Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik wist eigenlijk wel beter maar heb het voor de gein toch eens geprobeerd: het ‘nieuwe’ rijden.
Mijn ervaring is dat het totaal niet werkt voor mijn GSA. Ze rijdt veel zuiniger als ik lekker doortrek naar wat hogere toeren en afremmen op de motor levert volgens mij ook eerder hoger verbruik op dan lager. Bovendien kwam ze soms in protest tegen deze handeling door spuug-geluiden te maken in de uitlaatpijp. Kortom, mijn Geesje spuugt op het nieuwe rijden!
Uiteraard helpt het wel als je vooruitkijkt en zo veel mogelijk uitrolt ipv telkens op het laatste moment remt.
Ik ben benieuwd naar jullie tips om zo zuinig mogelijk te rijden met een GS/A. Ik rijd overigens op euro 95 met loodvervanger.
Gemiddeld verbruik bij rijden oude stijl: 1:12,5
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je goedkoop wilt rijden, dan moet je er een gaspot in knallen! Zorg in ieder geval dat het zaakje goed afgesteld is, en verder moet je niet eens je verbruik uitrekenen. Gewoon gassen met die hap, daar zijn ze voor gemaakt!
Het nieuwe rijden is meer dan alleen laag in toeren blijven en optimaal profiteren van de soepelheid van de motor.
Je snelheid beperken, anticiperen (waardoor je de wagen kan laten uitrollen ipv onnodig hoeft te remmen) en de auto niet voor de korte ritjes gebruiken zijn tips die altijd al nuttig waren.
Ik gooi er wel RON98 benzine in (GS) maar misschien mag jouw GSA “al” wel op eurosuper? Loodvervanger is onnodig. De klepzetels kunnen prima tegen ongelode benzine en die loodvervanger doet niks aan het oktaangetal.
Verder geniet ik gewoon als ik in de GS rijd. Het is niet mijn dagelijkse auto, dus of ie nu 1 op 11 loopt of 1 op 13 kan me niet zoveel boeien.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Re: Zuinig rijden
Midfriesland schreef:Gemiddeld verbruik bij rijden oude stijl: 1:12,5
Dat is toch een super verbruik? Wil je zuiniger? Laten staan….....
Nieuw rijden werkt alleen bij Nieuwe motoren; oude motoren moeten toeren draaien. Punt.
Anticiperen in het verkeer is inderdaad altijd goed.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Re: Zuinig rijden
Midfriesland schreef:en afremmen op de motor levert volgens mij ook eerder hoger verbruik op dan lager.
Het advies “uitrollen in de versnelling” is omdat een auto van minder als pak hem beet 15 jaar oud dan geen druppel benzine verbruikt, in tegenstelling tot wanneer je de koppeling intrapt en de motor dus stationair loopt.
Een GSA heeft niet zo’n afsluitklep in de brandstof toevoer dus dat advies gaat (in ieder geval om die reden) daarvoor niet op.
Zijn er origineel in Californie GSA’s geleverd? Als die er zijn zal daar waarschijnlijk wel zo’n klepje in zitten (vanaf begin jaren ‘70 al).
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Re: Zuinig rijden
Siert schreef:
Het advies “uitrollen in de versnelling” is omdat een auto van minder als pak hem beet 15 jaar oud dan geen druppel benzine verbruikt, in tegenstelling tot wanneer je de koppeling intrapt en de motor dus stationair loopt.
Een GSA heeft niet zo’n afsluitklep in de brandstof toevoer dus dat advies gaat (in ieder geval om die reden) daarvoor niet op.
Mijn GSA heeft wel een stationairsproeier, als je dat bedoeld. Deze is mijns inziens bedoeld om “nadieselen” te voorkomen. Een en ander zal denk ik afhankelijk zijn van het type motor en carburateur.
Siert schreef:
Zijn er origineel in Californie GSA’s geleverd? Als die er zijn zal daar waarschijnlijk wel zo’n klepje in zitten (vanaf begin jaren ‘70 al).
Helaas nooit officieël geleverd in de VS en Canada, er is wel een prototype geweest voor de Amerikaanse markt, maar daar is het bij gebleven.
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Re: Zuinig rijden
DIEHARD schreef:Mijn GSA heeft wel een stationairsproeier, als je dat bedoeld. Deze is mijns inziens bedoeld om “nadieselen” te voorkomen.
Stationairsproeier en daarmee nadieselen voorkomen?
Wanneer heb jij voor het laatst een boek over basis-autotechniek in de vingers gehad?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
de afsluiter op de stationairsproeier is wel degelijk om nadieselen etc te voorkomen.
1/14 tot 1/16 is wel gehaald met een GS/A (OK een GS met 1300 cc en lange 5 bak dan)
CX GTi Turbo 2 - All Black
Nee wat ik bedoel is dat de volledige brandstof toevoer wordt afgesloten door een klepje.
Evan schreef:de afsluiter op de stationairsproeier is wel degelijk om nadieselen etc te voorkomen.
1/14 tot 1/16 is wel gehaald met een GS/A (OK een GS met 1300 cc en lange 5 bak dan)
Ja 1/14 haalde ik ook wel met de GS/A X1 van een vriend van mij waarmee ik behoorlijk veel kilometers gemaakt heb.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Vorig jaar zomer in Frankrijk met onze GSA met alle vakantie bepakking enzo op de franse autobaan 1:15,4 gehaald met een 1129 motor. Het meeste ook nog rond de 130 /140 gereden. Heb ik in NL nog niet kunnen evenaren… 1:13/14 is wel het zuinigst.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Evan schreef:de afsluiter op de stationairsproeier
Dat is dan ook een totaal ander verhaal…........
Maar het zal wel een afsluitertje zijn op de brandstoftoevoer…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
En ik maar denken dat een GS/A nooit zuiniger kon rijden dan 1 op 10…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Haha! Weg illusie
My other car is a broomstick.
Alcyone schreef:En ik maar denken dat een GS/A nooit zuiniger kon rijden dan 1 op 10…
De laatste tank 1 op 11.2. GS 1220 break.
mpostma schreef:Alcyone schreef:En ik maar denken dat een GS/A nooit zuiniger kon rijden dan 1 op 10…
De laatste tank 1 op 11.2. GS 1220 break.
Met gewoon een rustige rijstijl kom ik met de GSA 1300 met 5 bak aan gem. van 1 op 13.05
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën