Electrisch probleem met de brandstofpomp
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 28 augustus 2008 02:26 AM

Beste zwevers,
Na wat zaken te hebben uitgebouwd en vervangen heb ik een probleem met de electrische benzinepomp (23 ie). de relais 3-4-5 zijn volgens schema aangesloten maar de benzinepomp krijgt geen spanning na het contact te hebben opgezet.
Echter als ik op relais 5 op de gele draad (positie 85 J25) massa zet, dan krijgt de pomp wel spanning.  Dit begrijp ik al helemaal niet, omdat volgens het schema relais 4 (positie 87 BC27)de pomp schakeld. Wie kan me vertellen wat ik fout heb aangesloten.

Gr. Martin

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 augustus 2008 02:09 PM
  [ # 1 ]

Ook geen spanning als je gaat starten?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 01 september 2008 02:18 AM
  [ # 2 ]

Boogaard77,

Inmiddels heb ik de bedrading gecontroleerd aan de hand van het schema. Ik had de gele en witte draad op de spanningsregelaar verwisseld. oops:
Ik ben bang dat het volgende probleem waarschijnlijk hierdoor is ontstaan.
Als ik nu het contact aanzet hoor ik de brandstofpomp aanslaan echter als ik start stop de pomp ermee. Het gevolg hiervan is, de motor loopt 2 seconden en stopt. Je hoort het relais ook afschakelen. Zelfs als ik de pomp rechtstreeks spanning geef, waardoor hij constant blijft pompen, loopt de motor nog steeds maar 2 seconden. Het probleem is niet alleen de benzine toevoer. Ik begin haast de “computer” te verdenken. Ik ga morgen om te beginnen al de 3 relais vervangen. Elke suggestie is welkom want ik weet het echt niet meer.

gr. Martin : :

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 01 september 2008 02:48 AM
  [ # 3 ]

Eerder nog iets fout aangesloten aan de relais denk ik.
Relais zelf gaan zelden stuk.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2008 02:53 PM
  [ # 4 ]

Het lijkt alsof je compu geen spanning krijgt tijdens starten.
Er zit dan denk ik toch een relais verkeerd aangesloten..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 03:05 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Het lijkt alsof je compu geen spanning krijgt tijdens starten.
Er zit dan denk ik toch een relais verkeerd aangesloten..

Dan zou de motor ook niet heel even lopen: geen spanning op ECU = geen aansturing van de injectors = geen benzine =niet lopen van de motor, toch?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 01 september 2008 11:11 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor het meedenken.
Het is geen benzinetoevoerprobleem. Filter zuiver geblazen en pomp getest en deze levert prima benzine. Als ik de auto start zonder gas te geven loopt de motor eventjes z’n 3 a 4 seconden. Als ik gas geef bij het starten loopt hij helemaal niet. Als ik hem meerdere keren probeer te starten dan loop hij helemaal niet meer. Ra Ra! Waar kan ik overigens controleren of de ECU spanning heeft?

Gr. Martin

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 september 2008 11:31 PM
  [ # 7 ]
Martin schreef:

Als ik de auto start zonder gas te geven loopt de motor eventjes z’n 3 a 4 seconden. Als ik gas geef bij het starten loopt hij helemaal niet. Als ik hem meerdere keren probeer te starten dan loop hij helemaal niet meer.

Klinkt als verzuipen, alsof er injectors open blijven staan of zo. Ruik je ook een enorme benzinelucht uit de uitlaat?

Martin schreef:

Waar kan ik overigens controleren of de ECU spanning heeft?

WPH Hand D.ie 144-0 controle 1: Spanning meten tussen aansluiting 11 (massa) en 16 van de stekker op de ECU

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 05 september 2008 02:52 AM
  [ # 8 ]

Geen benzinelucht en op positie nr. 11 staat spanning. Nieuwe relais zijn ook al geplaatst om problemen hiermee uit te sluiten. Nu werkt de benzinepomp weer niet meer???Maar door blijven lopen ho maar!
Ik ga het schema draad voor draad proberen te controleren want ik moet haar naar buiten rijden om te kunnen zandstralen nu het nog kan.

Groetjes,
Martin

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 september 2008 03:01 AM
  [ # 9 ]

Als 11 massa is hoort hier geen spanning op te staan.
Normaliter draait de pomp 2 sec. bij contact. Hij gaat pas weer draaien bij het starten (en daarna blijft hij natuurlijk draaien). Maar tijdens het starten hoor je de pomp niet vanwege de herrie van de startmotor.
Het kan ook zijn dat de onderbrekers onderin je ontsteking niet goed functioneren. Dan draait de motor een paar seconden op de benzine uit de koudstartinjecteur.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 05 september 2008 08:25 PM
  [ # 10 ]

Surprisedops: Ik bedoelde dat op 16 wel spanning stond. Ik ga de ontsteking controleren. Maar ik begrijp nog steeds niet dat de pomp nu niet werkt met de nieuwe relais en met de oude wel terwijl ze precies hetzelfde zijn aangesloten.

Gr. Martin

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook