Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb nu op mijn voorbanden nog net iets meer als 4mm profiel.
3mm is verpicht dacht ik, dus die hebben de langste tijd wel gehad denk ik?
en er wordt geloof ik ook al niet aangeraden om echt tot die 3mm door te rijden?
op de achterbanden zit uiteraard nog wat meer profiel.
waar doe je nu goed aan:
- nieuwe banden voor.
- voor en achterbanden omwisselen.
kan je zomaar wisselen of moet je dan ook weer met andere dingen rekening houden?
weet iemand wat die banden ongeveer kosten?
deze band zit eronder
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou lekker nieuwe monteren!
Die Michelin is veruit de beste EN DUURSTE band die je kan kopen voor je xsara!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
de banden bevallen me ook prima verder.
ze hebben me gister ook nog mooi op de weg gehouden, met een flinke remparty samen met de ABS.
mensen moeten echt spiegels leren kijken als ze willen invoegen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
In dit geval kun je best nog even vooruit als je de banden voor en achter omwisselt, uiteraard wel rekening houdende met de rijrichting (zal vast wel het geval zijn met deze banden…). Minimum profieldiepte voor de APK is 1,6 mm, dus vervangen is wat dat betreft nog niet noodzakelijk. Echter, het inderdaad wel zo dat het risico op aquaplaning e.d een stuk groter wordt zodra het profiel minder dan 3 mm diep wordt. Om die reden wordt ook geadviseerd (vooral ook bij winterbanden!!!) om banden te vervangen zodra er nog minder dan 3 mm profiel op zit.
Je kunt natuurlijk ook gewoon doorrijden met de huidige configuratie en je voorbanden vervangen zodra deze onder de 3 mm komt. Voordeel daarvan is dat je dan maar 2 banden hoeft te vervangen, nadeeltje is dat het moment van vervanging dan dichterbij is dan wanneer je ze nu omwisselt. Dan kun je waarschijnlijk nog wel een tijdje doorrijden, maar dan zul je op een gegeven moment wel alle 4 de banden moeten vervangen. ‘t Is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
winnetou schreef:In dit geval kun je best nog even vooruit als je de banden voor en achter omwisselt, uiteraard wel rekening houdende met de rijrichting (zal vast wel het geval zijn met deze banden…). Minimum profieldiepte voor de APK is 1,6 mm, dus vervangen is wat dat betreft nog niet noodzakelijk. Echter, het inderdaad wel zo dat het risico op aquaplaning e.d een stuk groter wordt zodra het profiel minder dan 3 mm diep wordt. Om die reden wordt ook geadviseerd (vooral ook bij winterbanden!!!) om banden te vervangen zodra er nog minder dan 3 mm profiel op zit.
Je kunt natuurlijk ook gewoon doorrijden met de huidige configuratie en je voorbanden vervangen zodra deze onder de 3 mm komt. Voordeel daarvan is dat je dan maar 2 banden hoeft te vervangen, nadeeltje is dat het moment van vervanging dan dichterbij is dan wanneer je ze nu omwisselt. Dan kun je waarschijnlijk nog wel een tijdje doorrijden, maar dan zul je op een gegeven moment wel alle 4 de banden moeten vervangen. ‘t Is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
ja daar had ik ook al aan zitten denken dan krijg je ze alle 4 tegelijk.
weet iemand wat ze ongeveer moeten gaan kosten?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb eens gekeken op , en daar de volgende prijzen gevonden. Puur om een beetje een idee te krijgen van wat het moet kosten…..
Michelin
Zomerbanden Pilot PRIMACY
195/65 R15 91H Prijslijst*: EUR 112,00
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 87,90
Michelin
Zomerbanden Pilot PRIMACY
195/65 R15 91V Prijslijst*: EUR 118,00
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 98,30
De aangeboden autobanden kunnen bij hogere snelheden gebruikt worden dan de snelheid waarop u heeft gezocht. De aangeboden band is derhalve absoluut veilig voor de door u gezochte snelheid.
Michelin
Zomerbanden Pilot PRIMACY
195/65 R15 91V Prijslijst*: EUR 118,00
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 92,60
De aangeboden autobanden kunnen bij hogere snelheden gebruikt worden dan de snelheid waarop u heeft gezocht. De aangeboden band is derhalve absoluut veilig voor de door u gezochte snelheid.
Michelin
Zomerbanden Pilot PRIMACY
195/65 R15 91W Prijslijst*: EUR 180,00
Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 135,40
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
thanx, naar zoiets was ik al op zoek maar kon het niet zo makkelijk vinden.
volgens mij zit bij mij 195/55 eronder die is nog iets duurder als die 65.
Ik zou denk ik (gezien het profiel dat er nog op zit) in de zomer nog even doorrijden met de huidige banden; kan je mooi voor de winter een vers setje voorbanden monteren en dan volgend jaar de achterbanden. Als ik het zo lees heb je voorlopig nog genoeg profiel (en ik ben niet zo iemand die pas zijn banden op het allerlaatste moment wisselt als ze op de wettelijke norm zijn). Bel ook eens met S&G in Numansdorp (is voor jou ook niet overdreven ver weg denk ik), daar heb ik goede ervaringen mee qua prijs (in ieder geval met motorbanden maar wat ik zo zag toen ik er de laatste keer was zijn ze over de hele linie relatief goedkoop), tel. 0186-658788. Hun site ziet er een beetje uit alsof het een tuningshop is maar ze doen ook gewoon bandenwerk.
Tip: laat iig geen Michelin Exalto’s monteren. Zijn zeker geen slechte banden en geven een goede feedback en goede grip, maar ze sturen een stuk zwaarder en maken ook een stuk meer herrie .
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vroem schreef:Ik zou denk ik (gezien het profiel dat er nog op zit) in de zomer nog even doorrijden met de huidige banden; kan je mooi voor de winter een vers setje voorbanden monteren en dan volgend jaar de achterbanden. Als ik het zo lees heb je voorlopig nog genoeg profiel (en ik ben niet zo iemand die pas zijn banden op het allerlaatste moment wisselt als ze op de wettelijke norm zijn). Bel ook eens met S&G in Numansdorp (is voor jou ook niet overdreven ver weg denk ik), daar heb ik goede ervaringen mee qua prijs (in ieder geval met motorbanden maar wat ik zo zag toen ik er de laatste keer was zijn ze over de hele linie relatief goedkoop), tel. 0186-658788. Hun site ziet er een beetje uit alsof het een tuningshop is maar ze doen ook gewoon bandenwerk.
Tip: laat iig geen Michelin Exalto’s monteren. Zijn zeker geen slechte banden en geven een goede feedback en goede grip, maar ze sturen een stuk zwaarder en maken ook een stuk meer herrie .
ik ben van plan voorlopig nog even richting die 3mm te gaan rijden.
dan denk ik voor gewoon nieuwe banden.
en ik wil dezelfde die er nu onder zitten.
die Exalo’s hoeft van mij niet als het zwaarder gaat sturen, ik vindt de Xsara toch al aan de wat zwaardere kant sturen.
bogaard77 schreef:Ik zou lekker nieuwe monteren!
Die Michelin is veruit de beste EN DUURSTE band die je kan kopen voor je xsara!
daar zijn de meningen over verdeeld
arjan_verkade schreef:ik ben van plan voorlopig nog even richting die 3mm te gaan rijden.
dan denk ik voor gewoon nieuwe banden.en ik wil dezelfde die er nu onder zitten.
die Exalo’s hoeft van mij niet als het zwaarder gaat sturen, ik vindt de Xsara toch al aan de wat zwaardere kant sturen.
Doe ik ook meestal wisselen als profiel zo tussen de 2,5-3 mm is (beetje afhankelijk van jaargetijde ook). En met dat zwaar sturen ben ik helemaal met je eens; en met die Exalto’s wordt het nog erger. ‘t Is dat ze er bij mij al op zaten en nog een heleboel profiel hebben anders hadden ze er al lang afgegaan…
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb het idee dat het oude type Xsara wel licht stuurde.
is het misschien zo dat Citroën de stuurbekrachtiging niet heeft aangepast op de bredere bandenmaat?
Zou kunnen; ik heb geen ervaring met de type 1. Maar ik heb wel eens een leen Xsara type 2 meegehad en die stuurde weer een stuk lichter (lees: aangenaam licht, dus geen “ongecontroleerd licht”) dan die van mij (uiteraard is mijn bandenspanning en vloeistofniveau van de bekrachtiging in orde). Wat wel vreemd is, is dat volgens het onderhoudsschema de vloeistof v.d. bekrachtiging nooit vervangen/ververst hoeft te worden, terwijl er dezelfde olie als voor automatische bakken ingaat. OK, in een automatische bak zal de olie het zwaarder hebben dan in een stuurbekrachtigingspomp, maar zo af en toe verversen kan toch geen kwaad (60.000-80.000 km ofzo ??).
Ik weet dat zx1.4i bij zijn ZX de stuurbekrachtingsvloeistof wel eens ververst heeft en het reservoir heeft schoongemaakt. Zat blijkbaar een hoop prut in en auto stuurde een stuk lichter daarna. Ga ik misschien ook maar eens doen.
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wij hebben 2 Xsara’s thuis.
sturen beide zwaar.
1 hebben we nieuw aangeschaft (type 1 ingeruild) en toen vond ik de nieuwe auto al meteen zwaarder sturen.
misschien dat de mijne iets zwaarder is als de andere, maar dat kan ook het verschil zijn tussen de 1.4i en 1.6 16V.
saxo 1.1i stuurt wel erg licht (misschien wel TE)
laat me even horen of dat gelukt is om het allemaal wat lichter te krijgen.
bogaard77 schreef:Ik zou lekker nieuwe monteren!
Die Michelin is veruit de beste EN DUURSTE band die je kan kopen voor je xsara!
sorry hoor maar das echt gezwets michelin heeft zeker geen slechte banden maar ook zeker niet de beste en de duurste koop jij maar eens een setje toyo proxis t1 zr band en dan gewoon 15” GreetzZz Lodie
maar zou inderdaad voor nieuwe banden gaan maar als je niet te veel wilt uitgeven zijn er nog genoeg alternatieven GreetzZz Lodie
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Re: nieuwe banden of wisselen?
arjan_verkade schreef:ik heb nu op mijn voorbanden nog net iets meer als 4mm profiel.
3mm is verpicht dacht ik, dus die hebben de langste tijd wel gehad denk ik?
en er wordt geloof ik ook al niet aangeraden om echt tot die 3mm door te rijden?op de achterbanden zit uiteraard nog wat meer profiel.
waar doe je nu goed aan:
- nieuwe banden voor.
- voor en achterbanden omwisselen.kan je zomaar wisselen of moet je dan ook weer met andere dingen rekening houden?
weet iemand wat die banden ongeveer kosten?
deze band zit eronder
Gewoon nog ff doorrijden. Afhankelijk van je rijstijl wisselen bij ong. 2.5 mm. Kun je nog wellicht ong. 10.000 km mee rijden (weer afhankelijk van je rijstijl).
Het is het best om de banden met het beste profiel achter te plaatsen. Dus als je de nieuwe banden erom laat zetten, kun je deze het best naar de achteras laten verplaatsen.
Gr,
Marten (die verwacht met ong. 4 mm profiel nog minstens tot de winter door te rijden en dan de winterbanden er weer op).