Nu mijn cilinderkop van mijn 1911cc bij het revisiebedrijf is, kan ik mooi het inlaatspruitstuk (je) schoonmaken. Er zit een flowtube aan oftewel een tube d’écoulement. Waar is dit eigenlijk voor? Bij mij was die afgeplugd, maar dat hoort niet, toch? Zie foto
Waarschijnlijk ben je er inmiddels uit. Ik ben eindelijk weer eens in de buurt van mijn wagen (na een paar maanden).
Bij mij zit er aan dit stukje buis een (ver)hard(e) doorzichtig kunstof slangetje wat ongeveer ter hoogte van de onderkantt van mijn karter ophoud. Ik weet niet wat het doet maar het ziet er uit alsof het al heel lang zo zit.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Hoi Bram, welkom terug! Ik heb de cilinderkop nog maar net terug en was er eigenlijk nog niet uit. Maar wat jij zegt klinkt wel aannemelijk want in het onderdelenboek staat ook iets van een slangetje naar onderen. Zo zal ik het ook weer doen, maar vroeg me alleen af waarvoor dat slangetje zal dienen? Groet
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Tube d’écoulement wil zeggen dat dit een drainage buisje is. Waarschijnlijk om smurrie of andere ongeregeldheden af te kunnen voeren c.q door te kunnen spoelen…........
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het buisje heeft als doel om benzine die na het uitzetten van de motor eventueel nog in het inlaatspruitstuk loopt af te voeren.
Het kan zijn dat er bv via de acceleratiepompsproeier of overloop uit de vlotterkamer benzine lekt, die in het inlaatspruitstuk kan blijven staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, dat klinkt wel logisch! Zou dat gaatje geen effect hebben op het vacuüm van de motor?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
super.alexander schreef:Ja, dat klinkt wel logisch! Zou dat gaatje geen effect hebben op het vacuüm van de motor?
Nee, gaatje moet orde grootte van een spelddikte zijn. Bij veel chocken en doorstarten kan de benzine er soms letterlijk uitspuiten. Liever niet op uitlaatspruitstuk, vandaar de eventuele verlengingen naar onder.
Effect op vacuum is minimaal dus, maar kan altijd gecheckt worden door met je vinger het gaatje af te sluiten bij draaiende motor.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bedankt voor de informatie, ik zal het dopje maar vervangen door een slangetje