Hallo,
Mijn citroen BX heeft een hydraulisch lek aan een van de rubberen retourleidingen. Nu wil ik zelf alle rubberen retourleidingen gaan vervangen. Weet iemand hoeveel meter leiding ik moet kopen, en hoeveel millimeter deze in diameter moeten zijn ? Het Haynes boek geeft aan 3.5mm 4.5mm en 6.0mm.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zou graag even een onderscheid willen maken. In het hydraulisch systeem hebben we het altijd over leidingen voor die tubes van metaal, en over slangen voor de tubes van rubber en plastic. Dit om erg veel verwarring te voorkomen.
Maar goed, je hebt een lek in een retourslang. Kun je precies aangeven waar dat lek zit? Als dat lek boven of naast het rechter voorwiel zit, is er vaak meer aan de hand en is zelf alles vervangen bijna niet te doen, tien tegen 1 dat het dan de octopus is. Hoe snel lekt ze, in druppels per minuut?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
hoi,
het lek zit rechtsvoor , ik kan het zien lekken. rechtsvoor als je de motorkap open hebt. ter hoogte van de rechter veerbol , en dan bij de motor.
Het lekt ongeveer een druppel per seconde , mijn octopus was met een half uur rijden bijna leeg. De BX kwam daarna niet meer omhoog.
mvg
joost
Beste Alcyone (of iemand anders die van lekkende BX’en afweet)
Ook mijn BX is LHM gaan lekken, en wel in de buurt van het rechter voorwiel. De lekkage zit precies bij een soort plastic koppelstukje tussen twee dunne plastic slangetjes (zo’n 3 à 4 mm dik) aan de onderkant van de auto. Hij druppelt behoorlijk, iets meer dan 1 druppel per seconde. Verder zie ik nergens lekkages, geen troep onder de motorkap e.d.
Wat denken jullie: is dit iets ernstigs, of gewoon een kwestie van koppelstukje (of wat het dan ook is) vervangen?
Bij voorbaat bedankt voor het antwoord!
Groet,
hey robbie ,
zit deze slang aan je veerpoot vast met een klem ?
dan is het je retourslang, ik heb deze vorige week vervangen , kostte me 20 euro of 25 euro bij de citroen dealer . Dit was ook een soort koppelstuk waar 2 slangen bijeen komen en in je veerpoot gaan (achter het wiel) om het goed te kunnen zien zou je je wiel eraf moeten halen, klopt dit ?
gr,
joost
Hoi Joost,
De slang zit inderdaad met een klemmetje vast. Het druppelen houdt ook pas enige tijd nadat de auto weer is ingezakt op, dus dat het om een retourslang zou gaan klinkt dan wel logisch.
De lekkage zit bij mij niet heel dicht bij het rechtervoorwiel; ongeveer dertig/veertig centimeter ervandaan.
Maar goed, ik breng hem maandag naar de garage. Het mankement dat jij had klinkt wel erg hetzelfde als waar ik mee zit, dus ik weet nu waar ik zo ongeveer vanuit moet gaan wat betreft kosten.
Dank je!
hoi robbie,
het is een retourslang die ongeveer 25 e kost , een klemmetje kostte mij 5 e,
als je het wiel op poten zet kan je het zelf zien, ik zou het niet laten laten maken , maar zelf doen, dit kan je in 10 min zelf doen. klem dr af , retourslang dr op , klem dr op , wiel dr op en weer rijden maar!
gr.
joost