Hehe, de koppeling zit eronder na een sleutelmarathon van bijna 14uur, gisteren om 20:00 begonnen, en vandaag om 10:00 klaar. Henny_XM heeft me geholpen, helaas moest hij in de ochtend weg, we hebben toen nog samen de aandrijfassen erin gestoken en ben ik verder gegaan met opbouwen.
Uiteraard mijn dank aan Henny voor zijn onmisbare hulp.
Het is gelukkig goed te doen, de bak je je prima eronderuit wurmen met een beetje draaien, ik heb de overheadkraan gebruikt waar ik 2 kettingtakels in had gehangen, de ene takel aan de motor de andere in de bak.
Er was geen lekkage bij het hoofdlager te zien, voor de zekerheid heb ik de zichtbare spleet toch opgevuld met vloeibare pakking. Het is echter twijvelachtig of de krukas keerring lekte, het leek wel of het langs de vliegwielboutjes eruit kwam. We hebben toch maar de nieuwe keerring gemonteerd, de nieuwe vliegwielboutjes zijn op het onderste stuk voorzien van loctite, het bovenste stuk heb ik met vloeibare pakking ingesmeerd.
De koppeling zelf was een brok ellende, plaat was van LUK en de drukgroep van AP, wat een echt B-Merk is. De drukgroep had al een mooie slijtrand van het druklager en het lager zelf viel bijna uitelkaar. Nu ga ik me toch afvragen wat die garage in Groningen heeft uitgevreten met dat blokwissel, hebben ze het vliegwiel overgezet? drukgroep van de oude motor overgezet? Hij zei dat het Berlingo blok een koppeling had die z.g.a.n. was, maar waarom deze nog steeds zo rot koppelde als de oude motor???
De nieuwe Valeo koppeling koppelt zeer soepel, ik kan nu wegrijden zonder gas bij te geven, ander zakte het toerental te ver in, zelf met de airco aan kan ik nu soepel op de koppeling wegrijden . Ik heb he goed aangepakt en alle afdichten, en keerringen vervangen, zelfs die van de schakelstangen. Meteen de rest even nagekeken en alles is nog in prima conditie, wat de kwaliteit van een goed onderhouden Xantia nog eens benadrukt, zelfs na 300k.
Ik heb helaas geen foto’s we waren beiden een camera vergeten, wel zal ik fotos van de k*t koppelingset die eruit kwam hier posten.
Goed nieuws, we wilden vanochtend nog komen maar de klus was al geklaard
Wel beter dat je het verschil goed merkt! Die ene keer dat ik in je xant heb gereden dacht ik echt wat een drama koppeling. Heb je het in ieder geval niet voor niks gedaan.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed nieuws
Die oude koppeling was idd een drama
Nu kan je er weer een paar ton tegen
Rooney schreef:Goed nieuws, we wilden vanochtend nog komen maar de klus was al geklaard
Wel beter dat je het verschil goed merkt! Die ene keer dat ik in je xant heb gereden dacht ik echt wat een drama koppeling. Heb je het in ieder geval niet voor niks gedaan.
Thankx, ik vind het heel tof dat jullie je plannen voor Koninginnedag (zuipen?) wilden aanpassen, ik zag het even niet meer zitten om het alleen af te maken, maar het is toch gelukt.
Dit is een mooi voorbeeld voor iedereen die twijvelt tussen een LUK of andere imitatie zooi en een originele Valeo.
Ik was destijds met de C15 ook blij dat je me die Valeo had aangeraden, ging echt goed!
Ga je nu ook in navolging van het koppensnellen een plaatsneller worden?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Omdat de auto nu veel soepeler koppelt heb ik de pomp nu eindelijk eens beter (zuiniger) kunnen afstellen ipv te rijk, anders sloeg de motor steeds uit omdat het toerental met de baggerkoppeling te veel inelkaar stortte.
Het volgende probleem, er was aan de linkerzijde (bestuurderskant) een schaven geluid bij lage snelheden te horen. Is sinds gisteren weg, maar nu is er een onbalans in het voortrein, ik heb alles al gecontroleerd en nagetrokken, draagarmen en rubbers zijn nog goed. Het trillen is niet altijd aanwezig, soms is het opeens weg, maar het lijkt er nu op dat het permanent aanwezig is. In het stadsverkeer merk ik er niets van, maar op de snelweg is het duidelijk voelbaar, vreemd genoeg voel ik niets in het stuur.
Zou het kunnen dat een aandrijfas het niet overleefd heeft ???
Volgens een collega, moet je die dingen in exact dezelfde positie terug steken als dat je ze eruit heb gehaald, anders sneuvelen ze, schijnt bij de BX al een bekend euvel te zijn ???
Beide assen zijn nog origineel en hebben al ruim 300k erop zitten.
Ik weet dat bij een AX als je hem verlaagd dat ze vaak daarna gaan tikken en rammelen omdat ze dan ineens in een andere postitie staan en hun werk moeten doen. Hoe dat bij een xantia enzo is weet ik niet….
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Is dat rammelen en tikken bij een AX over als je de as vernieuwt?
Gelukkig kost een gereviseerde as bij Automaterialen M. van de Woude in Barendrecht niet de hoofdprijs, c.a. € 100 / kant. Nou hik ik niet tegen die € 200, als ik het maar zeker weet dat het de assen zijn, anders is het geld verspilling.
Volgens mij moet je enkel bij het uit elkaar trekken van de steekas zelf heel de boel in exact dezelfde positie terug steken, niet hoe de steekassen in het bak komen te zitten.
Duw de wagen 1 meter vooruit in een bocht en je steekassen staan al anders tov. elkaar…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoewel ik geen trillingen in het stuur heb, ga ik eerst maar eens de banden laten balanceren, mocht het dan nog niet over zijn, dan heb ik dat in iedergeval uitgesloten.
Word wel een beetje moedeloos van het ondankbare gedrag van mijn auto na de troetelbeurt van vorige week
ZX1.4i schreef:We hebben toch maar de nieuwe keerring gemonteerd,....
Interressant draadje is dit, ik ga nl ook binnenkort de koppeling vervangen en wil gelijk naar de keerring kijken, paar vraagjes:
1/ hoe heb je de keerring vervangen (tooltje gemaakt of er gewoon ingeklopt?)
2/ moet ik nieuwe vliegwielboutjes nemen?
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Ik heb een tooltje gemaakt en vliegwielboutjes moeten inderdaad vernieuwd worden, vastzetten op moment met een momentsleutel. Boutjes voor een TU motor schijnen best wel prijzig te zijn, deze kun je ook schoonmaken en met een beetje blauwe loctite vastzetten. Voor een XU motor zou ik ze wel vernieuwen, dat is fijne draad en ze zijn een stuk goedkoper, c.a. €20 voor een setje, je heb er 8 nodig, maar ze worden per 10 verkocht
Zie ook deze Link met foto’s van een koppelingwissel bij een Saxo 16V.