthfilter(!) en loopt daar uit terwijl u remt / rijdt.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Gebruik je wel een minerale olie waarvan de viscositeit hoog genoeg is (bv 20w50)?
Kapotte koppakking?
Ik heb ook wel eens gehoord dat DS’en voor Afrika speciaal aangepast waren voor de uitermate stoffige omstandigheden (extra fijn luchtfilter, andere carb??) misschien abrasieve troep in je cilinder gekomen. Maar dit is wat mij betreft meer het verhaal van de klepel. Misschien dat iemand met meer kennis hier commentaar op kan geven?
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
ted.kampen schreef:Gebruik je wel een minerale olie
Is niet belangrijk. Het blok is immers pas gereviseerd, en tenzij pietjan de moeite heeft genomen om NOS keerringen etc. te vinden zit er dan nu modern, syntheet-bestendig spul in.
Het kan wel iets heel lulligs zijn. Sluit, ik noem maar wat, je peilstok nog goed af?? Ik ken gevallen waarin daarlangs héél veel olie stiekem verloren ging…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Penny Lane schreef:ted.kampen schreef:Gebruik je wel een minerale olie
Sluit, ik noem maar wat, je peilstok nog goed af?? Ik ken gevallen waarin daarlangs héél veel olie stiekem verloren ging…
Derk
Moet daar een pakking(ring) tussen of iets dergelijks? Of is het gewoon schroefdraad?
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij mijn DSupertje gewoon een rubber plug waardoorheen de peilstok zit. De plug klemt in de peilstokbuis. All the usual, eigenlijk. Maar omdat de rubberplug wel eens verslijt kan de peilstok los gaan zitten. Dan kan er daarlangs olie uit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
is de stang waar de peilstok in gaat ook niet in het blok geschroefd? als die wat los zit? dan krijg je ook troubless.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. Die peilstokbuis moet ook goed vast zitten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Misschien moet je 2-takt gaan tanken ?
Bij onze DS was een keer de olie-druksensor kapot. Gaat er dus geen lampje branden EN de olie gutst eruit, bijzonder net na het starten. Toen ik het doorhad, heb ik er 3 liter olie bij kunnen gooien…...
De sensor zit op een lastig te bereiken plaats aan de linker (bestuurderszijde) zijkant van het blok en als dit de oorzaak is, dan zie je waarschijnlijk een schoongespoelde vlek vanaf die plug.
Als dit het niet is en de uitlaatgassen zien er niet bijzonder blauw uit, zet de auto eens op een brug met lopende motor ?
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.