Hallo,
Kan iemand mijn vertellen om de hoeveel km een distrubutiesnaar vervangen moet worden bij een BX 1.6 motor uit 1993 ?
Heeft het te maken met de gereden km’s of jaren dat de snaar in de auto zit.
En wat is trouwens het verschil tussen een distributieriem en distributiesnaar. Ik lees soms het 1 en soms het ander met betrekking tot een BX.
Thanks!
De precieze termijnen ken ik niet, ik meen me te herinneren elke 80.000 km of 5 jaar.
Heeft het te maken met de gereden km’s of jaren dat de snaar in de auto zit.
Beide… als in 5 jaar tijd niet die 80.000 km is gereden, moet het ding toch vervangen worden. Hij is namelijk van een soort rubberspul, dat veroudert.
En wat is trouwens het verschil tussen een distributieriem en distributiesnaar. Ik lees soms het 1 en soms het ander met betrekking tot een BX.
In feite wordt hetzelfde bedoeld. Een riem is misschien beter, omdat snaar meer v-snaar is. Een riem is zo’n plat geval met tandjes erop
om maar even misbruik te maken van de gelegenheid.
Mijn bx heeft 116dkm gelopen en ik weet niet of de riem ooit vervangen is.
Zelf doen moet kunnen denk ik, maar ik heb al zitten kijken en geen idee waar dat ding nou zit. Weet dat timen belangrijk is enzo maar als het niet teveel kost zou laten doen ook wel leuk zijn. Je weet maar nooit.
Het is een BX14RE uit 86, dus met horizontaal blok.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Distributieriem en snaar zijn het zelfde, een BX 14RE met zo’n platliggende motor heeft m niet en een motor uit 93 moet de eerste riem om de 60.000 vervangen worden. Riemen die gemonteerd zijn na 97 gaan 120.000 kilometer mee. daar bij is er nog wel een adviesteermijn van 10 jaar. Bezuinig niet op dit soort zaken want ze regelen de timing van de motor, breekt zo’n riem dan is de uitkomst meestal een nieuwe cq andere motor. Het vervangen van zo’n riem lijkt een spannende klus, maar met wat uitleg van de leverende partij (dealer) of m.b.v. een goede handleiding is het toch altijd weer goed te doen. Ik heb al aan heel veel mensen een riem verkocht die hem zelf gemonteerd hebben.
succes
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Riemen die gemonteerd zijn na 97 gaan 120.000 kilometer mee. daar bij is er nog wel een adviesteermijn van 10 jaar.
Maar de adviestermijn blijft toch eigenlijk 80.000km??? Ik heb nog nooit gehoord van 120.000km. Betekend dit dat je, als de riem na 1997 is vervangen, automatisch pas na 120.000km je driem moet vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
adviestermijn van de citroendealer en dus van Citroen is 120.000 km. dus ook voor de BX. Bij de nieuwe HDi motoren is de interval zelfs 160.000 km.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Mijn BX zijn distributiesnaar is vervangen na 155.000km. En nu is de km stand 160.000. De auto is een compleet jaar gebruikt (gestalt in garage)
Maakt dat nog wat uit voor zo een snaar??
Dus als ik het goed begrijp vervangem om de 80.000 of 120.000 km!?
SORRY !
Ik bedoel natuurlijk dat de auto “NIET” is gebruikt voor een heel jaar!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
vervangen bij de 270.000 kilometer of 10 jaar na het vervangen…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Hallo Oldenhage,
Ik ga er dus voluit dat een jaar stilstaan geen gevolgen heeft gehad.
Nu weer 1000km gelopen na het jaar stilstaan.
Groeten uit Hoofddorp aan Nieuw-Vennep
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
zou wel de termijn aanhouden van 10 jaar. Stilstand is achteruitgang. Dus niet denken ik heb m een jaar niet beruikt dus 11 jaar later vervangen..
enne Hoofddorp is dealerloos…... welkom
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
waarom heeft een bx14re geen snaar? onderliggende nokkenas?
Me like voor het eerst.
BX-loos
Volgens mij heeft zo’n liggend blok geen riem maar een ketting, die in pcincipe niet vervangen hoeft te worden
Harm schreef:Volgens mij heeft zo’n liggend blok geen riem maar een ketting, die in pcincipe niet vervangen hoeft te worden
Mee eens!! :headbang Het liggende 1360cc blok heeft een ketting!
Voor mijn BX 16 uit ‘87 geeft het instructieboekje een termijn aan van 60.000 km, mijn dealer zegt dat hij gemakkelijk 70.000 mee gaat. Ik heb hem pas geleden bij 136.000 km vervangen, nadat de eerste eigenaar het bij 65.000 had laten doen. Ik denk dus niet dat de leeftijd een rol speelt, want mijn brave beestje heeft in 18 jaar pas twee keer een nieuw riempje gekregen. Als je het laat doen, zou ik wel even wat prijzen opvragen want die willen wel verschillen. Een bx-specialist bij mij in de buurt (Hegru in Veldhoven) doet het bijvoorbeeld voor €90 inclusief het stellen van de kleppen, mocht dat nodig zijn.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Ik denk dus niet dat de leeftijd een rol speelt,
Volgens mij zeggen alle handboeken, monteurs en producenten dat de tijd wel een rol speelt. Niet dat iemand ooit probeert of dat wel zo is, je zou voor de gein eens door moeten rijden tot ie knapt om te zien of zo’n ding echt na 80.000 km kapotgaat.
Maar goed, ontopic: Voor de bx van de vraagsteller is ‘t niet van toepassing, omdat het ding een ketting geeft in plaats van een riem