olieverbruik
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 30 augustus 2008 01:08 AM

Een auto waarmee me mee naar Congo zijn gereden die nu 1 liter olie gebruikt op 100km. De motor was voor vertrek geheel gereviseerd door mij. Wat zou het kunnen zijn? Zuigerveren, klepgeleider? En hoe kom ik daar achter?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 augustus 2008 01:15 AM
  [ # 1 ]

Re: olieverbruik

pietjan schreef:

naar Congo

what
very good en petje af Exclamation
Dat zal een avontuur geweest zijn. Heb je ook foto’s van de dame in donker Afrika? Weer wat anders dan de vertrouwde foto’s uit NL en omgeving.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 augustus 2008 01:19 AM
  [ # 2 ]

lees ik dit goed , één liter op 100 kilometer ????

Dan moet er wel wat serieues mis zijn , denk dat je dan toch wel kan bepalen waar al die olie naartoe gaat .

Door de uilaat naar buiten ?

In de luchtfilter ?

Olielekken naar buiten of koelsysteem ??

Blaast hij erg in de carterontluchting ??

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 augustus 2008 02:18 AM
  [ # 3 ]

1 liter olie op 100 km, als de motor dat gebruikt dan verbrandt hij het en zul je in je spiegel niets anders zien dan een blauwe wolk. Zie je dat niet dan gooit hij het er uit en dat zul je ook zien als je er onder kijkt.

1 op 100 is extreem veel.

Wat zou het kunnen zijn? Zuigerveren, klepgeleider? En hoe kom ik daar achter?

Als hij het langs de zuigers gebruikt zal hij continu roken, zuigt hij het langs de klepgeleiders, dan zal hij meer olie opzuigen als je het gas loslaat om bijvoorbeeld de auto te laten uitrollen voor een kruising of verkeerslicht. En als je dan weer gas geeft komt er een enorme rookpluim.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 30 augustus 2008 09:53 AM
  [ # 4 ]

Quiz: Waar blijft de olie!

of het blijft in je koelwater. Kijk daar ook eens.


of uw dame lekt behoorlijk en laat flinke sporen achter.


of de olie gaat via e carterontluchting naar het lucthfilter(!) en loopt daar uit terwijl u remt / rijdt. 

succes!

.komma

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 augustus 2008 11:32 AM
  [ # 5 ]

Gebruik je wel een minerale olie waarvan de viscositeit hoog genoeg is (bv 20w50)?

Kapotte koppakking?

Ik heb ook wel eens gehoord dat DS’en voor Afrika speciaal aangepast waren voor de uitermate stoffige omstandigheden (extra fijn luchtfilter, andere carb??) misschien abrasieve troep in je cilinder gekomen. Maar dit is wat mij betreft meer het verhaal van de klepel. Misschien dat iemand met meer kennis hier commentaar op kan geven?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 augustus 2008 02:29 PM
  [ # 6 ]
ted.kampen schreef:

Gebruik je wel een minerale olie

Is niet belangrijk. Het blok is immers pas gereviseerd, en tenzij pietjan de moeite heeft genomen om NOS keerringen etc. te vinden zit er dan nu modern, syntheet-bestendig spul in.

Het kan wel iets heel lulligs zijn. Sluit, ik noem maar wat, je peilstok nog goed af?? Ik ken gevallen waarin daarlangs héél veel olie stiekem verloren ging…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 augustus 2008 03:00 PM
  [ # 7 ]
Penny Lane schreef:
ted.kampen schreef:

Gebruik je wel een minerale olie

Sluit, ik noem maar wat, je peilstok nog goed af?? Ik ken gevallen waarin daarlangs héél veel olie stiekem verloren ging…

Derk

Moet daar een pakking(ring) tussen of iets dergelijks? Of is het gewoon schroefdraad?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 september 2008 03:45 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn DSupertje gewoon een rubber plug waardoorheen de peilstok zit. De plug klemt in de peilstokbuis. All the usual, eigenlijk. Maar omdat de rubberplug wel eens verslijt kan de peilstok los gaan zitten. Dan kan er daarlangs olie uit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 02 september 2008 03:53 PM
  [ # 9 ]

is de stang waar de peilstok in gaat ook niet in het blok geschroefd? als die wat los zit? dan krijg je ook troubless.


succes!

.komma

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2008 01:04 AM
  [ # 10 ]

Check. Die peilstokbuis moet ook goed vast zitten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 04 september 2008 12:47 AM
  [ # 11 ]

Misschien moet je 2-takt gaan tanken ?  Wink

Bij onze DS was een keer de olie-druksensor kapot. Gaat er dus geen lampje branden EN de olie gutst eruit, bijzonder net na het starten. Toen ik het doorhad, heb ik er 3 liter olie bij kunnen gooien…...
De sensor zit op een lastig te bereiken plaats aan de linker (bestuurderszijde) zijkant van het blok en als dit de oorzaak is, dan zie je waarschijnlijk een schoongespoelde vlek vanaf die plug.

Als dit het niet is en de uitlaatgassen zien er niet bijzonder blauw uit, zet de auto eens op een brug met lopende motor ?

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook