Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, komen de foto’s:
Vraag is nog steeds: Welke draden van de interval verbind ik met welke draden van de ruitenwisserschakelaar?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroën-das-pas-fën schreef:Bruin is massa
Rood is geschakelde plus vanaf ruitenwisserschakelaar aan het stuur, of van extra aangebrachte schakelaar (als je geen stand wil missen van je normale ruitenwisserschakelaar)De twee zwarte moeten aangesloten worden op de schakelaar die ervoor zorgt dat de ruitenwissers altijd netjes in de ruststand terugkeren (zit in de ruitenwissermotor) Deze wordt bij iedere interval wisactie tijdelijk overbrugd zodat de ruitenwissers gaan wissen wanneer:
Geel een korte spanningspuls geeft. Deze moet dus aangesloten worden op de draad van de ruitenwissermotor 1ste stand.
Ofwel:
Als bruin massa krijgt en rood plus 12 volt, dan klikt het intervalrelais regelmatig. Bij iedere klik worden de 2 zwarte draden doorverbonden, en komt er op de gele draad +12 volt te staan.Begrijp je? Altijd lastig uitleggen op een afstand, elektronica. Als ik het nog verder moet verduidelijken hoor ik het graag.
Van de 2 normale standen van de ruitenwisser (normaal en snel) wil ik er geen missen. Moet ik dan een extra schakelaar plaatsen (dit is toch al een schakelaar?)? Of kan de rode draad aan een aansluiting op de ruitenwisserschakelaar?
De 2 zwarte draden moeten ook op de standaard ruitenwisserschakelaar aangesloten kunnen worden, lijkt me? Waarschijnlijk moet ik daar een draad voor onderbreken?
Geel moet dus op ruitenwisserschakelaar, en wel op de stand voor wissen I?
Alvast bedankt voor de nadere toelichting.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Uit mijn geheugen (1982)...zelfbouw gemaakt met pot.metertje en twee condensators.
Dat pot.metertje heb jij er toch ook op zitten?
Door te draaien aan het pot.metertje kun je de pulsfrekwentie verlagen en dus ook verhogen. Als de frekwentie heel hoog gedraaid is blijven de wissers bewegen, de oorspronkelijke schakelaar zet je dan in stand I.
Er zit waarschijnlijk nog een pot.metertje op de printplaat, daarmee kun je de pulsduur afregelen: als de puls te kort is dan starten de wissers wel, maar komen niet over het dode punt heen. Als de puls te lang is krijg je soms een slag, soms twee slagen. Lang genoeg afregelen resulteerde destijds in ongeveer tien keer enkele slag, en dan een keer dubbele slag.
Verder kan ik me herinneren dat ik een blauwe draad geknipt heb aan de schakelaar, weet alleen niet meer hoe we daarmee omgegaan zijn…blijft mistig, maar wellicht helpt het bij de beeldvorming
Het probleem zit hem in het feit dat de wisserarmen naar massa gelegd worden om aan het eind van de slag snel te stoppen. Verkeerd doen geeft sluiting, dus zet lampje ipv de zekering bij uittesten.
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Deze Hella codering vond ik in een oud technisch handboekje:
31 bruin= massa
49 rood = pulsdraad -> moet aan draad van langzame wisstand worden verbonden
30/31 zit aan 49 verbonden. -> zo laten
58 geel = geschakelde plus -> aansluiten na contact
knip witte draad van motor door en verbindt 31 b1 (zwart)met de witte draad die van de schakelaar komt.
31 b2 zwart verbinden met de doorgeknipte witte draad die naar de motor gaat.
Succes met het aansluiten.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bedankt! Hier kan ik wel iets mee…
Ga het proberen en laat weten of het gelukt is (kan een paar dagen duren i.v.m. andere werkzaamheden).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ops: blauw en wit…25 jaar geleden, sorry…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
No problem!
Citroen!
DriverD schreef:Ok, komen de foto’s:
Vraag is nog steeds: Welke draden van de interval verbind ik met welke draden van de ruitenwisserschakelaar?
Deze lijkt verdacht veel op de schakelaar in mijn auto, al moet ik bekennen dat ik nooit de afdekkap van de stuurkolom heb afgeschoefd om te kijken wat eronder zit. Kan dit wel checken en als het dezelfde is fotos’ van de aansluiting doen toekomen. Of weet je inmiddels al hoe je het geheel moet aansluiten?
Bij mij werkt de ruitenwisserschakeling in ieder geval als volgt:
1e stand naar beneden = interval
2e stand naar beneden = normale 1e stand ruitenwissers
Extra schakelaar inschakelen + 2e stand ruitenwisserhendel = snelle (2e) stand ruitenwissers
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Erict:
Bedankt voor het aanbod. Ik ga eerst de aansluitwijze van id20driver proberen. Heb deze schakelaar ook in mijn andere DS23 gehad, tot die schakelaar mechanisch kapot ging. Daar werkte de schakelaar toch anders dan jij beschrijft: ik hoefde alleen aan de draaiknop op de intervalschakelaar te draaien om interval te krijgen. Vandaar dat ik eerst de aansluitwijze van id20driver probeer. Maar nogmaals bedankt voor je aanbod!
Citroen!
Dan heb je toch een andere schakelaar, ik heb een tuimelschakelaar en geen draaiknop. Ze lijken echter wel verdraaid veel op elkaar. Althans het zichtbare deel dat bij mij uit de stuurkolom steekt.
Suc6 met het aansluiten.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
DriverD schreef:Ik ga eerst de aansluitwijze van id20driver proberen.
Dan mis je dus wel je eerste wisstand, dit wordt dan de intervalstand. IIRC werd bij deze intervalschakeling een extra (wissel)schakelaar geleverd. Als je die schakelaar in stand 1 had, en je ruitenwisserhendel ook in stand 1, dan had je interval, met de Hella schakelaar in stand 2 had je gewoon je eerste wisstand. Kwestie van de geschakelde plus die van je ruitenwisserhendel af komt óf naar de intervalschakeling te leiden (intervalstand), óf rechtreeks naar de ruitenwissermotor (gewoon 1e wisstand)
Het zou natuurlijk kunnen dat de Hella intervalschakelaar geleverd is in een uitvoering met een draaiknop die een klik aan het einde heeft, zoals een ouderwetse autoradio. Dan zou het mooi kunnen werken zoals jij beschreef van je andere schakelaar.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hij heeft een klik aan het einde!
Citroen!
Na bijna 10 jaar dit topic weer eens openen.
Al jaren heb ik het plan om een traploos regelbare intervalschakelaar in mijn DSuper 20 te monteren.
De schakelaar heb ik ruim 30 jaar geleden gekocht en toen ingebouwd in een Eend.
Bij verkoop van de Eend de schakelaar uitgebouwd en al die tijd bewaard.
Heeft iemand een schema voor een schakelaar met 6 draden?
Zie de foto’s.
alle tips en of schema’s zijn welkom.
Frank
Inmiddels heb ik me zo goed mogelijk verdiept in de theorie van hoe de ruitenwissermotor werkt. Vooral hoe de nul stand wordt gerealiseerd. Alles wat aan de DS zit mbt de ruitenwissers is me nu helder. Nu nog doorgronden hoe mijn intervalschakelaar werkt.
Ik heb een test opstelling gemaakt en zoveel mogelijk gemeten.
De rode draad is de inkomende 12V en de zwarte draad is de massa. Als rood aan plus zit en zwart aan de massa gaat het relais in de interval schakelaar hoorbaar aan en uit en de frequentie wijzigt wanneer aan de draaiknop gedraaid wordt.
Als de rode en zwarte draad zijn aangesloten staat er ook 12V op de groene draad. Ook als de interval schakelaar met de draaiknop is uitgezet (relais klikt niet meer) staat er 12V op de groene draad. Maar verder kom ik niet. Als ik probeer een test lamp te laten branden op de groene draad stopt het klikken van het relais. Ook heb ik vastgesteld dat wanneer ik een 21Watt lamp parallel over de intervalschakelaar aansluit de draaiknop omgekeerd van snel naar langzaam gaat. Zonder parallel geschakelde lamp; aan de draaiknop draaien op de “aan” stand van snel en verder draaien naar langzaam en met parallel geschakelde lamp door de klik “aan” frequentie hoog en doordraaien steeds langzamer. De laatste situatie lijkt mij logisch.
Iemand een suggestie hoe ik verder kan zoeken hoe de interval schakelaar aangesloten moet worden?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik heb in mijn GS Pallas al jaaaren een interval gemonteerd op basis van een intervalrelais van een GSA en de ruitenwisserschakelaar uit een Eend. De interval bedien je met die schakelaar zonder de gewone wisserschakelaar te gebruiken. Die is dus niet regalbaar. In feite neemt het wisrelais de functie over van de gewone schakelaar en staat hiermee parallel.
Het lijkt me handig als je de schakelaar eens openmaakt en het schema probeert af te leiden. Dan kan ik je daarna wel uitleggen hoe je het moet aansluiten. Ik heb er ook nog eens een stukje over geschreven in het clubblad van de Gs vereniging, ik zal kijken of dat hier nuttig is om te laten zien.
Ik heb ook nog zo’n Hella regelbare schakelaar liggen, maar de aansluitingen zijn niet standaard en al helemaal niet op kleur.