Yvar schreef:Maar Douwe, ik heb je een keer horen zeggen dat dit een motortje is waar nogal wat problemen mee waren. Dat er geen extern oliefilter op zit is natuurlijk een punt, maar wat voor problemen waren er nog meer?
nuja problemen, problemen… het schijnt niet zo’n fijn blok te zijn om mee te rijden. een blok wat heel toeren kan draaien (6750rpm) en die ook nodig heeft om een beetje vooruit te komen. tenminste… dat is de info die ik destijds kreeg van jeroen cats. nu kan jeroen er, uiteraard, naast zitten, maar de keren dat ik m onmoet heb vond ik m geen poep praten dus ik ga er van uit dat ie een punt heeft.
hieronder een stuk van eendmeel van toen ik ooit een (ak2m) blok had gekocht bij iemand uit tilburg. later bleek dit de ex van paul (van het forum) te zijn en zelfs HET blok wat in de dyane hoort welke ik nu aan het restaureren ben (hoezo klein wereldje?). de conversatie oogt een beetje rommelig maar dat komt doordat er al wat wisselingen waren geweest met het nodige knip werk. voor de duidelijkheid heb ik er even DP (ikke) en JC (Jeroen Cats) bijgezet
[DP]
On Tue, Apr 23, 2002 at 01:35:45PM -0000, dyane_maniac wrote:
> > >
> > > Engine plate: Cc: Type: Car: Date: Comp: Power: Torque:
> > >
> > > AK2M 602 M28/1 Dyane6 10/68-2/70 8.5:1 33 28.5 6750 39 3500
> >
> > >
> > > nu zijn mijn vragen: is dit blokje nog zeldzaam? nee zeker, welke
> >
[JC]
> > jazeker. veel zeldzamer als de AK2, echter wat het verschil is is
> mij
[DP]
> hoe zeldzaam? ik wil het blokje nl uit elkaar halen en reviseren waar
> nodig. nu ben ik redelijk technisch, maar het is en blijft de eerste
> keer. dus het zou nog wel eens mis kunnen gaan. is het een vrij
> speciaal blokkie dan bewaar ik hem voor een later keer als ik al een
> normaler blokkie heb gereviseerd
[JC]
hij is behoorlijk zeldzaam, maar de auto waar ie inhoort is nog VEEL
zeldzamer.
>
> > niet duidelijk. Net als de AM2 en de AM2M zit volgens mij ook weinig
> > verschil tussen. Misschien is het zo dat de M versie geen extern
> > oliefilter heeft. Is dat bij jouw AK2M ook zo?
[DP]
> jep, ik ben net even naar buiten gerend naar mijn kar (blok ligt nog
> in de achterbak), geen uitwendig filter.
[JC]
dat dacht ik al.
Je weet niet hoeveel dit me verder helpt!
Maar voor ejzelf hoef je em niet te reviseren. Pak er eentje met uitwendig
oliefilter., een a06/635 is een standaard 2cv6 blok, is veel leuker om mee
te rijden.
[DP]
> >
> > > versnellingsbakken passen hier op? en is 6750 tpm niet een beetje
[JC]
> > alle bakken.
[DP]
> > > veel? (lekker gillen over de snelweg) verdere revisie tips en of
> > > nuttige (specifieke ak2m) informatie zijn tevens welkom.
> >
>
> en die 6750 tpm ???
[JC]
da’s inderdaad veel. Is geen fijn blok om mee te rijden. is ook de reden dat
ze niet heel blijven, die hoge toerentallen nodig voor vermogen.
>
> > Alle onderdelen identiek aan de AK2. Niet zo’n fijn blokkie naar
> mijn
> > idee.
[DP]
> wat is er niet fijn aan?
[JC]
geen vermogen bij weinig toeren. Dus je moet altijd loeiver doortrekken
voordat ie een beetje verder kan.
- - - -
cats @ http://www.cats-citroen.net
Wie heeft ooit beweerd dat originaliteit praktisch moet zijn? Mijn Dyane is met z’n 425cc blok de traagste die je maar kan hebben, maakt toch niks uit.
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
niks moet behalve poepen.
ik zou een lekker rijdende auto willen waar ik met plezier een stukje in rijdt. maar wie ben ik?
het is ook maar een blok, eenvoudig te wisselen zonder blijvende schade mbt originaliteit.
trouwens: traag is iets anders als niet lekker rijdend.
Is dat zo? In mijn 1970-er Dyane zit een AM2M motor, zonder extern oliefilter. Maar ook met smalle remtrommels aan de bak en mij werd verteld dat dat juist NIET orgineel zou zijn, die combinatie.
Vanaf september 1968 werden grotere remtrommels gemonteerd op de Dyane 6 en in november 1969 wordt er pas een oliefilter op de motoren gezet. Aldus het boekje van John. De bovengenoemde combinatie lijkt me dus niet origineel. Achteraf een ouder motortje met een andere versnellingsbak gemonteerd?
k zou een lekker rijdende auto willen waar ik met plezier een stukje in rijdt. maar wie ben ik?
het is ook maar een blok, eenvoudig te wisselen zonder blijvende schade mbt originaliteit.
Ik vind het toch wel heel leuk om mijn stukje automobielhistorie zo origineel mogelijk te krijgen. De berijder koestert zijn autootje en probeert het ook in de tijdsgeest te zien. Een vierruiter Dyane is inmiddels zeldzaam, en wat is er dan leuker om haar precies zo te krijgen zoals ze werd afgeleverd?
Het huidige blok loopt onder normale omstandigheden tegen de 120 km/u en kan bij vervanging prima op de plank. Ik ben erg benieuwd wat een gereviseerd AK2M blok gaat doen.
Vorig jaar tijdens het kampeerweekend van de D.V.N. bij iemand in de auto gezeten die een 435 blokje geheel had laten reviseren. Dat reed geweldig! Niet al te gek veel lawaai en -binnen de context- nog best vlot ook.
Yvar.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
een goede ‘4’ wil inderdaad nog best wel. Ik weet dat mijn dyane 4 zo rond de 95-100 km/h reed. Motortje was -en is- nog in een hele goede staat.
heb destijds bij jan kramer een keer meegereden in een dyane 4, maar dat valt nix tegen. als een blok maar soepel is en een beetje trekt onderin
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Jammer dat de steun uit je vrienden kring wat laag is Yvar Maar mijn steun heb je en houd je. Perslot maak je hem origorneel en probeert haar op de weg te houden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Origorneel is heel leuk zeker als het je ‘tweede’auto betreft. Ik ken mensen in jouw vrienden kring die auto’s ‘restaureren’ en ze vervolgens naar de sloop brengen daar de restauratie met een grote mate van slordiheid gebeurd is. Ik ken daarentegen auto’s die weliswaar minder mooi waren ten tijde van de oplevering van het gerestaureerde model van jouw vriend maar nu nog rijden…. Zelfs een nog veel eerder gerestaureerd model dat met weer en wind buiten staat de nodigge spullen vervoerd heeft die ver boven het laadvermogen liggen maar nog steeds rijd. Iets met ug in het kenteken en die andere iets met vz maar verdere details laten we maar even voor wat het is denk ik
Jammer trouwens dat er maar zo weinig nog met opschrift van het bedrijf dat ze gebruikte gebruiks exemplaren als een acadiane zijn.
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Vanmiddag de rode even gewassen voor komend weekend. Waterdruppels lijken zich door invloed van de zon in de lak te ‘branden’. Zo zitten er op de achterklep een aantal lelijke strepen die er vanochtend nog niet zaten…
Het autootje gaat straks maar helemaal uit elkaar. Eerst maar een originele motor en dan komt de rest ook wel. Morgen lekker een stukje knorren naar Zeewolde Dat wordt dan de eerste ‘lange’ rit in twee jaar.
Yvar.
Yvar schreef:
Mijn slijklappen zijn 33x23. Ik heb me door een kenner laten vertellen dat dat een bestaande maat was… http://www.flickr.com/photos/24230065@N04/
Hoi Yvar,
Dit weekend de kans gehad om van een Belgische Dyane D6 de originele slijklappen op te meten.
- 28cm lang
- 30cm breed
Dit is dus ook wat ik ga gebruiken voor mijn Dyane, aangezien die D6 ook origineel Belgische productie was.
Dat is deze D6:
Yannick
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
30 cm. breed?
Bij mijn Ami zaten de oude stukken rubber nog aan de beugels.
Dat was precies 23 cm.
Past 30 cm. dan wel in de beugels zoals afgebeeld?
Jeroen
Ja
Yannick schreef:Dat is deze D6
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Hoi Yannick,
Dat zijn leuke weetjes over de slijklap. Ik heb het beugeltje -waarschijnlijk net als bij Jeroen zijn Ami- met 23 cm wel gevuld. Voor me ligt een Autokampioen uit oktober 1967, met daarin een test van een Dyane 4 (69-44-EK) en de daarop gemonteerde slijklappen lijken even breed als mijn huisgemaakte variant. De lappen van de testauto hebben afgeronde hoekjes. Ik scan deze test nog wel even voor jullie in. Jullie hebben ook nog een fotootje van de rode uit 1983 van me te goed.
En Yannick, is de afgebeelde D6 al in jouw bezit? Want: en en
Yvar.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
En Yannick, is de afgebeelde D6 al in jouw bezit?
Wil je in dat geval het spruitstuk eens fotograferen?
Jeroen
Hoi!
Ik moet zeggen dat in de steun die ik nog bezit het stukje slijklap dat daar aan hangt er bovenaan niet mooi strak opzit maar een beetje opgefrommeld. En volgens mij krijg je net dan het effect dat ze naar buiten gaan uitsteken (zoals het hoort) en niet gewoon recht naar beneden vallen.
Dit zijn exemplaren waarvan ik bijna zeker ben dat het dezelfde afmetingen zijn als bij de D6, zeker de eerste van ‘67:
Ik heb net geprobeerd op mijn steun maar met 23cm heb ik gewoon niet genoeg.
Die test van Autokampioen heb ik ook en daar vallen ze inderdaad zoals bij de jouwe Yvar. Waarschijnlijk hebben ze in Vorst verschillende maten gebruikt bij de eerste Dyane’s? Het kan ook gewoon zijn dat jij andere steunen hebt als ik, aangezien die van jou geen Belgische productie meer is.
Ik maak ze in ieder geval gewoon zoals die van de D6, ze vallen mooi en zijn de enige originele exemplaren die ik ken op een Belgische Dyane.
Groet,
Yannick
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
En ik heb trouwens helemaal niets gekocht, ik ben gewoon gaan kijken bij de eigenaar uit interesse voor de auto en de details.
Het spruitstuk was zoals we dat kennen met een diagonaal geplaatste steun met 40 PICS-carburateur erop. Hij had het doorgerotte bakje trouwens mooi laten lassen!
Yannick
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.