Ik heb een prachtige wegklapbare trekhaak onder mijn C5. Alleen zie ik een probleem: Volgens onze wetgever moet de breekkabel van de caravan handrem niet om de haak maar om of aan een afzonderlijk bevestigingspunt worden vastgemaakt. HELAAS is er niet in een oog of iets dergelijks voorzien en is er ook geen ruimte voor een opschroefbare klem.
Is die wegklapbare trekhaak nou weggegooid geld, of is er een andere oplossing?
C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection en Trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hallo,
Dit probleem hebben we ons ook afgevraagd tijdens het monteren van een wegklapbare trekhaak onder de nieuwe C5. Ik zal morgen vragen welke oplossingen er zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ik maak hem altijd vast aan het oogje van de (inklapbare) stekkerdoos.
Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Thule/Brink die de trekhaak leveren:
Geachte heer,
U kunt via een Citroendealer een onderdeel verkrijgen waar de losbreekkabel aan
vast gemaakt kan worden.
Dit onderdeel heeft artikelnummer 9427-CR
Dit onderdeel is alleen via de Citroen organisatie te verkrijgen.
Dat wordt dus een bezoekje aan de dealer! Blijft natuurlijk raar dat zo’n onderdeel er niet meteen bijgeleverd wordt, aangezien het verplicht is bij het trekken van een aanhanger.
Totaal aantal Berichten: 268
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
MarsTDI schreef:Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Thule/Brink die de trekhaak leveren:
Geachte heer,
U kunt via een Citroendealer een onderdeel verkrijgen waar de losbreekkabel aan
vast gemaakt kan worden.
Dit onderdeel heeft artikelnummer 9427-CR
Dit onderdeel is alleen via de Citroen organisatie te verkrijgen.Dat wordt dus een bezoekje aan de dealer! Blijft natuurlijk raar dat zo’n onderdeel er niet meteen bijgeleverd wordt, aangezien het verplicht is bij het trekken van een aanhanger.
Bij mijn afneembare trekhaak (C5) en vaste trekhaak (C4 Picasso) is geen oog gemonteerd om de staalkabel (ongeremde) of losbreekreminrichting (geremde aanhanger) vast te maken. Bij een ongeremde aanhanger is een oogje aan het typeplaatje bij de stekkerdoos onvoldoende, dat scheurt geheid uit. Bij een afneembare trekhaak mag de kabel overigens niet aan het afneembare deel van de trekhaak worden gemonteerd!
Bij mij vertelde de dealer dat ze geen oog monteren omdat toch bijna iedereen die een trekhaak heeft alleen een fietsendrager aankoppelt, en daar is geen kabel voor nodig…
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij mijn dealer hadden ze ook (nog) geen oplossing hiervoor. @MarsTDI bedankt voor uw antwoord .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ben vandaag bij de dealer geweest:
Citroën kan het onderdeel NOG NIET LEVEREN!
Dus ik hoop dat er niet teveel mensen (met wegklapbare trekhaak) zijn die op korte termijn met een aanhanger of caravan op pad willen, want die zijn dus allemaal illegaal!