4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Michels BX14 - Zweeft heerlijk, maar toch een paar kleine dingetjes
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 02 september 2008 02:50 AM
  [ # 46 ]
michelpas schreef:

Dat de buitenkant van metaal is heeft dat nog een speciale functie (koeling ofzo)? Anders denk ik dat ik hem verdik met ducktape. En dan ook nog eens vast zet met ty-wraps

Zie, je kan zelf ook iets bedenken!

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 02 september 2008 11:43 AM
  [ # 47 ]
ChicBX schreef:

Wanneer kom je mijn brandstoffilter doen? Laughing

Frans, “zoekt en gij zult vinden”. Lees ff en je kan het geheel zelf, en als jij je dash uit elkaar krijgt (iets waar ik dan liever niet aan begint) is dit een koud kunstje voor je. Very Happy

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 02 september 2008 04:15 PM
  [ # 48 ]

Benzinefilter gefixed, uitlezen ga ik wel even doen als ik terug ben uit België. Kijken hoe de auto zich gaat gedragen, hoop dat ik geen ANWB nodig heb onderweg Confused

Groet Michel

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 08 september 2008 09:27 PM
  [ # 49 ]

Gister teruggekomen uit België, 900km gereden oa door de Ardennen. Auto heeft zich ,op de gladde bandjes in een haarspeldbocht met regen en het natte gras in een weiland na, keurig gehouden. Er waren zelfs onderweg nieuwere (kleinere) auto’s die meer moeite hadden met de heuvels dan mijn BX Very Happy . Bij het vertrek nog ff wat injectiecleaner bij de volle tank gegooid en rijden maar.
Bij terugkomst even afgetankt en de tankbeurten bij elkaar opgeteld, 900km doet ie niet op één tank van 52l. Kwam ik tot de verrassende ontdekking dat ik gemiddeld 1 op 14,0 heb gereden door heuvellandschap en met een vol beladen auto (vier man met bagage). Eens even afwachten wat ie dan nu op het woon-werk traject gaat doen. Dit is namelijk best wel een significante verbetering met voorheen, toen was het 1 op 12,7 en geen tiende km meer.

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 21 september 2008 11:23 PM
  [ # 50 ]

Auto is van de week naar Civer geweest, ADAL’s vervangen en gelijk even veerbollen laten bijvullen. Was wel nodig, de veerbollen waren alle vijf na opendraaien binnen 2sec leeg. Ze veert nu echt super, begrijp nu waarom iedereen zo lyrisch is over de vering van een BX. Heuvels kunnen nu idd echt met 50 worden genomen zonder problemen.
Had een zgn “Cold Air Intake” ingebouwd door een aluminium afzuigerkapbuis van de luchthapper langs de motor naar de linkerkant (vooraanzicht) van de radiator te leggen. Maar “Had” is voltooid verleden tijd, die heb ik er namelijk vanavond uitgehaald omdat ik geen verbetering in het brandstof verbruik zag, ik vrees zelfs een verslechtering.
Bij het verwijderen van de alu buis zag ik dat er nogal wat vloeistof onder de auto uit kwam (had net geparkeerd na een uur snelweg), bleek koelvloeistof te zijn. Toen ik opkeek zag ik een druppel vanuit de aansluiting van de retourslang vanuit de motor naar de radiator naar beneden vallen. Bij inspectie bleek dat de aansluiting met de slang compleet wit was uitgeslagen.

Goed binnenkort dus even een nieuwe slang en aansluiting fixen, wel zo snel mogelijk voordat het echt misgaat.  Ben iig erg blij dat dit probleem wat ik al sinds de aanschaf heb binnenkort opgelost gaat worden Very Happy
Weet trouwens iemand waar die sensor bovenop de aansluiting voor is (ééndraads sensor).
ECU is onderhand ook al uitgelezen. Deze gaf alleen “te lage accuspanning” aan. Echter levert mijn accu bij stilstand nog gewoon 12,43 volt. Bij Civer even gevraagd of ik me daar iets van moet aantrekken, accu geeft zelf ook nog groen aan. Daar zeiden ze dat ik me niet al te veel van de knippercode moest aantrekken en dat deze melding bijna standaard was. Gelet op mijn eerdere posts over dimmende lichten bij aanslaan van de radiatorfan en ik merk ook dat de blower naar binnen bij knipperlicht ook varieerd in toerental denk ik dat ik hem misschien toch voor de winter preventief moet gaan vervangen. Leenauto van Civer startte ook een stuk beter. Denk dat ik er dan wel gelijk een dikkere accu inzet. Iemand hier ervaring mee?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 september 2008 04:17 AM
  [ # 51 ]

Misschien kun je beter eerst je dynamospanning meten en alle contacten goed schoonmaken, net als de massa-aansluiting van de accu en de versnellingsbak (dikke draad).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 23 november 2008 09:43 PM
  [ # 52 ]

Rook onder de motorkap met brandlucht

Rij bij mij de straat uit, begin een piepend geluid te horen klinkt als een slippende v-snaar. Goed, nuchtere hollander als ik: hoor je wel vaker, binnenkort maar even naar de garage om te laten vervangen. Een vriendin die naast mij zat vond het eigenlijk wel een beetje eng maar vertrouwd schoorvoetend mijn inschatting. Nog geen 200 meter verder begint ze “iets” te ruiken en binnen enkele seconden ruik ik het ook… de geur van smeulend rubber Sad . Binnen enkele seconden daarna komt er ook medium grijze rook rechts onder de zijkant van de auto vandaan, snelheid lag niet hoog, zo’n 30 km/uur. Direct de auto stil gezet op een aantal parkeer vakken die deze keer gelukkig vrij waren. Auto rustig laten uitrollen en gedeeltelijk met voet en handrem stilgezet (aangeremd laatste stukje met handrem gedaan) handrem meer gebruikt omdat ik zo snel mogelijk de motor uit wilde hebben niet omdat de auto niet meer remde. Motorkap direct open… de boosdoener wordt al snel duidelijk de v-snaar die naar onder loopt (geloof dat dat de HD-pomp is) staat ter hoogte van het motorblok flink te roken.
Sinds ik die benzinelucht in mijn auto heb geroken heb ik tegenwoordig standaard een blusdeken in de auto onder handbereik liggen. Ik toch maar even voor de zekerheid het deken erbij gepakt maar was niet nodig.
Resume komt het volgens mij op het volgende neer: HD-pomp vastgeslagen daardoor is de v-snaar op het tandwiel van de motor gaan slippen en dus flink heet geworden. Merkte de afgelopen dagen al af en toe minder maar geen te lage remdruk maar ook weer niet constant. BX’en hebben handrem op de voorkant dus ben wat voorzichter gaan rijden afgelopen dagen om even aan te kijken. Maar goed als idd de HD-pomp is vastgeslagen is de remdruk dus een voorbode geweest.
ANWB is gebeld duurt nog wel even voor ze tijd hebben. Denk dat het een slepertje/takeltje wordt. Nieuw/gereficeerd pompje en klaar hoop ik, maar goed dat horen we straks of morgen wel.
Onderdeel vraagje (gezocht): Niet meer nodig
Mocht mijn garage geen HD-pomp hebben liggen (ben na het naslaan van het Haynes handboek redelijk zeker dat het daarom gaat) is er iemand tussen Den Haag en Zwolle die zo’n ding heeft liggen. Ben morgen in de buurt van Zwolle en zou misschien na overleg met mijn garagist zelf de pomp aan kunnen leveren. Graag PM met info (lieft incl. 06 die overdag bereikbaar is). Het gaat hier om een BX Deauville 1.4i uit jan 93.

Goed was nogal een ervaringkje, volgende keer dus bij verandering remdruk direct even naar garage. Maar laten we hopen dat het niet meer zal voorkomen.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 23 november 2008 09:59 PM
  [ # 53 ]

De HD-pomp trekt best wat vermogen, als de snaar naar de hd-pomp begint te slippen, gaat deze in rook op. Deze snaar moet ook aardig strak zitten.

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 23 november 2008 10:09 PM
  [ # 54 ]
MaartenH schreef:

De HD-pomp trekt best wat vermogen, als de snaar naar de hd-pomp begint te slippen, gaat deze in rook op. Deze snaar moet ook aardig strak zitten.

Kan ik hieruit afleiden dat mijn hd-pomp niet direct vast hoeft te zijn geslagen?

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 23 november 2008 11:48 PM
  [ # 55 ]

Jep, Helemaal als je hem al wel is vaker hebt horen piepen.

Zo’n snaartje is een euro of 5? bij de brezan. Gewoon eerst een nieuwe er op en echt goed strak zetten, naar de dynamo niet zo strak, gaan de lagers van de dynamo alleen maar kapot van.

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 24 november 2008 12:17 AM
  [ # 56 ]

Alles ok, auto rijdt weer

Ze rijdt weer!!!! Very Happy

Net thuis, ANWB was er om half tien. Was idd alleen v-snaar. Kostte me 10 euries Smile. Scheelt toch weer in plaats van zo’n complete HD-pomp. Om de hoeveel jaar moet je die snaren eigenlijk wisselen? De monteur zei dat de riem van de dynamo nog wel ok was.

Onderdeel gezocht dingetje is dus niet meer nodig.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 november 2008 12:42 AM
  [ # 57 ]

Je moet gewoon bij iedere beurt de staat van alle riempjes controleren en zo nodig gaan vervangen. Als je alles tegelijk vervangt heb je weer een tijd een betrouwbare auto; net als met lampjes eigenlijk.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 11 januari 2009 11:27 PM
  [ # 58 ]

Hydrolische pomp maakt slepend geluid

Afgelopen week passagiersdeur laten lassen (het welbekende schanier), was al door één van de vorige eigenaren laten doen maar niet echt goed en moest de deur er laatst echt in tillen. Tijd voor een lasbeurt dus.
Na de lasbeurt even de monteur van mijn garage (de volgende deur) naar een slepend geluid na koude motorstart bij omhoogkokmen laten luisteren. Hij kwam tot de conclusie dat de hydroliek-pomp de oorzaak was, mede ook omdat ik aangaf dat de v-snaar het een paar maanden terug had begeven. Ik heb zoals terug te lezen is van de zomer mijn LHM olie vervangen, dus vrees dat het gevalletje vervangen wordt, beetje metaal-metaal geluid.
Weet iemand of ik hier nog even mee kan doorrijden of dat de pomp asap vervangen moet worden?
Ter info: slepend geluid alleen in stationair of laag toerental (toerenteller nog niet ingebouwd dus geen cijftertjes). Als de auto eenmaal rijdt (op snelheid) houdt het geluid op.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 12:18 AM
  [ # 59 ]

Je hebt bij het verversen van de LHM de ketel ook goed leeggemaakt, onder het emulsieschot, en de filters gereinigd?

Wat sommige mensen doen in zo’n geval is een additief in de LHM, bijvoorbeeld een borrelglaasje motorolie. Met olie in de LHM loop je het risico op uithardende slangen, LHM-bestendige slangen houden namelijk niet van motorolie.
Er zijn ook alternatieven, in de tellsell categorie gaat er een goedje genaamd “TSL” rond.

Ik heb het zelf tot nu toe altijd zonder gedaan, toevallig is mijn huidige BX ook zo’n geval met een ietwat rumoerige HD-pomp bij laag motortoerental. Maarja, ik heb een diesel dus kan makkelijk het stationairtoerental iets opdraaien…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 januari 2009 12:28 AM
  [ # 60 ]

Allereerst dank voor je snelle reactie.

karel schreef:

Je hebt bij het verversen van de LHM de ketel ook goed leeggemaakt, onder het emulsieschot, en de filters gereinigd?

LHM verversing is volledig volgens boekje gedaan. Alles eruit gehad, oude LHM weggegooid, pan volledig schoongemaakt (en m’n hand eraan gesneden). Filters met wasbenzine schoongemaakt, en drooggemaakt voor het terugzetten.

karel schreef:

Wat sommige mensen doen in zo’n geval is een additief in de LHM, bijvoorbeeld een borrelglaasje motorolie. Met olie in de LHM loop je het risico op uithardende slangen, LHM-bestendige slangen houden namelijk niet van motorolie.
Er zijn ook alternatieven, in de tellsell categorie gaat er een goedje genaamd “TSL” rond.

Dit is om de pomp te smeren ofzo? Lijkt me beetje tricky, uithardende leidingen… krijg ik dan niet dadelijk over een aantal jaar te maken met leidingen die vervangen moeten worden. Zou haar graag nog wat langer op de weg willen houden.

karel schreef:

Ik heb het zelf tot nu toe altijd zonder gedaan, toevallig is mijn huidige BX ook zo’n geval met een ietwat rumoerige HD-pomp bij laag motortoerental. Maarja, ik heb een diesel dus kan makkelijk het stationairtoerental iets opdraaien…

Wil je hiermee zeggen dat een slepende pomp dus geen probleem is en dat je daar gerust nog ff mee kan doorrijden?

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook