Tube d’écoulement
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 02 augustus 2008 04:57 AM

Nu mijn cilinderkop van mijn 1911cc bij het revisiebedrijf is, kan ik mooi het inlaatspruitstuk (je) schoonmaken. Er zit een flowtube aan oftewel een tube d’écoulement. Waar is dit eigenlijk voor? Bij mij was die afgeplugd, maar dat hoort niet, toch? Zie foto

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 02 september 2008 08:50 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk ben je er inmiddels uit. Ik ben eindelijk weer eens in de buurt van mijn wagen (na een paar maanden).

Bij mij zit er aan dit stukje buis een (ver)hard(e) doorzichtig kunstof slangetje wat ongeveer ter hoogte van de onderkantt van mijn karter ophoud. Ik weet niet wat het doet maar het ziet er uit alsof het al heel lang zo zit.

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 02 september 2008 11:44 PM
  [ # 2 ]

Hoi Bram, welkom terug! Ik heb de cilinderkop nog maar net terug en was er eigenlijk nog niet uit. Maar wat jij zegt klinkt wel aannemelijk want in het onderdelenboek staat ook iets van een slangetje naar onderen. Zo zal ik het ook weer doen, maar vroeg me alleen af waarvoor dat slangetje zal dienen? Groet Cool

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 september 2008 12:26 AM
  [ # 3 ]

Tube d’écoulement wil zeggen dat dit een drainage buisje is. Waarschijnlijk om smurrie of andere ongeregeldheden af te kunnen voeren c.q door te kunnen spoelen…........

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 september 2008 12:34 AM
  [ # 4 ]

Het buisje heeft als doel om benzine die na het uitzetten van de motor eventueel nog in het inlaatspruitstuk loopt af te voeren.

Het kan zijn dat er bv via de acceleratiepompsproeier of overloop uit de vlotterkamer benzine lekt, die in het inlaatspruitstuk kan blijven staan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 03 september 2008 08:48 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat klinkt wel logisch! Zou dat gaatje geen effect hebben op het vacuüm van de motor?

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 september 2008 03:33 PM
  [ # 6 ]
super.alexander schreef:

Ja, dat klinkt wel logisch! Zou dat gaatje geen effect hebben op het vacuüm van de motor?

Nee, gaatje moet orde grootte van een spelddikte zijn. Bij veel chocken en doorstarten kan de benzine er soms letterlijk uitspuiten. Liever niet op uitlaatspruitstuk, vandaar de eventuele verlengingen naar onder.

Effect op vacuum is minimaal dus, maar kan altijd gecheckt worden door met je vinger het gaatje af te sluiten bij draaiende motor.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 05 september 2008 09:51 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de informatie, ik zal het dopje maar vervangen door een slangetje Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook