Is het iemand wel eens opgevallen dat XUD ‘s uit de beginperiode zuiniger en sneller zijn dan de laatste types?
Ik ben nieuwsgierig wat de verschillen tussen beide zijn ( als
er al verschil is)
Ik weet dat de nokkenas anders is
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Zal onder andere met de EGR te maken hebben. Ik heb nu 3 ZX diesels gehad en inderdaad was er verschil. Mijn eerste (‘96, 51 KW) was het snelst, mijn tweede (‘96, 50 KW) was het stilst en mijn huidige (‘97, 50 KW) is het zuinigst (1 op 19, tegen 1 op 17 à 18 voor de andere).
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Mijn ervaring is met peugeots 305/405 en BXen , daar zit geen EGR in.
Het omslagpunt lijkt ergens eind tachtiger jaren te zijn
Onze laatste BXen ( 1991) reden gemiddeld 1 : 16 , een 305 met de zelfde motor 1 : 19
Een Jumpy waar een ” oude” diesel (1988) ingebouwd was was ook zuiniger dan de originele .
Maar ik realiseer me dat er veel factoren een rol spelen , het kan best onzin zijn….
nanko schreef:
Maar ik realiseer me dat er veel factoren een rol spelen , het kan best onzin zijn….
De latere hadden meer vermogen (51 kw ipv 47 kw). Maar dat hoeft niet direct onzuiniger te zijn. Mijn BX (uit 92) met XUD reed indertijd ook zonder veel moeite 1 op 18.