Hela…ik ben in mijn enthousiasme (en uiterste poging) bezig om mijn opstartproblemen te verhelpen…en heb daarbij mijn stappenmotor gedemonteerd (dat magnet marelli geval…althans dat is volgens mij de stappenmotor). Nu heb ik alles schoongemaakt en in elkaar geschroefd en nu wil de motor niet meer starten zonder wat hulp van mijn rechtervoet!
Als iemand even kan uitleggen hoe ik dit alles moet resetten…graag!
Het betreft een ZX Volcane 2.0 uit 1992
nou…het resetten van de eco was dus al voldoende
Maar ik blijf nog steeds met het probleem zitten dat hij behoorlijk slecht start als hij koud is…ik heb alle afstellingen al na laten meten… De motor loopt wel heel goed als hij eenmaal loopt! Ik snap er niets meer van maar misschien iemand anders wel! Ik hoor het graag.
ZX-Cruiser schreef:Misschien eens kijken naar de standaard onderhouds dingen? Bougies en luchtfilter, benzinefilter. Als dat gedaan is zou je verder kunnen zoeken in bobines, ontstekingsmodule, sensoren, vacuumslangen etc etc
tsja…luchtfilter…daar heb ik ook al naar gekeken. Als de “naden” tussen de lamellen zwart zijn, is de filter dan op? Ik heb hem al proberen schoon te maken met een stofzuiger, maar het fijne stof haal je er niet mee uit natuurlijk.
Ik heb trouwens ook geprobeerd de stappenmotor schoon te maken. Klopt het dat er een vaste pin zit met daarvoor een busje dat achter een veer zit? Hoe werkt dat dan precies? Dan weet ik ook wat schoon moet zijn
heb je geen stappenmotor?? Is er in de 2 liter serie Vulcane dan ook nog een aparte 16v versie ofzo die dat niet heeft? De bougies waren overigens nattig…de linker kletsnat en de rechter droog :S
Wat betekent dit?
maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?
Stones schreef:maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?
Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?
In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.
ZX1.4i schreef:Stones schreef:maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?
Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?
In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.
inderdaad vettig…maar het rare is dus dat de 1e vettig is en de 2e minder, de 3e nog minder en de 4e is droog
Stones schreef:ZX1.4i schreef:Stones schreef:maar dat drijfnatte van de bougies….ken je dat?
Drijfnat? Vettig met zwarte olie als je ze eruit haalt?
In het Haynes-boek staat wat zoiets betekent, ik zal morgen eens kijken, de Haynes boeken liggen in mijn auto op het moment.
inderdaad vettig…maar het rare is dus dat de 1e vettig is en de 2e minder, de 3e nog minder en de 4e is droog
Ik heb nog geen tijd gehad om even in het Haynes boek te kijken, ik zal straks tijdens de lunchpauze er eens een blik in werpen.
Het Haynes boek zegt, bougies die vet/nat zijn met olie:
Versleten zuigerveren, versleten cylinderbussen en/of versleten “valve-guides”
Weet iemand wat “valve-guides” in het NL is? klepsteelrubbers? klepgeleiders??
Een compressie-test kan uitwijzen of de zuigers/cylinderbussen versleten zijn, de cylinders waar je de natte bougies uithaalt zullen minder goed presteren.
Verder meld het boek dat het soms ook kan voorkomen tijdens de inrij-periode van een nieuwe/geriviseerde motor.
hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?
Stones schreef:hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?
Wat materiaalkosten betreft is het redelijk te doen, het is alleen nogal wat werk en dan tikt het arbeidsloon hard aan.
Het is dan maar de vraag of de auto het nog waard is? Stel het is een goed uitziende luxe ZX uit 1998 met weinig km, dan is een andere motor het overwegen waard.
Hoe zit het eigenlijk met het olie-verbruik en komt er geen (licht)blauwe rook uit de uitlaat? heb je dat al gecontroleerd?
We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen
ZX1.4i schreef:Stones schreef:hmm…stel dat het nou versleten zuigerveren zijn…kan iemand een inschatting maken wat dat gaat kosten aan materiaal om te repareren?
Wat materiaalkosten betreft is het redelijk te doen, het is alleen nogal wat werk en dan tikt het arbeidsloon hard aan.
Het is dan maar de vraag of de auto het nog waard is? Stel het is een goed uitziende luxe ZX uit 1998 met weinig km, dan is een andere motor het overwegen waard.Hoe zit het eigenlijk met het olie-verbruik en komt er geen (licht)blauwe rook uit de uitlaat? heb je dat al gecontroleerd?
We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen
Nou…hij begint er natuurlijk niet echt mooier op te worden als andere mensen:
- je spiegel aantikken en het glas breekt
- geen hulpstuk bij de brug leggen waardoor de spoiler is beschadigd…
- naast je auto gaan lassen waardoor er staalspetters in mijn zijraam zitten
- je auto voor de “gein” bij de wielkast linksvoor beetpakken om de auto op te tillen…vervolgens zitten er 2 deukjes in het staal (en natúúrlijk wist de betreffende persoon van niks)
- iemand vóór mij besluit zijn remmen te testen…de mijne waren (toen nog) een beetje langzamer—> ZX meets Trekhaak… (zachtjes…dat dan weer wel)
(Dit alles sinds ik naar R’dam -en later Delft- was verhuisd…)
Ik zal de rook eens gaan inspecteren op blauwe gloed en zal de druk in het blok laten nameten (ik vind het idee van de klusdag overigens g-e-n-i-a-a-l! )
Maar al met al ziet hij er nog best ok uit…en hij rijdt en zit zooo lekker dat ik hem gewoon niet kwijt wil!
-edit- dat ik alle remschijven & -blokken en uitlaatdeel heb vervangen motiveert ook wel tot behoud….
Dus het ligt niet aan je stappen motor ??
verbaas me er trouwens ff over, je hebt dat ding weg gehaald en je merkt geen verschil ? Wat doet dat ding dan ???
Ik dacht toch iets met de lucht aan voer ? Sinds ik dat gren lucht filter heb zit er ook een heel klein filterje op die stappen motro. Die hoor ik tijdens wegrijden wel flink zuigen trouwens. Dat groet filte rhoor ik pas als ik het gas diep intrap, donkere brom….
ZX1.4i schreef:We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen
04-06?? KreazyV8Wuppo lijkt wel zin te hebben om eens flink technisch te gaan doen!!
voge schreef:ZX1.4i schreef:We kunnen er ook een sleutelmeeting van maken met zn allen, effe zuigerveren vervangen
04-06?? KreazyV8Wuppo lijkt wel zin te hebben om eens flink technisch te gaan doen!!
Lijkt me ook wel leuk, maar dit klusje kan niet in een dagje lijkt mij?
Gewoon een plek waar de auto kan blijven staan en het in een paar dagen doen, leuk en leerzaam voor iedereen.
En de eigenaar van de ZX zorgt voor de koffie en koekjes