Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Kan iemand mij uitleggen waarom een BX wordt afgekeurd op een slechte voorraadbol?
een voorraad bol is een accumulator voor het remsysteem. Als de motor uitvalt kan je op deze accumulator nog een aantal keren remmen. Als de voorraadbol op is gaat dat niet!!!
Voor je eigen veiligheid zou ik die paar tientjes die die bol kost gewoon uitgeven.
strikt gezien moet je de auto denk ik afkeuren, de APK eis is dat hij op alle wielen moet remmen en dat er ene bepaalde vertraging wordt gehaald. Ook staat er omschreven dat alle delen van het remsysteem deugdelijk moeten zijn. De meest keurmeesters zien dit niet als onderdeel van het remsysteem, maar als je het wel zo bekijkt is het onderdeel niet deugdelijk en kan hij er dus op worden afgekeurd.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Nou, de BX staat weer voor de deur :partytime
Uiteindelijk is de rekening € 551,98 geworden, met hier wat details:
Ben blij dat de BX weer voor de deur staat. Wel weer een probleem hoe ik ooit mijn huur ga betalen, maar eerst maar eens wachten op m’n salaris…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:Nou, de BX staat weer voor de deur :partytime
Uiteindelijk is de rekening € 551,98 geworden, met hier wat details:
Ben blij dat de BX weer voor de deur staat. Wel weer een probleem hoe ik ooit mijn huur ga betalen, maar eerst maar eens wachten op m’n salaris…
Daar ga ik niet wakker van liggen… Okee je hebt de keuring gratis gekregen maar dat weegt niet op tegen het zelf doen van de meeste dingen. Olieverversen, oliefilter, bougies, luchtfilter, benzinefilter en remblokken vervangen kun je allemaal zelf zonder na te denken of speciaal gereedschap, had je zeker die 84 euro gescheeld. Voorraadbol, remblokken en remslang had je 57,75 gescheeld.
Bij “Duwen” heb ik zelf een uitlaatbeugel gefabriceerd en gemonteerd. Had ik dus niet laten lassen.
Erg dure bougies trouwens… Bij mijn automaterialenhandel kosten NGK’s maar 2,65 of 3,45 p/stuk. Ja die zijn net zo goed.
Klein materiaal en milieuheffing heb je ook niks mee te maken als je het zelf doet. Toch weer 7 euro.
Zonder de bougies mee te rekenen zie ik dat je zo 195 euro minus APK + afmeldkosten = 150 euro had kunnen besparen door ff 2 of 3 uurtjes werk in je auto te steken. Had je je minder druk hoeven maken over de huur.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
kijk hier eens.. een foto uit den oude doos..
mijn 2de bx. een 14 wederom. ding kon ik na 3 maanden weggooien omdat de draagarmlagers er totaal uitlagen. weer wat geleerd
Hopelijk komt er bij mij binnenkort weer zo’n supervoiture, een BX, voor de deur. Die Xantia is leuk en aardig, maar… het is geen BX, het heeft niks, het rijdt, het werkt altijd en er is gewoon geen zak aan zo’n xantia
De BX is Voor erbij, dat wel omdat ik gewoon enorm afhankelijk ben van mijn auto voor mijn werk. Mocht blijken dat de BX betrouwbaar genoeg is dan gaat wellicht de xantia de deur uit.
Eerst een gaaf exemplaar vinden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:..... Die Xantia is leuk en aardig, maar… het is geen BX, het heeft niks, het rijdt, het werkt altijd en er is gewoon geen zak aan zo’n xantia
Gek is dat toch, ik hoor dat vaker….. Wat is toch mis met een Xantia? Ik heb zelf geen Xantia-ervaring, dus het blijft een vraag voor me….
winnetou schreef:metro2005 schreef:..... Die Xantia is leuk en aardig, maar… het is geen BX, het heeft niks, het rijdt, het werkt altijd en er is gewoon geen zak aan zo’n xantia
Gek is dat toch, ik hoor dat vaker….. Wat is toch mis met een Xantia? Ik heb zelf geen Xantia-ervaring, dus het blijft een vraag voor me….
Er is NIKS mis met een Xantia…alleen zijn ze duurder in WB en brandstof gebruik dan een BX…althans v.w.b. de diesel.
Een BX tzd-turbo (berline) kost p/m een 52 euro aan WB, de Xantia TD 79 euro….dat is de helft meer.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik weer terug ging vorig jaar van een Xantia TD naar een BX (turbodiesel)......maar voordelen zijn er natuurlijk ook.
Het is ook een HP-geveerde auto…hetzelfde dieselblok (1905)....maar t.o.v. de BX zitten er ook weer z.g. ontwerpfouten in (althans, zo noem IK ze)....zoals een klein dashbordkastje…die rare handgreep, te kleine schakelaars voor de raambediening, te korte zittingen van de voorstoelen…maar ook weer voordelen….2 ruitenwissers, veel stiller qua rijden (o.a. windgeruis).....dus…
Overigens….die te horizontaal staande Xantia voorstoel heb ik opgelost door er aan plaatringen zo’n 2 cm bij te zetten op de voorste 2 bouten en nu ondersteund hij m’n bovenbenen veel beter….je zit nu wat achterover, net zoals je met de GTI stoel van jouw BX kunt doen.
Bram schreef:winnetou schreef:metro2005 schreef:..... Die Xantia is leuk en aardig, maar… het is geen BX, het heeft niks, het rijdt, het werkt altijd en er is gewoon geen zak aan zo’n xantia
Gek is dat toch, ik hoor dat vaker….. Wat is toch mis met een Xantia? Ik heb zelf geen Xantia-ervaring, dus het blijft een vraag voor me….
Er is NIKS mis met een Xantia…alleen zijn ze duurder in WB en brandstof gebruik dan een BX…althans v.w.b. de diesel.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik weer terug ging vorig jaar van een Xantia TD naar een BX (turbodiesel)......maar voordelen zijn er natuurlijk ook.Het is ook een HP-geveerde auto…hetzelfde dieselblok (1905)....maar t.o.v. de BX zitten er ook weer z.g. ontwerpfouten in (althans, zo noem IK ze)....zoals een klein dashbordkastje…die rare handgreep, te kleine schakelaars voor de raambediening, te korte zittingen van de voorstoelen…maar ook weer voordelen….2 ruitenwissers, veel stiller qua rijden (o.a. windgeruis).....dus…
Bram, ik dacht dat je dit draadje “ontgroeid” was?
“schop”...
mpostma schreef:Bram, ik dacht dat je dit draadje “ontgroeid” was?
“schop”...
*SCHOP* terug !
(ik blijf de BX in Ere houden hoor, wat dacht je dan.)
Bram schreef:maar t.o.v. de BX zitten er ook weer z.g. ontwerpfouten
Dacht dat we dat niet zouden doen
in (althans, zo noem IK ze)....zoals een klein dashbordkastje…
alleen als je Airco hebt, anders kan er een aardige stapel CD’s in…
die rare handgreep
Raar ? Je hebt nooit bij mij in m’n 2.0 16v SX gezeten he, dan was je blij geweest dat ‘ie er zit ! (Enschede - R’dam : 1 uur 30 minuten, Heerenveen - R’dam : ditto)
te kleine schakelaars voor de raambediening, te korte zittingen van de voorstoelen…
‘t is maar net hoe groot je bent, ik zit er met m’n 1.74 perfect op (korte beentjes, lange armen )
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Bram schreef:mpostma schreef:Bram, ik dacht dat je dit draadje “ontgroeid” was?
“schop”...
*SCHOP* terug !
(ik blijf de BX in Ere houden hoor, wat dacht je dan.)
Hehe, gelukkig maar
winnetou schreef:metro2005 schreef:..... Die Xantia is leuk en aardig, maar… het is geen BX, het heeft niks, het rijdt, het werkt altijd en er is gewoon geen zak aan zo’n xantia
Gek is dat toch, ik hoor dat vaker….. Wat is toch mis met een Xantia? Ik heb zelf geen Xantia-ervaring, dus het blijft een vraag voor me….
Een xantia is gewoon een… ding
Een bx leeft
Hoe moet je dat gevoel nou weer uitleggen
Echt heel veel nadelen zitten er aan een xantia niet tov een BX, ik zal eens even de voor en nadelen die ik ontdekt heb neerzetten. Dit gaat tussen een BX GTI en een Xantia 2.0i SX
voordelen Xantia:
- zuiniger
- stiller
- degelijker
- betrouwbaarder? (alhoewel slechte vergelijking)
- fijne stuurbekrachtiging.
- radio zit op een bereikbare plaats
Nadelen Xantia:
- slechtere stoelen (alhoewel 10000x beter dan in de gem. auto)
- Zwaarder -> duurdere WB
- aanstekerplug op een onmogelijke plaats (in de asbak)
- radioklepje schuift omlaag :kots
- Stuggere vering (nu met opgeboorde en oudere type bollen wel beter)
- MINDER kofferruimte voor mijn gevoel.
- duurt erg lang om op hoogte te komen door nieuw type HDpomp
Nou vooruit ook nog even de voordelen van de BX en de nadelen:
voordelen BX:
- Heeeeeeerlijke stoelen
- vering (!) , echt beter dan de xantia
- onderdelen goedkoop (sloop / 2e hands)
- goedkoop in aanschaf
- lichtgewicht maar toch grote wagen
nadelen BX:
- zoop als een alcoholist
- olieverbruik was enorm (bij die van mij iig)
- na elke rit moest je kijken of er geen onderdelen vanaf gevallen waren
- alles kraakte en rammelde
maar toch…
het bx gevoel krijg je met een xantia niet. Verwaarloos je een xantia dan blijft ie het gewoon doen. Verwaarloos je een BX dan doet ie op een gegeven moment niks meer.
Ijskou? een bx heeft echt iets van brrr ik doe het even rustig aan tot ik wat warmer ben, een xantia doet het gewoon.
Klinkt stom, maar je hebt met een BX meer een band omdat de auto je meer informatie doorgeeft over z’n gezondheid.
(ik ga dit stukje maar niet teruglezen, volgens mij is het nogal vaag
)
Die kleine schakelaars van de raambediening van de xantia heb ik nooit als lastig ervaren. Wat ik wel lastig vind is dat het rechterraam (passagier) niet met 1 klik helemaal opengaat, net zoals dat wel kan aan de bestuurderskant.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Wat ik wel lastig vind is dat het rechterraam (passagier) niet met 1 klik helemaal opengaat, net zoals dat wel kan aan de bestuurderskant.
Dus nu kan je die"You can win if you want” move niet naar behoren uitvoeren
Maar ik denk dat ik weet wat je bedoeld, de spanning is de eraf, de xantia is een auto geworden en de bx blijft een ding.
Is net zoiets als dat ik dingen met een handmatige choke leuker vind…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:metro2005 schreef:Wat ik wel lastig vind is dat het rechterraam (passagier) niet met 1 klik helemaal opengaat, net zoals dat wel kan aan de bestuurderskant.
Dus nu kan je die"You can win if you want” move niet naar behoren uitvoeren
Maar ik denk dat ik weet wat je bedoeld, de spanning is de eraf, de xantia is een auto geworden en de bx blijft een ding.
Is net zoiets als dat ik dingen met een handmatige choke leuker vind…
precies
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Een xantia is gewoon een… ding
Een bx leeftHoe moet je dat gevoel nou weer uitleggen
.......................
voordelen Xantia:
- zuiniger :
- stiller
- degelijker
- betrouwbaarder? (alhoewel slechte vergelijking)
- fijne stuurbekrachtiging.
- radio zit op een bereikbare plaats
........................
Die kleine schakelaars van de raambediening van de xantia heb ik nooit als lastig ervaren. Wat ik wel lastig vind is dat het rechterraam (passagier) niet met 1 klik helemaal opengaat, net zoals dat wel kan aan de bestuurderskant.
Ik vergelijk een Xantia TD dan wel met een BX Tzd-turbo (heb ik op het XCnl forum ook al eens gedaan in dat BX draadje aldaar (wat helaas in de kelder van dat forum terecht is gekomen sinds ik door die Ban-master eruit geknikkerd werd)
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=2094&start=0
29 pagina’s lang
Met die raamknopjes bedoel ik EN dat ze te klein zijn en een rare vorm hebben ...Plus dat je niet even een klein kiertje open kan zetten maar bij een tikje op de knop (uiteraard heb ik het dan over het linker voorraam) schiet hij meteen een cm of 5 open.
Ik heb er toendertijd al eens wat vragen over gesteld op dat XCnl forum en je schijnt dat te kunnen veranderen in dezelfde mogelijkheid als je met het rechterraam hebt, maar weet niet meer hoe.
De laatste serie raamknoppen van de (luxe) BX, heeft een dubbele knop….middenin het regelknopje voor een *streepje* open en het buitenste gedeelte van die (ene) knop voor het raam in 1X naar omlaag of omhoog.
Verder grotendeels eens met je verhaal over de voor en nadelen.
Wel wil ik even kwijt dat ik zeer tevreden ben met deze Xantia…ALLES doet wat het moet doen ....op 1 klein dingetje na en dat is dat er ergens een draadbreukje zit tussen de kabelboom aansluting bij de Radio en de linker achterdeur….dat speakertje doet het dus niet.
Nu was ik toch al van plan om speakers in de hoedenplank te gaan bouwen (die ik nog over heb van de BX)...dus zal het nieuwe draden trekken worden van voor naar achter.
Oh ja….Zuiniger schreef je…dat is natuurlijk niet waar (zeker niet t.o.v. een BX tzd-turbo)......met een Xantia TD (berline) haal je geen 1 op 18 a 20.