1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koppeling ontkoppelt niet meer…
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 31 augustus 2008 11:27 PM

Zojuist onderweg weigert de koppeling haar dienst. Van het ene moment op het andere ontkoppelt ‘ie niet meer. Bij het intrappen van de koppeling beweegt de hefboom op het koppelingshuis volledig, tegen het stuurhuisrubber aan, maar de koppeling doet het niet. Ook voelt het pedaal niet anders. Wat kan dit nu zijn? is misschien het druklager van zijn plek? Ik kan, al loerend achter het rubber om de hefboom niets zien. Het zal wel een complete bak-uitbouw worden vrees ik…

Startend in zijn 2 en voorzichtig met tussengas schakelend bij ik naar huis gereden.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 september 2008 12:40 AM
  [ # 1 ]

Drukvinger gebroken, zijn er nog twee heel, zou je heeel misschien kunnen voelen?

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 september 2008 02:51 AM
  [ # 2 ]

Als je dezelfde weerstand voelt kan het ook zijn dat het hart uit de plaat gescheurd is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2008 02:45 PM
  [ # 3 ]
jantje1948 schreef:

Als je dezelfde weerstand voelt kan het ook zijn dat het hart uit de plaat gescheurd is.

Dan rijdt ie niet meer.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 01 september 2008 08:38 PM
  [ # 4 ]

zit de kabel goed thv het chassis?
Is er bij mij ook al eens uit gekomen.. ooit

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2008 08:49 PM
  [ # 5 ]

Re: Koppeling ontkoppelt niet meer…

GeraldDSuper schreef:

Bij het intrappen van de koppeling beweegt de hefboom op het koppelingshuis volledig, tegen het stuurhuisrubber aan, maar de koppeling doet het niet. .

Ja dus. zit ok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 04 september 2008 07:13 PM
  [ # 6 ]

Zo, even de handen ontvet om verslag (en een bakkie leut) te doen. Vandaag een dagje vrij genomen en om 9.00 uur begonnen met het uitbouwen van de bak. Om 14.00 uur lag de bak naast de auto. Ik heb samen met mijn vader een lekker ochtendje gesleuteld. De drukgroep liet het volgende zien: één vinger lag dieper dan de andere. Nadat ik de drukgroep erafgehaald had, bleek dat er een tussenlegplaatje gebroken en verdwenen was. 20.000 Kilometer gelden had ik de koppelingsplaat, nokkenaskeerring en het druklager (en remschijven en…en…) vervangen omdat ik de koppeling niet meer kon stellen. Ik dacht dat de drukgroep nog wel in orde was. Niet dus. Nadat toen alles was ingebouwd kon ik de nieuwe plaat nog steeds niet anders stellen dan aan zijn eind. Nu heb ik een nieuwe drukgroep gehaald bij CTA in Zeeland. Op advies van de monteurs plaats ik de plaat met 20.000 kms en het druklager gewoon weer terug. Ik hoop wel dat door die nieuwe drukgroep het boeltje beter te stellen is. Anders moet ik het draaipunt van de koppelingsvork op één of andere manier verstellen (kan dat?). Misschien is het vliegwiel ooit afgedraaid? Hoe is dat vast te stellen?

Nou, au labeur..eeh…aan de boter maar weer.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 september 2008 07:30 PM
  [ # 7 ]
GeraldDSuper schreef:

Op advies van de monteurs plaats ik de plaat met 20.000 kms en het druklager gewoon weer terug.

Je zou toch niet de eerste zijn die dan bleef zitten met een flink schuddende koppelingsplaat bij het aangrijpen. Nu weet ik niet wat een plaat kost bij een DS, maar ik zou het risico niet nemen. Liefst bij elkaar houden dat spul (plaat + drukgroep). Het druklager zou ik ook vernieuwen bij een nieuwe drukgroep. Wijze les voor de toekomst: altijd de set tegelijk vervangen (mja, da’s achteraf altijd makkelijk praten).

Het is natuurlijk maar net hoezeer je gehecht bent aan je geld en hoeveel risico (op een flinke sleutelpartij om het alsnog te vervangen) je wil nemen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 september 2008 08:32 PM
  [ # 8 ]

Je neemt nu toch wel een groot risico. In 10 jaar dagelijk Ds sleutelen heb ik wel geleerd dat dit soort acties niet zelden fout aflopen. Dat blijkt wel uit het feit dat nu na 20.000 km de boel wéér los moete halen omdat je dacht dat je drukgroep nog wel effe kon…. Verkeerde zuinigheid kun je het ook wel noemen, en de meeste mensen leren daarvan…. Waarom kun je nu beter de plaat en het druklager wél vernieuwen? Omdat de plaat én het druklager namelijk enorm op hun lazer als er een vinger van de drukgroep afbreekt of een plaat knapt. De plaat krigt dan immers ongelijke druk/krachten te verwerken, en dat zelfde geldt voor het druklager.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 september 2008 08:52 PM
  [ # 9 ]

Helemaal eens met bovenstaande: vingerdrukgroepen kunnen NOOIT NOG FF MEE. Exclamation
Bij de diuafragma zou ik het gokken maar bij een vinger nooit.

