[ZX] Problemen met stappenmotor
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 01 mei 2005 04:50 PM

Hela…ik ben in mijn enthousiasme (en uiterste poging) bezig om mijn opstartproblemen te verhelpen…en heb daarbij mijn stappenmotor gedemonteerd (dat magnet marelli geval…althans dat is volgens mij de stappenmotor). Nu heb ik alles schoongemaakt en in elkaar geschroefd en nu wil de motor niet meer starten zonder wat hulp van mijn rechtervoet!

Als iemand even kan uitleggen hoe ik dit alles moet resetten…graag!

Het betreft een ZX Volcane 2.0 uit 1992

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 01 mei 2005 07:08 PM
  [ # 1 ]

nou…het resetten van de eco was dus al voldoende Shocked

Maar ik blijf nog steeds met het probleem zitten dat hij behoorlijk slecht start als hij koud is…ik heb alle afstellingen al na laten meten… De motor loopt wel heel goed als hij eenmaal loopt! Ik snap er niets meer van maar misschien iemand anders wel! Ik hoor het graag.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 01 mei 2005 08:06 PM
  [ # 2 ]
ZX-Cruiser schreef:

Misschien eens kijken naar de standaard onderhouds dingen? Bougies en luchtfilter, benzinefilter. Als dat gedaan is zou je verder kunnen zoeken in bobines, ontstekingsmodule, sensoren, vacuumslangen etc etc Smile

tsja…luchtfilter…daar heb ik ook al naar gekeken. Als de “naden” tussen de lamellen zwart zijn, is de filter dan op? Ik heb hem al proberen schoon te maken met een stofzuiger, maar het fijne stof haal je er niet mee uit natuurlijk.

Ik heb trouwens ook geprobeerd de stappenmotor schoon te maken. Klopt het dat er een vaste pin zit met daarvoor een busje dat achter een veer zit?  Confused  Hoe werkt dat dan precies? Dan weet ik ook wat schoon moet zijn Smile

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 01 mei 2005 11:04 PM
  [ # 3 ]

heb je geen stappenmotor?? Is er in de 2 liter serie Vulcane dan ook nog een aparte 16v versie ofzo die dat niet heeft? De bougies waren overigens nattig…de linker kletsnat en de rechter droog :S

Wat betekent dit?

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 01 mei 2005 11:31 PM
  [ # 4 ]

maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?  Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 mei 2005 05:55 AM
  [ # 5 ]
Stones schreef:

maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?  Confused

Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?

In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 03 mei 2005 12:15 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:
Stones schreef:

maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?  Confused

Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?

In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.

inderdaad vettig…maar het rare is dus dat de 1e vettig is en de 2e minder, de 3e nog minder en de 4e is droog Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 mei 2005 12:39 PM
  [ # 7 ]
Stones schreef:
ZX1.4i schreef:
Stones schreef:

maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?  Confused

Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?

In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.

inderdaad vettig…maar het rare is dus dat de 1e vettig is en de 2e minder, de 3e nog minder en de 4e is droog Confused

Ik heb nog geen tijd gehad om even in het Haynes boek te kijken, ik zal straks tijdens de lunchpauze er eens een blik in werpen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 mei 2005 04:48 PM
  [ # 8 ]

Het Haynes boek zegt, bougies die vet/nat zijn met olie:

Versleten zuigerveren, versleten cylinderbussen en/of versleten “valve-guides”
Weet iemand wat “valve-guides” in het NL is? klepsteelrubbers? klepgeleiders??

Een compressie-test kan uitwijzen of de zuigers/cylinderbussen versleten zijn, de cylinders waar je de natte bougies uithaalt zullen minder goed presteren.

Verder meld het boek dat het soms ook kan voorkomen tijdens de inrij-periode van een nieuwe/geriviseerde motor.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 03 mei 2005 05:01 PM
  [ # 9 ]

hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 mei 2005 05:31 PM
  [ # 10 ]
Stones schreef:

hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?

Wat materiaalkosten betreft is het redelijk te doen, het is alleen nogal wat werk en dan tikt het arbeidsloon hard aan.
Het is dan maar de vraag of de auto het nog waard is? Stel het is een goed uitziende luxe ZX uit 1998 met weinig km, dan is een andere motor het overwegen waard.

Hoe zit het eigenlijk met het olie-verbruik en komt er geen (licht)blauwe rook uit de uitlaat? heb je dat al gecontroleerd?

We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen Wink

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 03 mei 2005 07:32 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:
Stones schreef:

hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?

Wat materiaalkosten betreft is het redelijk te doen, het is alleen nogal wat werk en dan tikt het arbeidsloon hard aan.
Het is dan maar de vraag of de auto het nog waard is? Stel het is een goed uitziende luxe ZX uit 1998 met weinig km, dan is een andere motor het overwegen waard.

Hoe zit het eigenlijk met het olie-verbruik en komt er geen (licht)blauwe rook uit de uitlaat? heb je dat al gecontroleerd?

We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen Wink

Nou…hij begint er natuurlijk niet echt mooier op te worden als andere mensen:

- je spiegel aantikken en het glas breekt
- geen hulpstuk bij de brug leggen waardoor de spoiler is beschadigd…
- naast je auto gaan lassen waardoor er staalspetters in mijn zijraam zitten Confused
- je auto voor de “gein” bij de wielkast linksvoor beetpakken om de auto op te tillen…vervolgens zitten er 2 deukjes in het staal (en natúúrlijk wist de betreffende persoon van niks)
- iemand vóór mij besluit zijn remmen te testen…de mijne waren (toen nog) een beetje langzamer—> ZX meets Trekhaak… (zachtjes…dat dan weer wel)

(Dit alles sinds ik naar R’dam -en later Delft- was verhuisd…)


Ik zal de rook eens gaan inspecteren op blauwe gloed en zal de druk in het blok laten nameten (ik vind het idee van de klusdag overigens g-e-n-i-a-a-l!  Very Happy   )

Maar al met al ziet hij er nog best ok uit…en hij rijdt en zit zooo lekker dat ik hem gewoon niet kwijt wil!

-edit- dat ik alle remschijven & -blokken en uitlaatdeel heb vervangen motiveert ook wel tot behoud….

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 mei 2005 12:11 AM
  [ # 12 ]

Dus het ligt niet aan je stappen motor ??

verbaas me er trouwens ff over, je hebt dat ding weg gehaald en je merkt geen verschil ? Wat doet dat ding dan ???

Ik dacht toch iets met de lucht aan voer ? Sinds ik dat gren lucht filter heb zit er ook een heel klein filterje op die stappen motro. Die hoor ik tijdens wegrijden wel flink zuigen trouwens. Dat groet filte rhoor ik pas als ik het gas diep intrap, donkere brom….

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 04 mei 2005 02:39 AM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen Wink

04-06?? KreazyV8Wuppo lijkt wel zin te hebben om eens flink technisch te gaan doen!!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 mei 2005 05:23 AM
  [ # 14 ]
voge schreef:
ZX1.4i schreef:

We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen Wink

04-06?? KreazyV8Wuppo lijkt wel zin te hebben om eens flink technisch te gaan doen!!

Lijkt me ook wel leuk, maar dit klusje kan niet in een dagje lijkt mij?
Gewoon een plek waar de auto kan blijven staan en het in een paar dagen doen, leuk en leerzaam voor iedereen.

En de eigenaar van de ZX zorgt voor de koffie en koekjes Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook