C5 1.8 Ligne Prestige Berline, juli 2002 LPG
Op vakantie in Frankrijk brak mijn uitlaat af op minder dan 1 cm voor de aansluiting met de achterdemper. Op vakantie was een heel klein gaatje ontstaan en binnen 300 km scheurde de uitlaat volledig af.
Tijdens de vervanging incl. katalysator (Citroen € 1000-1100, niet-Citroen €500) kwam aan het licht dat één van de twee ophangbeugels welke op de carrosserie gemonteerd hadden moeten zitten nooit gemonteerd is geweest en dit erg lange uitlaatstuk slecht op 1 ophangpunt aan de carrosserie vast hing. De uitlaat heeft dus jarenlang niet goed gehangen, is gaan wrikken (torsie) op de aansluitingen en is hierdoor versneld en vroegtijdig gaan slijten en uiteindelijk doorgescheurd. De rest van de uitlaat vertoont verder geen enkele slijt- of doorroestplek.
Gezien de lengte (spruitstuk tot achterdemper), gewicht en katalysator kan deze lange uitlaat niet zonder de twee ophangpunten.
Al het dealeronderhoud/keuringen van de afgelopen 6 jaar ten spijt is dit nooit opgemerkt.
Als ik de missende beugel bij een gerenomeerd dealer wil bestellen krijg ik eerst de verkeerde (diegene die er al zat), daarna een ophangbeugel voor de achterdemper, daarna bestaat de beugel zogenaamd niet voor de auto (internet onderdelenzoeksysteem Citroën “MARCO”(?), of zo) en hebben ze hem daarna eindelijk gevonden.
Aangezien ik hier met Citroën over in gesprek ben kan ik helaas geen verdere details geven, maar ik vraag me af :
Is deze missende beugel een bekend probleem bij de deze Citroëns uit deze periode :
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Wat er niet zit, kan geen probleem vormen…
Een uitlaat die na 6 jaar kapot gaat? Netjes hoor…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Re: Ontbrekende carrosseriesteun voor uitlaat (nooit gemonte
CitroFrance schreef:
Aangezien ik hier met Citroën over in gesprek ben kan ik helaas geen verdere details geven
Wat moet je hier voor gesprekken over voeren.Zo komt hij uit de fabriek.
CitroFrance schreef:
Is deze missende beugel een bekend probleem bij de deze Citroëns uit deze periode :
Zie vorig bericht.
Hij hoort er botweg niet onder.
goh, nu ronama nog, en dan zijn we compleet
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat ik helemaal niet begrijp, is waarom de katalysator vervangen is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Geen idee of het de eerste uitlaat is, ‘k ben 2e eigenaar v.a. 75K
Dames/heren, dit is gewoon een vraag. Jullie zijn al langer member met de nodige ervaring maar als je de hele constructie bekijkt lijkt 1 bevestiging ook niet logisch. Daarom zal ik even inhoudelijk proberen te reageren.
@Digidaan :
Omdat dit een lang uitlaatdeel uit één stuk is, vanaf spruitstuk tot achterdemper met in het midden de ‘kat’ er integraal in verwerkt (niet los te koppelen) Niet veel keus dus bij een gebroken uitlaat.
@ Menno :
Zeuren? OK, jouw mening! Wel erg vriendelijk…
@ Rene en Menno :
Waar komt jullie kennis hierover vandaan? Als ik fout zit, zit ik fout, maar kijk even naar onderstaand verhaal.
De uitlaat zelf heeft op net achter de ‘kat’ twee ophangbeugels, zowel die van PSA zelf als de uitlaten van derden die volgens de PSA specificaties gebouwd zijn.
De carrosserie heeft op die plaats ook twee montagepunten voor beugels om de 2 ophangpunten van de uitlaat aan te bevestigen.
Waarom iets monteren en nog steeds leveren wat nooit gebruikt wordt, zowel op de uitlaat als op de carrosserie? Autofabrikanten zijn soms gek, maar extra ongebruikte dingen monteren kost extra geld en daar waren ze na bijna 8 jaar dan wel al lang mee gestopt.
Zie hier bv een uitlaat (niet-PSA) voor mijn model met de twee ophangbeugels (nee, geen spam of reclamepoging):
NB. de PSA versie is uit één stuk
Op de technische detailtekeningen van Citroën van dit uitlaatssyteem heb ik o.a. in Frankrijk bij de dealer gewoon de ophanging door 2 beugels gezien incl rubbers en moeren.
Citroën levert de beugels ook gewoon (partnr.‘s bestuurderskant : 1755.A0 en passagierskant 1755.99).
Hoezo dan “geen 1 C5 .... “? Het zijn niet bepaald optionele tuning-onderdelen.
Als we even niet uitgaan van een ontwerpfout, maar met een uitlaat van die lengte, gewicht (en gekeken naar de twee ophangpunten van de achterdemper) moet je gewoon het tweede ophangpunt gebruiken, anders hangt de constructie ‘van links naar rechts’ wiebelend (even zwart-wit) onder je auto.
De stabilitieit van je uitlaatsysteem hangt af van deze twee ophangpunten aangezien de achterdemper voor zijn stabiliteit eveneens van het deel ervoor afhankelijk is.
Kan iemand daar dan iets over zeggen, de dealer-leden wellicht?
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]
Mijn Xantia heeft volgens mij ook maar één ophangpunt.
Toen mijn middenstuk brak (voor de achterdemper) heb ik een reparatiestuk van 40 euro gehaald, en gemonteerd.
Vlak achter de kat moest ik de pijp afzagen om het stuk er op te zetten.
Het lijkt mij dat dit bij de C5 ook gewoon te doen is.
Mijn Picasso volgens mij hetzelfde verhaal. Dinsdag gaat hij de brug op, dan zal ik even kijken.
Je hebt de wagen bij 75k. gekocht. Zeker weten dat dit de originele pijp was. zes jaar is niet verkeerd hoor.
Maar ik wil toch graag de vraag van daan herhalen, waarom de katalisator vervangen is.
CitroFrance schreef:
@ Rene en Menno :
Waar komt jullie kennis hierover vandaan?
wat dacht je van dik 2 jaar http://www.c5club.nl opgestart door???
juist ja.
ssssssssssst
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat een uitlaat afbreekt/scheurt bij de aansluiting op de einddemper is een vaak voorkomend iets bij diverse citroen modellen.
Je schrijft: er onstond een gaatje en binnen 300 km scheurde de uitlaat compleet af, door torsiekrachten. Dat is een conclusie die niet helemaal juist is. Na 6 jaar is de uitlaat van binnenuit doorgeroest, en het kleine gaatje wat onstond is het eerste teken dat de uitlaat op dat punt van binnenuit heel erg dun is. Het is niet zo dat ie afscheurt door dat ene gaatje, maar omdat de gehele pijp op dat punt en moment nog maar een milimeter of misschien twee dik is. Dat is natuurlijk veel te dun om nog maar enige sterkte te geven. Om dan te zeggen dat ie is afgescheurd omdat er één ophangpunt zou ontbreken, is niet te bewijzen na 6 jaar. Zou het ontbreken van dat punt de reden zijn van het afscheuren/breken van de pijp dan was dat veel eerder gebeurd.
Waarom er dan wél een extra steun te leveren is? Heel simpel: in het begin van de productie zijn er wat klachten over resonantie van de uitlaat geweest. Daar is een extra steuntje voor bedacht, of beter gezegd: men heeft besloten om het extra steuntje wat vermoedelijk in de aanloop naar de productie gesneuveld is ( uit kosten oogpunt) als extra te leveren voor auto’s waar problemen met de uitlaat ophaning waren.
Overigens: een uitlaat van die lengte en gewicht kan prima toe met één steun. Anders waren er al lang grote problemen met C5 uitlaatjes bekend, en zou het forum er vol mee staan. Dat is dus niet het geval….. Wie 6 jaar met één uitlaat doet mag in z’n handen knijpen. De gemiddelde levensduur van een origineleuitlaat is berekend op 5 jaar voor een benzine auto, en 7 jaar voor een dieselmodel. Een imitatie uitlaat gaat beduidend korter mee, en dat geldt voor katalysatoren al helemaal, daar is goedkoop vaak duurkoop…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Hier valt weinig tot niets aan toe te voegen
Xantia heeft dit “probleem” ook de uitlaat gaat op den duur uitzakken door het gewicht omdat er alleen bij de achterdemper een ophanging is.
Citroen c32 Hilton XLS
@ all
Dank voor de uitgebreide antwoorden. Als dit inderdaad de norm is, dan is dat zo en zal ik daarmee moeten leven. Wat mij betreft slotje hierna.
Als voormalig HTS-er vind ik het echter onbevredigend en een ontwerpfout aangezien de uitlaat bij dit type in onbalans onder de wagen hangt. Dit levert onnodige belasting op voor de flexibele manchet bij het spruitstuk en de aansluiting op de achterdemper. De oplossing kost € 13,80, of zouden dan de uitlaten te lang meegaan voor de dealeromzet.
Morgen gaat sowieso de tweede beugel er onder. Voor dat geld kies ik dan de beste oplossing.
Til AUB niet te zwaar aan mijn eigen menig en houdt het volgende citaat dat ik van een oud leraar hoorde in gedachten :
“An opinion is like an ass, everybody has got one”
@waterman771
Natuurlijk komt het van binnenuit, maar van niets naar volledig doorscheuren binnen 300 km op franse tolwegen (’ zweefrijden’ ) betekent dat er wel degelijk onnodig veel (torsie)krachten op de verbinding staan. Vanwege de ex-centrische ophanging gaat de uitlaat onder eigen gewicht en plaatsing van de ophangbeugel sowieso trekken en uithangen. Dat ie het zo lang vol houdt is waarschijnlijk te danken aan de zware uitvoering van de pijp.
De kans is inderdaad dat imitatie minder lang mee gaat, dit is echter geen vaste regel die opgaat. Als je de kwaliteit en prijs van sommige originele dealermaterialen ziet mag je ook vraagtekens zetten. Ik heb een beetje problemen gekregen met het meefinancieren van de mooie gebouwen, streepjespakken, showrooms, uurlonen die snel naar de € 100 aan het stijgen zijn en overbodige mailingen die je bij een officiele dealer ook meebetaalt.
Rekensom : mijn nieuwe uitlaat incl kat kostte € 493,- gemonteerd en wel. Bij Citroen ben ik minimaal het dubbele kwijt. Als de huidige oplossing half zo lang meegaat (=100K) ben ik bij 2x imitatie nog steeds niet duurder uit dan bij 1 reparatie bij Citroen.
@ Menno
Geen probleem, het zal het tijdstip van mijn reactie zijn geweest
@ Ronama
Ben gelijk even lid geworden. Geen idee of ik dat hier kan zeggen, of dat ik dan in een GEEN STIJL vs FOK stammenstrijd terecht kom.
Kon echter niet direct draadjes vinden over dit onderwerp. Links???
@ Rene
6 jaar is inderdaad mooi, maar in de wetenschap dat dit aanmerkelijk langer had kunnen zijn (NB originele PSA pijp gemonteerd bij dealer incl. kat = € 900-1100 All In, zonder achterdemper) zit het je dan toch niet lekker.
Heb geen brug ter beschikking, maar vroeger draaide ik mijn hand niet om voor een uitlaatje plaatsen. Daarnaast kwam ik op zondagmorgen terug en mocht maandag er al weer mee naar het werk (ik rijd 100-150 km/dag). Kan hem echt niet missen, maar het moest wel gerepareerd.
Reparatiestukken is iets wat na de reparatie ook bij mij opkwam, was echter niet met het bestaan van zoiets bekend (=mijn gemis).
Door de onbekendheid met reparatiestukken en het feit dat de kat een integraal en niet-demontabel onderdeel van dit uitlaatstuk is ben ik voor volledige vervanging gegaan. Achteraf een goede beslissing want bij demontage bleek het keramisch element op minimaal 1 plaats gebroken.
Sorry voor deze roman, MODS, wat mij betreft kan het slot erop.
size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]