Plaat kost weinig. Zet em er nieuw in!
Druklager kan je voelen. Als ie lekker soepel loopt… VERVANGEN!!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 september 2008 10:05 PM
  [ # 10 ]

Low budget sleutelen: druklager onderdompelen in kettingvet voor motorfietsen (bestaat dat nog?): “au bain marie” moest je dat opwarmen, vet smelt en loopt lager in, koud laten worden en het stolt weer…

Als je in een ochtendje de bak er naast hebt liggen zou ik me geen zorgen maken over een extra keertje demonteren Wink  Wink

knuffel

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 04 september 2008 10:31 PM
  [ # 11 ]

bij koppelingen vervang ik altijd de hele set +eventueel toplagertje. Houd best van sleutelen, maar om 2x hetzelfde te doen in een korte tijd. Ben je toch bezig, controleer je vliegwiel op blauwe vlekken en controleer je krukaskeerring. Bij blauw vliegwiel ten aller tijden (laten)afdraaien op een draaibank. Heb het 1 keer niet laten doen, en spijt als haren op mn…. Confused

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 09 september 2008 01:21 PM
  [ # 12 ]

Zo, de bak zit er weer in en de DSuper staat weer op de wielen. Het terugbouwen kost wat meer tijd dan het wegsleutelen. Dit zeker omdat ik dan mooi de mogelijkheid heb om wat zaken aan te pakken zoals het vernieuwen van het stuurhuisronselrubber, leidingrubbers, het vervangen van diverse tyraps door de originele rubberen leidingbinders, het vervangen van slangklemmen voor mooie ligarexjes en het schoonmaken en opppoetsen van alle onderdelen in het vooronder. Het stuurhuis en krukaspoelie heb ik nieuw in de groene verf gezet. Verder het ik het stuurhuis afgesteld volgens het werkplaatshandboek, echter zonder de tool om de stuurbuis uit te lijnen. Door veelvuldig heen en weer draaien van het stuurwiel met de veer van het appeltje getild en te kijken naar de lijn hoop ik dat dit (wederom) goed gaat. Niets is zo vervelend als een niet lekker sturende DS. De koppeling is gelukkig goed te stellen en niet zoals eerst helemaal aan het eind. Jullie advies om toch weer alles te vervangen heb ik ter harte genomen. Maar de chefmonteur van CTA heeft de koppelingsplaat en druklager bekeken, gevoeld, nagemeten op dikte, vlakte etc. en adviseerde stellig deze weer te gebruiken. Ondanks het feit dat hij liever nieuw verkocht. Dus heb ik de plaat en druklager teruggeplaats. Mocht het nu zo zijn dat het niet werkt, nagel me dan maar aan de Forum-schandpaal Surprisedops: . En , zoals Vlietmansje aangaf, in een ochtendje is het leed weer geleden Wink .

Vanavond ga ik ‘em starten, ontluchten, proefsturen en koppelen alvorens ik de schermen monteer.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 september 2008 02:32 PM
  [ # 13 ]
GeraldDSuper schreef:

Ondanks het feit dat hij liever nieuw verkocht. Dus heb ik de plaat en druklager teruggeplaats. Mocht het nu zo zijn dat het niet werkt, nagel me dan maar aan de Forum-schandpaal Surprisedops: .

Ok. zullen we doen!  Twisted Evil  Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 09 september 2008 09:49 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:
GeraldDSuper schreef:

Ondanks het feit dat hij liever nieuw verkocht. Dus heb ik de plaat en druklager teruggeplaats. Mocht het nu zo zijn dat het niet werkt, nagel me dan maar aan de Forum-schandpaal Surprisedops: .

Ok. zullen we doen!  Twisted Evil  Laughing

Graaft alvast een gat om het paaltje te plaatsen Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 september 2008 11:02 PM
  [ # 15 ]
GeraldDSuper schreef:

Maar de chefmonteur van CTA heeft de koppelingsplaat en druklager bekeken, gevoeld, nagemeten op dikte, vlakte etc. en adviseerde stellig deze weer te gebruiken. Ondanks het feit dat hij liever nieuw verkocht. Dus heb ik de plaat en druklager teruggeplaats.

Nou, ik kan me voorstellen dat het moeilijk is tegen het advies van de vakman in te gaan Wink Helaas ben je uiteindelijk zelf degene die de consequenties krijgt voorgeschoteld. Hopelijk was het de juiste keuze Very Happy

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook